Jumaat, 15 Ogos 2014

......


Assalamualaikum...
Sy tahu Allah sedang menguji sy... Sejauh mana kesabaran sy.. Sejauh mana sy meletakkan kepercayaan kepada manusia.. Sejauh mana sy redha dgn ujiannya.. Sejauh mana sy kuat untuk menghadapinya.. Ya, Allah sedang mnguji sy.. Alhamdulillah... Segala rasa mula surut sedikit demi sedikit... mungkin akan kontang tidak lama lagi.. apa yang pasti sy mengharapkan yg terbaik.. mengapa hendak mengharapkan sesuatu jika kita tahu yang kita tidak diberi harapan... terdetik dalam ht, alangkah indahnye jika ketika ini sy mmpu membuka jendela dn menikmati pemandangan indah lautan dan hijaunya bumi Allah... tapi itu takkan tertunai...ye sy tahu.. sedang sy diselimuti duka, datang seorg hamba Allah bertanya soalan yg sy rse entah dr mana dia dapat kekuatan tu.. insyaAllah, istikharah mampu menyampaikan kita apa yang Allah inginkan buat hambanya.. 










merapek mak limah..

Assalamualaikum...
Xsabar nk menghabiskan lg 4 ari..selepas itu keadaan akan menjadi lebih lega dan bernafas..😀 terasa nikmat menaip di blog bsama s5.. nikmat lg pabila sang kenangan menerjah saat pertama kli bertemu s5..sy xsangka awk ditakdirkn bsama sy.. sy akan jge awk sebaik mungkin..😂

Alhamdulillah bab 2 dan 3 settle.. bersengkang mata utk mengedit bab 4 dan seterusnya..klo org kata mata panda tu mengerikan..ngeri lg bengkak bawah mata sy..☺ papepun sy percye itu bkal mnjdi sebuah knangan yg terpahat sampai ble2..sampai bunga plastik bertukar jd bunga segar..

Selesai jga mncri adiah utk mjlis ari sabtu..selesai juga majlis arini..selesai baca segala makalah yg de utk mmbantu menebalkan tesis..bru tau ble SV tegur penggunaan kata tesis dan latihan ilmiah..berbeza rupanya..kusangkakan sama..heheheh..xpasal kne conteng pp ngn marker..😯

Insomnia kembali..sy pula menikmatinya..harus apa lagi..yg terjadi jangan dikesali tpi nikmati krna ia terjadi atas kehendak ILAHI.. jadi igtlah pesanan penaja, walau sesibuk mana pun kita..jangn pernah lpe insan tersyg..senyum kpd mreka itu memadai..bertanya khabr juga memadai..

P/s: merapek pgi2 celik ni...xtau pe yg dirapek tp nk merapek 😆😆


Khamis, 14 Ogos 2014

OgoS!!!!

Assalamualaikum..
baca tajuk? yes bln ogos... bln mencabar.. berperang dengan tesis yang mmg perlu ke hulu hilir.. bertemu kerap...huhuhuhu... siyes nk termuntah.. semuanya kulakukan demi sekeping ijazah.. :).. tarikh viva insyaAllah 28 ogos..semoga Allah permudahkan urusan sy 6 hari ni.. perlu menghantar draf sekali dengn pembaikan ayat..hhuhuhu..

penat? mmg dan terlalu.. tp insyaAllah nikmat selepas penilai kata "baik, awk lulus viva dan boleh jilid"! syok xterkira..heheheheh..doakan ye.. dalam masa kritikal ni, sy perlu menghadap sorg diri.. yg lain sibuk dengan urusan masing-masing..so sabar kne tebal...papepun doakan sy ye.. :)

Isnin, 11 Ogos 2014

Rindu Konvo...

 
 
 
Assalamualaikum...
Sedang menikmati teh hijau panas di pagi hari.. memang nikmat kadangkala menikmati secara solo... :).. Sambil mengunyah 2 biji telur rebus sy selak album gambar dalam labtop.. tesis sy letak tepi takut de yang termandi teh hijau nnt..heheheh..Klik open kt gambar 2010.. hari konvokesyen... gambar kt atas tu mse konvo 2010.. org de outdoor utk wedding.. sy plak wt outdoor utk konvo..heheheh... insyaAllah nnt de la jgk outdoor utk wedding..(Brangan jp)..bila tgk blek gbr2 tu rse nk konvo cepat2... Dalam ht ni nk sgt berkonvo tahun ni.. tp pergerakan menandakan kemalasan yang melanda..heheheh.. insyaAllah yakin diri.. Pasti Boleh...!!! Gambar kredit to my pak usu n abang sebagai model dlm gbr tu.. konon2 nk buat gbr ala2 bayang leh bg ucapan.. tp xjd.hahahhaha.. ok semoga jumpa di entry akan dtg.. jom siapkn tesis!! :)

Ahad, 10 Ogos 2014

u feel better? so do i..

Assalamualaikum.. nothing  much to say.. juz something suddenly come out n make me think dis way... i am not dissapointed it just u know sometimes u will feel something in ur heart that makes u down.. so i'm searching some quote that i think i like.. atleast this is the way to feel better for a while.. insyaAllah.. 

SEARCHING MOD ON!!









Aidilfitri 2014..

Assalamualaikum..
tahun ni aidilfitri kami bersama orang baru dan Alhamdulillah masih bersama semua ahli keluarga.. :)
tahun ini juga ht ni menerima perkara yang dlunya sukar untuk diterima.. Alhamdulillah semakin ikhlas.. :)
Ikhlas itu memang indah.. Syukran Jazilan Ya Allah.. :)



raya kedua kami di penuhi dengan kedatangan sanak saudara sebelah atok.. MasyaAllah kami memang daripada keluarga besar sebelah atok mahupun sebelah nenek.. hehehehe.. insyaAllah semoga keturunan seterusnya juga melahirkan generasi dan deligasi yang ramai insyaAllah.. :)

Meriah meraikan di kampung.. cme sesuatu terjadi diluar jangkaan sy menyebabkn sy hanya bermalsan di rumah sahaja.. tiada mood untuk kemana-mana.. dan pertama kalinya memandu pulang sy hampir kemalangan sebanyak 2 kli.. oh ketika itu kelalaian org lain nyaris menyebabkan sy jd mangsa.. dek kerana lesu dengan memandu 3 jam.. tp Alhamdulillah Allah masih melindungi sy adik beradik.. :)..

tidak banyak kenangan raya yang mahu dikongsi bersama kali ini.. cukuplah setakat ini..kerana mengingatkannya terasa sedih sendiri.. ceriakan hari kerana ada yang bertanya "blog ini hanya penuh dengan kisah duka sahaja?"hehehehe.. maka ubah mood dan cheer up!! ..:)


tanah rencong bahagian akhir

Assalamualaikum dan selamat pagi..
ha ni la padahnye klo sekali dah menaip kt blog.. akan menaip je kje nye kn.. bile nk menaip tesis?? opsss..hehehehe..

berpagi-pagian harini.. sy akan selesaikan hutang gambar dan crite tanah rencong bahagian terakhir. dalam entry ni mungkin tidak banyak aksara.. tp banyak pada gambr.. biarlah gambar yang berbicara..cewahhh..hehehe

terus terang sy katakan, kepada sesiapa yang ingin bercuti sambil mengutip ilmu rohani, silalah datang ke aceh.. melihatkan kepada setiap sudut tanah rencong yang menyimpan sejuta kesedihan yang tidak akan pernah berakhir memberikan kita peringatan bahawa MATI itu pasti.. Allah berhak mengambil kita pada bila2 masa yang DIA kehendaki.. siapa pun kita.. sejauh mana seseorang sayangkan kita..tp sentiasa tanam dalam hati dan aqli bahawa semua itu hanya pinjaman.. jangan pernah merintih jika kehilangan kerana Allah berhak mengambil haknya kembali.. :)

baik, hari seterusnya sy dan rombongan dibawa melawat ke semua masjid utama yang terkena bah tsunami.. sebelum pergi mmg sy dh niat mahu pergi ke setiap masjid n klo diizinkan Allah sy mahu bersolat sunat di sana.. Allahu rabbi.. hajat sy termakbul, Alhamdulillah.. sy sempat ke masjid utama iaitu masjid Baitul rahman (corak dalaman mirip masjid Madinah).. satu2 nya masjid yg tidak rosak dan air hanya melalui sekeliling ttpi tidak memasuki isi ruang masjid.. MayaAllah! kuasa Allah! siapa kita untk menidakkan kuasa Allah?

Masjid Baitul Rahman, Aceh..

kami juga di bawa berjalan menikmati pemandangan indah si tanah rencong.. Pemandangan dan suasana yang nyaman.. 

 berselfie sambil menikmati jagung bakar...:)

 lawatan ke UIN al-Raniry.. ramai student malaysia di uni ni.. :).. guide kmi pun drpd uni ni.. :)


 Tempat ni sy terlalu suka.. Anginnye sagt menyegarkan.. suasana redup.. sejuk dan segar.. rindu!!!

Bangunan itu hancur akibat tsunami.. itu merupakan sebuah hospital dan disinlah juga merupakan tanah perkuburan untuk 14,000 mangsa tsunami..

 Kawasan berumput yang lapang dibelakang kami adalah sebenarnye sebuah resort mewah.. namun ia lenyap sekelip mata.. 

 Guide kami ajak minum air tebu.. Manis ya rabbi.. jd sy memilih untuk berkongsi.. :)

 Disini adalah laut lepas yang menjadi bukti ombak tsunami sampai ke banda aceh.. jambatan yang menghubungkan juga hancur dan tidak dibangunkan kembali.. ia dibiarkan menjdi simbol ingtan kepada penduduknya..

 Hanya yang jjur sahaj boleh berbelanja di kantin ini.. hehehehe

 Seakan-akan ABC. tetapi berlainan sedikit.. disana ini dipanggil sop buah.. biji warna warni kecil tu menjadi kesukaan sy.. meletup2 bila sampai ke dalam mulut..hehehehe

 Tanah perkuburan terbesar.. memuatkan seramai 270,00 mangsa klo tak silap sy.. 

 Teringat akan Mas Azam dan Ana Altafunnisa..:)

 Berkelana berhari2 sehingga kasut minta yang baru.. terkorban juga dibanda aceh.. 

 ini adalah tempat bermain puteri pahang yang diperbuat daripada putih telur sepenuhnya.. lihat bagaimana kerabat diraja ketika itu kreatif sungguh.. :)..


 Murtabak aceh.. teruja hendak mencuba.. sekali rasa, Allah.. telur dadar rupanya..hehehehe



 jagung bakar aceh.. mmg terbaik pedasnye.. macam pijo bibir dibuatnye..heheheh

 masjid yang dibina menggunakan dana drpd kerajaan turki sepenuhnya... 

ini menu istimewa.. untuk mendapatkan roti bakar aceh ni, de kenangan lucu yang memang xkn sy lpe.. peristiwa indah yang akan sy kenang dan igt sampai bila2.. sungguh manis untuk dikenang... 
:)

 suasana bandara saat kami ingin pulang.. Terasa rindu menjengah lg! 

 Kata Aizu: kapal ini merupakan kubur mangsa yang di hempap dibawahnye ketika arus membawa kapal ini ke darat.. huhuhu.. bergetar ht mendengarnye..

 perpustakaan disana menyediakan tempat untuk kanak2 seperti ini.. seronok sy dduk di dalamnya..

 kopi aceh.. sempat sy membeli serbuknya utk di bawa pulang.. kerana sy juga penggemar kopi ais.. :)

 Masih kekal disitu tidak dibaiki..perkarangan masjid rahmatullah yang terkena tsunami..

 Makan Syeikh Kuala.. sy gemar mencuba sesuatu yang baru.. maka sy cuba rojak buahnye.. lain..mmg lain..tp msih dapat diterima oleh tekak sy.. :)

 Kapal sangkut diberi nama.. kapal ini tersangkut di atas bumbung rumah seorang penduduk ketika bah menghanyutkannya.. ketika peristiwa, kapal ini dalam proses dibaiki.. maka seramai 50 orang penduduk berlari memanjat masuk ke dalam kapal ini.. dan Alhamdulillah semuanya selamat dan masih ada untuk menceritakan gambaran peristiwa ketika itu.. 



 Menikmati air kelapa dengan dihidangkan panorama indah sesuai buat mereka yg dalam htnya ada cinta.. :).. 




Gambar terakhir ini merupakan gambar hari akhir kami disana.. Abaikan badan sy yang serupa belon udara panas tu ye.. hehehehe.. suka sy ingatkan kpd mereka yang suka bershoping, maaf di aceh tidak banyak bnde boleh dishopingkan.. jd utk lawatan rohani sy galakan anda kesini.. mendengar maulid di masjid2nya.. suara maulid menemani malam anda.. sungguh itu adalh suasana idaman sy di muka bumi ini.. ht akan tenang sentiasa.. pakej yang kami gunakan memang terbaik di antara smua.. pakej drpd pelajar malaysia di aceh.. seandainya berminat boleh trus hubungi mereka.. :).. berbaloi2.. 

Maka dengan ini tamatlah kisah tanah rencong daripada sy pengrang tidak bertauliah.. :).. semoga kita berjumpa di entry akan datang yng mngkin jika sy rajin nk menaip sebutir2..hehehehe.. salam ukhuwah dan salam mujahadah buat semua dan salam aidilfitri.. :)

Tanah rencong bahagian 2

Assalamualaikum..
disebabkan mata tak nk lelap.. tangan lenguh2 sbb nk bergerak.. otak ligat atur ayat.. so jom kita menaip..
rupenye de yg ternanti episod tanah rencong bahagian 2.. kesayangan sgt kn..hehehehe..
mlm ni nk
update pasl tanah rencong yg dh berbulan di tinggalkn tetapi kenangan masih terpahat kemas diingatan..

Jadual kami sangat santai di sana. melihatkan keistimewaan bandaranya, serta merta hati terpaut.. terdetik dalam ht yg 'istimewa tempt ini kerana menzahirkan ciri  islamnya'.. Allahuakbar!!!.. dalam entry yang lepas sy tak sempat sertakan  keindahan bandaran.. maka janji di tepati, entry kali ini saya sisipkan selembar kenangan untuk tatapan semua.. :)

Senibina yang pada sy sangat memberi mesej yang indah buat santapan rohani.. betapa kita perlu mengingati pencipta walau di mana sahaja dan dalam apa jua pandangan sekalipun.. ya inilah yang dikatakan panahan cinta pandang pertama.. maka sy sudah terkena virus cinta itu.. :)..

Kembali kelandasan cerita, hari pertama kami disambut oleh seorang pelajar malaysia yang menuntut disana. sbb kmi menggunakan pakej yang ditawarkan oleh persatuan pelajar malaysia di aceh.. :).. terkedu bila pertama kali dgr cara bertutur.. rupanya orang malaysia.. jd lebih mudah utk kami meminta itu dan ini..heheheh..

santapan tengah hari kami adalah lauk pauk nasi padang.. yang penting lauk daging kambing mmg terbaik.. tu yg menawan ht.. hehehehe.. perjalana ke hotel medan mengambil masa lbh kurang setengah jam dengan menaiki kereta manakala 1 jam setengah dengan berjalan kaki.. :)..


kenderaan yang membawa kami.. 

petangnya pula, kami disajikan dengan mee terkenal di aceh.. ala2 watermark buat aceh.. mee yang pelbagai.. mee cumi2.. mee rebus daging..dll..pilihn ht semestinyaaaaaa mee rebus daging.. :).. minum pula bersama jus sirsak.. wah memang terasa adunan yang sehati sejiwa..hehehe..

wajah kepenatan, kegembiraan (sy la tu) dan wajah menikmati makanan yang dh sampai dahulu..hehehhe.. apa yang sy kagum.. walau kedai hanya la restoran kecil 2 tingkat tetapi bijak menggunakan satu ruang kecil untuk dijadikan surau.. MasyaAllah... itulah bukti dan hikmah yg Allah janjikan di setiap musibah yang diberikan kepada hambanya.. huhuhu..

p/s: selesai kisah tanah rencong dan ahli2nya.. akan ada sambungan nye jika rajin dikemudian nnt.. :).. kisah hari seterusnya bersama anyaman kenangan yang lebih mengusik jiwa.. mata sudah mula kecut tiba2.. selamat malam... jumpa di entry akan datang insyaAllah.. :)