Sabtu, 26 Februari 2011

doa

Doa Ketika Menderita Sakit:
Allahumma in kana ajali qad hadara fa arihni wa in kana muta-akhkhiran farfa’ni wa in kana bala-an fasabbairni.

Artinya: “Ya Allah, jika ajalku telah datang dalam sakitku ini, maka senangkanlah aku, jika masih jauh hilangkanlah penyakitku, dan jika sebagai cobaan, maka berikanlah kesabaran padaku.”

IKEA vs MEATBALL ^_^


semalam balik kje, kak ayu ajak teman g IKEA...sy sangaaaaaaaaatttttt teruja!!!..sbb jujurnya tak pnh g sne...pnh dgr org cerita je..temptnye best....n mcm2 lg...so bila berpeluang,pe lg...mmg tak lepaskn....tp sblm sampai sne...yaAllah jem teruk sgt2...panjaaaaaaaaaaaanngggg...sy ni dhla mabuk kenderaan...tahan nk muntah je..hehehe...nasib baik kak ayu bawak kete dgn sangat berhemah...tak main brek2..huhuhuhu...Alhamdulillah sampai sne 5.30 ptg...sampai2 je sy trus cri surau sbb tak solat asar lg....=)...surau dia kecil tp selesa nk solat...lepas solat maka bermulalah perjalanan kami mencuci mata...sy kne pandai berbelanja...takleh lbh2..so menahan nafsu tgk barang2 tu..huhuhu...sangat cntik dan berbaloi ngn harga...ok la kn?????=)


pas jalan2...jam 6.30 kak ayu ajak sy mkn bnde yg popular kt ikea...MEATBALL!!!!!...nyum2....nampak mcm tak kenyang kn???tp sbenarnye kenyang sgt2...sy mkn 5 bji je....yang lebihnye kak ayu mkn...kenyang ya Rabbi....tp sbenarnye sy tambah order ngn mashrum sup fevert sy...huhu..lme tak mkn...tp ble bab air,sy order air mineral jeeee....NO ICE n NO SUGAR!!!...sempat igt pesan dktr.....hehehe....jam 7.30 sy bergegas cari surau...kak ayu duduk luar surau sbb brg takleh bawak masuk..so dia jge...=)..thnks kak ayu..pas solat adalah masa membeli barang2...kje sy tolak trol...ble nmpk pokok bnge rse nk bli..tp takut plak kang tak pasal2 bunge tu kering sbb tak terjaga..huhuhu..so pendamkn je hajat tu...selesai beli,kak ayu bawak sy jalan2 dekat shopping mall berhadapan ngn IKEA tu...nk tgk barang nk buat hantaran kahwin...bestnyeeeee....=)...lepas jln2 pe lg....tyme to go HOME!!!!...dh jam 9.15 mlm dh..ayah mesti bising nnt...mmg tepat tekaan tu,tbe2 de cll dr umah tnye sy dimana...hahhaah...jam 10.30 mlm Alhamdulillah sampai umah...solat...tegur adik2 jp yang baru balik dr asrama...then hidup sy dlm bilik je...bilikku kamarku..heheheh...


THE END~

Khamis, 24 Februari 2011

ht vs balang kaca...


orang kata...hati ibarat balang kaca...
yang harus dijaga rapi...diletak di tempat yang selamat bg elak balang tu pecah..
tp andai kata balang kaca itu retak akibat ketukan yang tidak disengajakan,
cepat2 la ditampal,agar ia boleh bertahan...

namun begitu...seandainya balang kaca itu retak...
dan dibiarkn retak...dan akhirnya tanpa disengajakan...
ketukan yang kedua lebih kuat dari yang pertama dan akibatnya...
BALANG KACA ITU PECAH...

mungkin kita masih mampu menampalnya...
tetapi kita tidak mungkin dapat memperolehi balang kaca seperti sebelumnya...
kerna tampalan itu mungkin tidak lagi membantu apa2...

Selasa, 22 Februari 2011

halal itu indah disisi-NYA

Isnin, 21 Februari 2011

no title


u r such a gud dctr..=)..walaupun tak ske,tp terpakse jgk g jmpe td...yes seperti yang dijangka...my condition is getting w***e...sriusly no more ice....no more ice cream....n have to take the warm one...de ke ice cream yang suam??huhuu...

sriusly i'm so tired to face all of this...kne makan ikut waktu...but i cant...sometimes macam nk muntah balik...when i see the dctr td,she said that..." u have to take care of yourself k girl...dgr ckp dktr...jgn banyak sgt pke..."..sgt polite..i like...and she always smileeeeee...=)...yang paling dctr tu terkejut when she said that "sy bg cuti untk awk rehat ye...2 hari..ckup??"...and my answer is geleng2 kepala n ckp,"no need...sy tak nk cuti...i'm still ok..."..dctr tu tnye 2 kli...heheheh...plek kot dh bg cuti tak nk cuti...bosan duduk rumah sorg2...nnt tambah lg stress asek pke je...hehehehe...opssss..lpe...thnks to hasinah yang sudi teman td n pkse sy mkn semua kuih2 yg dia beli dgn alasan sy tak amek sarapan n lunch...huhuhu...mkn 3 bji kuih n vomited...see i tell u, i cant...ok la...sgt2 letih arini...need rest...(^_^)

Ahad, 20 Februari 2011

hmmmmm.....


tngah elok duduk dlm bilik...tbe2...

adik: kak ika,ayah suruh g sebelah...ayah suruh makn!!!!

sy: geleng2 kepala...(totally lose my selera mkn)....terlalu banyak pke la kot..huhu

tp,bergerak jgkla g ruang mkn....telan jugakla mkann tu...pdahal sebenarnye dh mcm nk keluar balik je...skang pun rse nk muntah....dh jd blek bnde ni...mken worse...ish2....bdn2....

p/s: arahan ayah kne patuh kn...orang kata kasih ibu bawak ke syurga..kasih ayah sepanjang masa...so,klo nk hidup bahgia,kne dgr kata kedua2 nye....hmmmmm.....skang mau berlari ke toilet n vomited...grrrrr....i hate dia situation...

~have to say sorry~


terlalu banyak kita pendam...

tbe2 arini rse len macam je...

termarah sket td...maaf pd sesiapa yg kne marah...

tak bermaksud nk marah...

maaf sgt2....

orang kata,orang yang jarang tunjukkan marah,sekali marah mmg MELETOP!!!!!..

adakah itu yg terjadi td??kne tnye mangsa keadaan....nk tdo la..letih sgt berfikir ni...

~sy inginkn ht sebesar kolam~

"Aduhai, kenapakah hidup aku selalu dirundung malang begini..?" lelaki muda itu berkeluh-kesah. Selama hidupnya, dia tak pernah merasakan ketenangan yang sebenar. Hatinya tidak pernah sepi daripada merasakan kerisauan.

Fikirnya, Tuhan tidak pernah sudi meminjamkan kedamaian hati padanya. Dia sangat cemburu apabila memandang sekeliling. Mereka bebas ketawa dan mudah tersenyum. Tapi dia? Dia hanya mampu tenggelam dalam dunia sepi dan resahnya sendiri.

Hatinya tidak mampu mengisi segala masalah yang menghimpit jiwanya. Lalu, selepas lelah dan puas berfikir, suatu hari dia melangkah longlai menuju ke hujung kampung. Niat hatinya, ingin menemui seorang lelaki tua.

Saban hari, wajah lelaki tua itu sentiasa kelihatan tenang. Damai sentiasa bertamu diwajahnya. Dia ingin sekali meminta rahsia. Lalu, dia terus berperi kepada lelaki tua tersebut.

Masalah keluh kesah dan kerisauannya didengari lelaki tua itu sambil tersenyum. Lalu dia mengajak lelaki itu ke suatu tempat iaitu ke tepi sebuah kolam yang besar sambil membawa sebiji cawan dan dua bungkus garam. Lelaki itu mengikut, walaupun hatinya sedikit hairan.

"Anak muda," lelaki tua itu bersuara.

"Ambillah cawan ini, isikanlah air dan masukkanlah sebungkus garam," ujarnya lagi. Lelaki itu yang dalam kebingungan hanya menurut.

Cawan diambil, air diisi dan garam dimasukkan. Kemudian lelaki tua itu berkata lagi.

"Sekarang kamu minumlah air tersebut," dalam bingung yang masih bersisa, lelaki itu mengikut kata lelaki tua itu.

" Apa rasanya?" tanya lelaki tua itu apabila melihat kerutan di dahi lelaki tersebut.

" Masin!"

Lelaki tua itu tersenyum lagi.

"Sekarang, kamu masukkan pula sebungkus garam ini ke dalam kolam itu. Kemudian kamu hiruplah airnya."

Lelaki tua itu menunjukkan arah ke kolam. Sekali lagi lelaki itu hanya mengikut tanpa menyoal. Air dicedok dengan kedua belah tapak tangan dan dihirup.

"Apa rasanya, wahai anak muda?" soal lelaki tua itu.

"Tawar, tidak masin seperti tadi," lelaki muda itu menjawab sambil mengelap mulut.

"Anakku, adakah kamu memahami kenapa aku meminta kamu berbuat begitu tadi?" tanya lelaki tua itu, sambil memandang tepat ke arah lelaki tersebut. Lelaki itu hanya menggeleng. Lelaki tua itu menepuk-nepuk bahu lelaki tersebut.

"Anakku, beginilah perumpamaan bagi diri kita dan masalah. Garam itu umpama masalah. Cawan dan kolam umpama hati kita. Setiap orang mempunyai masalah, ditimpa masalah dan diuji dengan masalah. Tetapi, kalau hati kita sebesar cawan, maka kita akan merasai pahitnya masalah itu, pedihnya hati kita dan keluh kesahnya kita."

"Tetapi kalau hati kita sebesar kolam, masalah tidak akan mengganggu kita. Kita masih boleh tersenyum sebab kita akan mengerti masalah bukan hadir untuk menyusahkan kita. Masalah dianugerahkan untuk kita berfikir, untuk kita muhasabah diri. Masalah dan ujian akan memberi hikmah kepada kita."

"Anakku, itulah rahsiaku. Aku sentiasa berlapang dada, aku sentiasa membesarkan jiwaku, supaya aku boleh berfikir tentang perkara-perkara lain dan masih boleh memberi kebahagiaan padaku. Aku tidak akan sesekali membiarkan hatiku kecil seperti cawan, sehingga aku tidak mampu menanggung diriku sendiri."

Maka, pada petang itu lelaki itu pulang dengan senyuman yang terukir di bibir. Dalam hati, dia berjanji akan sentiasa membesarkan jiwa dan berlapang dada.

~petua untk ht~


Istimewa untuk hati yang sedang bersedih, jiwa yang sedang berduka, minda yang sedang berkecamuk, inilah petua terbaik buat mengubat resah dan gundah:

  • Amalkan tasbih, tahmid dan takbir - Inilah petua yang diberikan oleh Rasulullah SAW kepada anaknya Siti Fatimah.
  • Berdoa - Mohonlah kepadaNya. Ingatlah, doa itu senjata bagi orang mukmin.
  • Sibukan diri dengan sesuatu - Lakukan aktiviti yang boleh melupakan segala kekusutan seperti perbanyakan membaca al-Quran & pelbagai bahan bacaan, terlibat dengan aktiviti usrah, kemasyarakatan dan sebagainya.
  • Luahkan perasaan anda - Bermacam cara boleh digunakan untuk meluahkan perasaan. Carilah seseorang yang paling anda percaya (sebaiknya yang ada pertalian darah atau orang yang arif dalam agama), menulis diari atau catatan harian, menulis blog dan sebagainya.
  • Senyum - Apabila berada dalam tekanan, cubalah untuk senyum. Senyumlah dihadapan cermin dan lihatlah diri anda yang sedang tersenyum. Ia mampu menenangkan fikiran dan hati.

~bagaimana jika ALLAH mencintai kita~

Lazimnya andai kita mencintai atau merindui seseorang, kita mempunyai keinginan untuk memberitahu orang lain. Seboleh-bolehnya biar semua orang tahu bahawa kita sedang mencintainya. Hati merasa bahagia andai perasaan itu dapat dikongsikan bersama.

Melalui jaringan sosial seperti Facebook dan Twitter, kita dapat membaca pelbagai luahan mereka yang sedang bercinta. Antaranya:

"Saya sayang abang."

"Saya rindu ibu."

"Saya cinta kamu semua."

Agaknya, bagaimana pula jika Allah mencintai seseorang?

Dalam satu hadis, Rasulullah SAW pernah bersabda :

"Sesungguhnya Allah SWT jika mencintai seorang hamba, maka Dia memanggil malaikat Jibril dan berkata: "Wahai Jibril, aku mencintai orang ini maka cintailah dia!" Maka Jibril pun mencintainya, lalu Jibril mengumumkannya kepada seluruh penduduk langit dan berkata: "Wahai penduduk langit, sesungguhnya Allah mencintai orang ini, maka cintai dia." Maka seluruh penduduk langit pun mencintainya. Kemudian orang itu pun dicintai oleh segenap makhluk Allah di muka bumi ini." (Hadis Riwayat Bukhari)

MasyaAllah! Lihatlah cinta Allah..Sungguh luar biasa hebat..

Ketika Allah mencintai seseorang, Allah yang Maha Agung tidak cukup dengan hanya mengatakan "Aku cinta si dia!"

Tetapi Allah memaklumkan kepada seluruh makhluk-Nya.

Apa kata Allah dalam hadis tersebut?

"Wahai Jibril, aku mencintai orang ini maka cintailah dia!"

Maka Jibril pun membuat pengumuman :

"Wahai penduduk langit, sesungguhnya Allah mencintai orang ini, maka cintai dia."

Kemudian orang itu pun dicintai oleh segenap makhluk Allah di muka bumi ini.

Oh Ar-Rahman Ar-Rahim, bahagianya mereka yang benar-benar dicintai Allah. Pasti hidup mereka sentiasa tenang dan diberkati.

Bayangkan jika semua pembaca iLuvislam.com disayangi Allah SWT. Pasti dunia ini dipenuhi dengan kebahagiaan.

Tidakkah kita mahu menjadi seorang yang benar-benar dicintai Allah?

Namun, selama ini, cinta siapa yang kita kejar?

Sabtu, 19 Februari 2011

~kuatlah 2~

Jodoh Urusan Allah

"Dan mungkin juga anak itu orang baik tetapi ibu bapanya yang tidak baik itu memilih calon yang tidak baik sebagai pasangannya. Maka pada waktu itu syariat membenarkan si anak menolak pilihan ibu bapanya. Ya, itulah kaedah Allah untuk menyelamatkan orang baik daripada mendapat pasangan hidup yang jahat."

"Bagaimana pula jika anak itu baik, dan ibu bapanya pun baik serta calon pilihan ibu bapanya juga baik, tetapi urusan pernikahan masih terbengkalai. Apa maknanya?" tanya saya inginkan penjelasan muktamad.

"Itulah takdir! Mungkin Allah menentukan 'orang baik' lain sebagai jodohnya. Sementara orang baik yang dicadangkan itu telah Allah tentukan dengan orang baik yang lain pula!"

Tiba-tiba saya teringat bagaimana Hafsah yang dicadangkan untuk menjadi calon isteri Sayidina Abu Bakar oleh ayahnya Sayidina Umar tetapi ditolak. Akhir Hafsah bernikah dengan Rasulullah s.a.w. Kebaikan sentiasa berlegar-legar dalam kalangan orang yang baik!

"Jodoh itu urusan Allah. Sudah dicatat sejak azali lagi. Tetapi prinsipnya tetap satu dan satu itulah yang wajib kita fahami. Orang yang baik berhak mendapat jodoh yang baik. Cuma sekali-sekala sahaja Allah menguji orang yang baik mendapat pasangan hidup yang jahat seperti Nabi Lut mendapat isteri yang jahat dan Asiyah yang bersuamikan Firaun laknatullah."

"Apa hikmahnya kes yang berlaku sekali-sekala seperti itu?"

"Eh, abang bukan pakar hikmah! Tetapi mungkin Allah hendak meninggikan lagi darjah dan darjat orang baik ke tahap yang lebih tinggi."

"Hikmah untuk kita?"

"Jika takdirnya pahit untuk kita, terimalah sebagai ubat. Katalah, kita sudah berusaha menjadi orang yang baik dan kita telah pun bernikah dengan pilihan orang yang baik, tetapi jika takdirnya pasangan kita bermasalah... bersabarlah. Katakan pada diri bahawa itulah jalan yang ditentukan oleh Allah untuk kita mendapat syurga. Maka rebutlah pahala sabar dan redha seperti Nabi Lut dan Nabi Ayyub atau kesabaran seorang isteri bernama Siti Asiah."

Tok, tok, tok. Tiba-tiba pintu bilik tulis saya diketuk. Wajah watak "abang bayangan" saya pergi tiba-tiba. Tersedar saya daripada lamunan yang panjang. Wajah isteri terserlah di sebalik pintu. Sebalik melihatnya terdetak dalam hati sendiri, apakah aku telah menjadi insan yang baik untuk memperbaikinya?

Ah, hati dilanda bimbang mengingatkan makna satu ungkapan yang pernah saya tulis dahulu: "Yang penting bukan siapa isterimu semasa kau nikahinya, tetapi siapa dia setelah menikah denganmu. JAdi, janji Allah tentang lelaki yang baik untuk wanita yang baik bukan hanya berlaku pada awal pernikahan, tetapi di pertengahannya, penghujungnya malah sepanjang jalan menuju syurga!"

~kuatlah~

sukar utk membuat keputusan ini...

ht dan perbuatan bertentangan...

ht mengatakan tidak...tp perbuatan mengatakan perlu...

mana satu???????hanya 1...cbela memahami mengapa ia berlaku...

dimana kekurangannya....tlgla sy.....=(

Khamis, 17 Februari 2011

~T_T~


pain....sick....sakit....attako....really2....=(

~wanita....~

"Sebaik-baik wanita ialah yang tidak memandang dan tidak dipandang oleh lelaki."

Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah aku hanya cantik di matamu. Apa gunanya aku menjadi perhatian lelaki andai murka Allah ada di situ.

Apalah gunanya aku menjadi idaman banyak lelaki sedangkan aku hanya bisa menjadi milikmu seorang.

Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang bisa dimiliki sesuka hati.

Aku juga tidak mau menjadi penyebab kejatuhan seorang lelaki yang dikecewakan lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat aku berikan.

Bagaimana akan kujawab di hadapan Allah kelak andai ditanya? Adakah itu sumbanganku kepada manusia selama hidup di muka bumi?

Kalau aku tidak ingin kau memandang perempuan lain, aku dululah yang perlu menundukkan pandanganku. Aku harus memperbaiki dan menghias peribadiku karena itulah yang dituntut oleh Allah.

Kalau aku ingin lelaki yang baik menjadi suamiku, aku juga perlu menjadi perempuan yang baik. Bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik?

Tidak kunafikan sebagai remaja, aku memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi. Namun setiap kali perasaan itu datang, setiap kali itulah aku mengingatkan diriku bahwa aku perlu menjaga perasaan itu karena ia semata-mata untukmu.

Allah telah memuliakan seorang lelaki yang bakal menjadi suamiku untuk menerima hati dan perasaanku yang suci. Bukan hati yang menjadi labuhan lelaki lain. Engkau berhak mendapat kasih yang tulen.

Diriku yang memang lemah ini telah diuji oleh Allah saat seorang lelaki ingin berkenalan denganku. Aku dengan tegas menolak, berbagai macam dalil aku kemukakan, tetapi dia tetap tidak berputus asa.

Aku merasa seolah-olah kehidupanku yang tenang ini telah dirampas dariku. Aku bertanya-tanya adakah aku berada di tebing kebinasaan? Aku beristigfar memohon ampunan-Nya. Aku juga berdoa agar Pemilik Segala Rasa Cinta melindungi diriku dari kejahatan.

Kehadirannya membuatku banyak memikirkan tentang dirimu. Kau kurasakan seolah-olah wujud bersamaku.

Di mana saja aku berada, akal sadarku membuat perhitungan denganmu. Aku tahu lelaki yang menggodaku itu bukan dirimu. Malah aku yakin pada gerak hatiku yang mengatakan lelaki itu bukan teman hidupku kelak.

Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup. Siapalah diriku untuk memilih permata sedangkan aku hanyalah sebutir pasir yang wujud di mana-mana.

Tetapi aku juga punya keinginan seperti wanita yang lain, dilamar lelaki yang bakal memimpinku ke arah tujuan yang satu.

Tidak perlu kau memiliki wajah setampan Nabi Yusuf Alaihisalam, juga harta seluas perbendaharaan Nabi Sulaiman Alaihisalam, atau kekuasaan seluas kerajaan Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wassalam, yang mampu mendebarkan hati jutaan gadis untuk membuat aku terpikat.

Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Lauh Mahfuz, Allah pasti akan menanamkan rasa kasih dalam hatiku juga hatimu. Itu janji Allah.

Akan tetapi, selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah, selagi itu jangan dibazirkan perasaan itu karena kita masih tidak mempunyai hak untuk membuat begitu.

Juga jangan melampaui batas yang telah Allah tetapkan. Aku takut perbuatan-perbuatan seperti itu akan memberi kesan yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak.

Permintaanku tidak banyak. Cukuplah engkau menyerahkan seluruh dirimu pada mencari redha Illahi.

Aku akan merasa amat bernilai andai dapat menjadi tiang penyangga ataupun sandaran perjuanganmu.

Bahkan aku amat bersyukur pada Illahi kiranya akulah yang ditakdirkan meniup semangat juangmu, mengulurkan tanganku untukmu berpaut sewaktu rebah atau tersungkur di medan yang dijanjikan Allah dengan kemenangan atau syahid itu.

Akan kukeringkan darah dari lukamu dengan tanganku sendiri. Itu impianku. Aku pasti berendam airmata darah, andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu kepadaku.

Cukuplah kau mencintai Allah dengan sepenuh hatimu karena dengan mencintai Allah, kau akan mencintaiku karena-Nya. Cinta itu lebih abadi daripada cinta biasa. Moga cinta itu juga yang akan mempertemukan kita kembali di syurga.


p/s:

Yang dicari walau bukan putera raja, biarlah putera Agama.
Yang diimpi, biarlah tak punya rupa, asal sedap dipandang mata.
Yang dinilai, bukan sempurna sifat jasmani, asalkan sihat rohani dan hati.
Yang diharap, bukan jihad pada semangat, asal perjuangannya ada matlamat.
Yang datang, tak perlu rijal yang gemilang, kerana diri ini serikandi dengan silam yang kelam.
Yang dinanti, bukan lamaran dengan permata, cukuplah akad dan janji setia.
Dan yg akan terjadi, andai tak sama dgn kehendak hati, insyaAllah ku redha ketetapan Illahi..

Rabu, 16 Februari 2011

~suka suki~

* In life, you'll never have exactly what you want, but in the end God always gives you exactly what you NEED....

* Dimana kegagahan wanita? Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah adalah:- 1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan. 2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan. 3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan. 4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan..

p/s: thnks sbb bg keychain td...sempat lg blikn ea...igtkn tak dpt..hhuuhu...anywhre thnks...

Isnin, 14 Februari 2011

~MAULUD NABI~


SALAM MAULIDUR RASUL BUAT SEMUA...
BASAHKAN LIDAH KITA DENGAN BERSELAWAT KE ATAS NABI MUHAMMAD S.A.W....SEMOGA KITA MENDAPAT SYAFAAT DAN MENJADIKAN BAGINDA CONTOH DAN TELADAN DALAM MENERUSKAN KEHIDUPAN DIDUNIA...INSYAALLAH..

SALAM MAULIDUR RASUL


~magika 1.30 a.m~



setiap pertemuan...pasti akan temu detik perpisahan....walau kini terpisah,kenangkanlah saat indah sebagai penyembuh rindu.....

p/s: slamat mendengar.....kenangan sememngnya takkn pernah hilang dr ht manusia dan akan tetap abadi selamanya....

~melly gslow~



lirik yang sangat mendalam...kebahagiaan memiliki CINTA yang halal...semoga kita semua memiliki cinta itu...selamat mendengar ye...

~first try...like dis song~

~sanah helwa~

14.02.1992...saat itu umi dan ayah,abang dan akk...semuanye gembira dengan kelahiran ahli baru dalam keluarga kita...harapan umi dan ayah cuma 1 untuk kesemua anak-anaknya...menjadi seorang insan yang berguna didunia dan akhirat..pandai menilai baik dan buruk sesuatu...mereka hanya mampu memberi pendidikan agama dan akademik,namun terpulang kita untuk mengamalkannya...sempena ulang tahunmu ini,akk doakan ko berjaya dan kuat dalam menempuh ujian dan liku-liku hidup yang telah ALLAH aturkan buatmu...ingat "TIADA KESENANGAN TANPA KESUSAHAN",..berusahalah menjadi anak yang mampu di banggakan oleh umi dan ayah...maaf kerna kami hanya mampu mendoakan ko dari jauh...


adohaaaaiiii..teremosi lak...=)..SANAH HELWA ayie...semoga tahun ini memberi ko kekuatan dan kematangan dalam mengatur kehidupan ko...semoga panjang umur dan dimurahkan rezki serta mampu menjadi manusia,adik,anak,dan bakal suami(ko kn gataiiii)=) yang penuh dengan keimanan didadanya...kami doakan ko berjaya dan gembira selalu...jangan sambut valentine k...sambut bday bleh..^_^..ok la...salam rindu dari ayah,umi, abg,akk,emi,faiz,wawa,dan adik (haaaah)=)..panjang umur kita jmpe ye...insyaAllah...hepi besday boy boroi..=)

Ahad, 13 Februari 2011

~relaxing~

terasa dh bertahun lama tak g pantai...teringin sgt nk g sne..udaranya...suasananya....pemandangannye....lg2 klo wktu mendung....terasa cm nk tdo tepi pantai mcm yang sy pnah buat dlu...beratapkan langit...berlampukan kapal2 nelayan yang de kt tengah laut...best suasana tu...ble agaknye dpt g sne lg...=(

~no title~



setiap manusia akan ada dugaan dan cabaran dalam hidupnya...

setiap dugaan akan ada jalan penyelesaiannya....

setiap penyelesaian akan ada duka dan gembiranya...

Allah tidak akan menguji hambanya dgn sesuatu yg hambanya tidak boleh tangani...

makanya,setiap ujian dan dugaan yg diberi adalah dalam kemampuan kita untuk menyelesaikannya....

kesabaran dan kekuatan iman menjadi penguat dikala hati terasa rapuh...

semoga Allah permudahkan apa yang sukar dan semoga Allah memberi ketenangan dalam hati yang gusar...AMINNNN...

~............~

21.1.2011..tbe2 teringat hari itu kembali...ketika itu ...tiada lg keyakinan....tiada lg pengharapan...semuanya beransur pergi...keyakinan yang selama ini dipelihara,hilang kerna beberapa perkataan...dan pengakuan....sakitnye ALLAH shj yang tahu...sememngnya sukar menjadi seorang yang tabah...kini,sy hanya mampu berdoa agar ALLAH memberi ketenangan di ht ini...semoga sy menjadi seorang wanita yang tabah seperti srikandi2 islam...

~terima kasih~

terima kasih banyak2 atas ingatan yang tak pernah putus2...=(...maaf andai ada terlanjur kata terkasar bahasa...biarlah apa yang ada dalam ht ini tersimpan abadi sebagai rahsia diri...semoga Allah mengerti dan membantu hambaMU ini...='(...maaf kerna tidak menoleh td...kerna takut pd ht sendiri...maaf...

Sabtu, 12 Februari 2011

~angan2 mat jenin~

sy memulakan pg yang agak mendung dengan minum susu...huhuhuhu...keadaan memaksa sy minum susu hari2...tp sy mmg ske susu...=)...doktor ckp "kne minum susu ok...its good for your body"...so maknye kne minum susu,pg dan mlm sblm tdo...kdg2 skip..skali ngn supliment sy skip..heheh...ok,tak nk cte byk psl susu,tp nk cte psl angan2...^_^
hmmmm...ni la kamera idaman..dh ramai org pkai...tp sy tak mampu lg nk bli..harge beribu kn..tp dh psg angan2 nk bli jgk klo de rezki...=)..leh amek gmbr pantai...sungai...udara...binatang..semua la...best sgt...=)..puas ht gne kamera ni..gambar mmg superb...thumbsup!!!!!!hehehe....ok la..nk mulakan kje memasak makan tengahari...ikan pun dh rendam..lme jgk ikan tu 'berenang' dalam sinki tu..hehehe...aslmkm.^^

~terima kasih umi~



to mama ...best of luck...:-)
to future mama.....good luck...:-)
to future wifey...good luck too hehehe

Mengapa WANITA sangat Istemewa ......


Mama dan Papa sedang menonton TV, seraya mama berkata.


"..i letih
la..dah lewat ni, i nak tido lah...."
Mama pun pegi dapur nak tutup tingkap dapur, nanti masuk
pulak lipas...leceh pulak nanti..dah tu, ade pulak rice cooker
dalam sink..rendam lepas makan tadi..basuh jap...
susun pinggan kat rak, lap dapur..terpercik kena sambal
masa masak tadi...check air panas dalam flusk..takut habis pulak nanti
malam anak nak susu...memang dah kering pun flusk ni, jerang la
air...sementara tunggu air masak, nampak pulak bekas gula dah
kosong....salin la gula...check bubur untuk anak nak hantar ke taska
esok..nasib baik ade lagi...ishh. ..ni lauk bila ni, semalam...dah beku
dah...basuh la kejap....pegi yard, masukkan baju kotor dalam mesin
basuh...penat dah ni, besok je la basuh...sidai kain lap je lah...
tik...bunyi air dah masak...salin air dalam flusk...ok
settle...
baru teringat tak semayang lagi...on da way nak g bilik,
papa tgk tv lagi...nampak pulak beg anak untuk hantar ke
taska...check. ..baju 2 pasang, towel...towel kecik utk selsama...calamine lotion
untuk sapu ruam...pampers 4 keping....alamak. .telupa pulak masukkan
botol...basuh botol jap...ok settle...
ternampak pulak beg g keje...emm.. besok nak pakai beg polo
coklat lah, asik2 pakai beg hitam ni je...salin jap barang2 g beg
coklat...cek sume 6 poket beg, takut la tetinggal apa2..leceh
pulak..selalunya barang yang tertinggal tu la yang nak pakai nanti...hishhh sempit la
beg ni...hangin je...nak kena beli ni beg baru...rasenya 25 hb ni Sogo sale
nih...mana flyers tadi ek...ha ni die..ok, catit jap kat yellow
sticker, nanti lupa..ok settle...
Tetiba dengar suara papa..."..u buat apa lagi tu..tadi kata nak
tido.."...." ..yelah nak tido la ni..nak smayang jap..."
masuk toilet..buat apa2 yang patut...cuci muka dulu..2
jenis lak tu...adoi..gosok gigi...smayang. ..pakai toner...pakai
treatment cream...nak lawa and maintain punya pasal lah ni...
nanti orang kata baru anak satu dah macam anak 4
pulak...huhuhuhu. ..
bukak almari...emmm. ..pakai baju hijau ni lah besok...gosok
kejap..check baju papa, baju papa pun kena gosok jugak
ni...kat bilik belakang...
la, napa komputer ni tak tutup ni..gelas kopi pun ade lagi,
dah bersemut dah..ishhh ...g dapur, basuh, sambung gosok
baju...gantung elok2...kemaskan baju gantung2...masukkan seluar papa yang
dah kotor dalam tempat kotor...ok settle..
dgr suara papa lagi..."..i dah ngantuk ni.."..dalam pada nak masuk ke
bilik...owh. ..pokok aku dah nak mati ni ha..lupa dah 3 hari tak
siram...ok, siram jap...check jap pintu ni...sah tak kunci lagi...grill
pun tak tutup..ni kalau tak check ni, senang2 je peompak masuk rompak
umah aku...bukak lampu luar..
ni mainan ni sepah2...masukkan la dalam bakul mainan budak ni...banyak
nya...sampai bawah meja makan pun ade...adoi.. ..ok dah ...
ok dah boleh baring...adoi sakitnya pinggang...cium si comel ni
kejap...selimutkan die...la..napa basah ni...emm, tukar la pempers
ni...tak bagus la brand ni, nanti nak tukar lain la...nanti g Sogo 25 hb
ni beli la skali...ok sayang tido k...kalau boleh jangan la bangun tgh
malam ni eh..tido sampai pagi k...gud nite..sweet dreams...
aaahh...sedapnya dapat baring...mana pulak lotion
ubat kurus aku nih...ha, ni dia...sambil sapu lotion kurus,,,setkan
alarm...setkan program kerja besok...pg kul 9.30 ade meeting..
ahh...boring. ..panas pulak lotion nih..dah la...emm..sedapnya lelapkan
mata...Ya Allah...terima kasih untuk rezekiMU hari ini,...mohon
keberkatan dari mu tuhan...papa pun bangun tutup tv..."...i dah ngantuk
sangat ni...nak tido lah...citer pun tak best malam ni, bola pun
takde..."... selang seminit ...dengar suara papa berkeruh...dah agak
dah....
So?....apa yang peliknya..??
Anda tahu kenapa wanita hidup lebih lama?...SEBAB ADE BANYAK KERJA NAK
KENA BUAT....tu yang tak boleh nak mati cepat tu...
Hantarkan ke 5 WANITA yang anda rasa hebat...pasti anda disayangi
kerana memahami mereka...well, women understand women better...
foward jugak kat lelaki-lelaki so mereka akan hargai emak,
isteri, dan kawan 2 dengan lebih baik lagi...
Tak kira la wanita berkerjaya atau surirumah... setiap wanita adalah
ist i mewa dengan cara mereka sendiri...
Kalau lelaki mengakui kebenaran ini....hormat dah hargailah
mereka...untuk keperibadian dan kebolehan mereka untuk berdikari...

Jumaat, 11 Februari 2011

~..........malu~


perihal cerita hari ini....ayah msj td,bagi tau yang ayah dah selamat sampai di indonesia...Alhamdulillah..yang pleng best ayah pesan kt org yang jemput dia,soh blikn nombor sne sbb ayah igt nombor malaysia tak leh gne kt sne..hehehee..lpe nk bgtau yang bleh je gne nombor malaysia kt sne cme mahal sket la...tp sme je rsenye..hehehehe....tapi sebelum tu petang td,al kisahnya...sy de la ternanges(opssssss maluuuu) dekat pejabat...mse tu ayah msj "fligt ayah delay 4.25"..entah kenapa tbe2 rse sebak sangat..padahal ayah cme pergi untuk 3 hari...mse bce n berbalas 3-4 msj ngn ayah air mata dh bertakung...huhuhuhu...risau sbb ayah pergi sana sorg2...without anybody yang dia kenal..and this is the first tyme ayah pergi luar...so habis je msj,sambil buat kje dh sok..sek...sok..sek...(ambil tisu)..huhu..nk cover la kononye...de sorg ofismate tegur.."eh,npe mke ko len??r u ok tiqah??"...lepas je da tnye,trus "hujan lebat"..then dia terkejut dan cuba pujuk...huhuhu..segan nyeeee..nanges depan dia...pas cte sket npe leh terburai air mata tu,dia soh relax n ckp "ayah u takkan apa2..insyaAllah"...senyap dlm 5 mnt..pastu dia ckp "tiqah,td aku tgk ko nanges berjurai wei air mata ko...first time aku tgk...laju gle air mata ko..takut aku wei..."..hahahah..tergelak sy dgr...maaf sbb tak dpt nk kawal prasaan..sebak ble ayah takde..jauh plak tu..pastu ktrg gelak sme2..sampai la balik,ktrg balik sama2...yang pleng best..sy diberi cuti 4 hari...(untuk apa itu rahsiaaaa...) ^_^ aslmkm..

Khamis, 10 Februari 2011

~terbang~





esk ayah berangkat ke PEKAN BARU,INDONESIA...semoga ayah selamat sampai dan selamat balik..

~T_T~


maaf seandainya jawapan itu masih keliru...kerna sy juga masih keliru dan akan terus berfikir...berdoalah...kerna sy akan terus berdoa untuk apa yang terbaik...ikhlasla menerima sesuatu jika ia datang pd kita...hanya Allah yang mampu mengubah ht manusia...dan mohonla pd Allah...semoga DIA mengabulkan apa yang kita mohon...jangan salahkan diri kita andai kita memperolehi sesuatu yang bukan kehendak kita..tp bersyukurlah kerna kita masih ada sebahagiannya...dan hargailah apa yang kita ada...hanya pada Allah tempat ku mengadu dan meluah rasa...kerna DIA lebih tahu apa yang tersirat di hati ini...


p/s: semoga Allah mendewasakan akal dan fikiran kita...wsalam...
maaf....

~^_^~


Alhamdulillah sy diberi peluang memperolehi rezeki dr ALLAH...semoga nikmat dan rahmat MU tidak putus buat kami semua....Alhamdulillah...

terasa ingin berkongsi cerita hari ini...jarum jam diangka 8...dlam ht "takpe,masuk opis kol 8.45"..konon2 nk lambatla...lepas bersiap,kunci pintu(terlupe kunc grill) sbb igt abg kje petang...hohohoho...start motor dan mle kn perjalanan dgn tenang sbb kete tak banyak atas jalan...sampai masa nk daki bukit(tak bpe tinggi pun)gear motor tak berfungsi...ALAMK!!!!!!!!!...npe plak motor ni buat hal time cmni...tgk jam awl lg...nasib baik (fuhhhh)...call abg(sbb mtr tu mtr dia)ngeeeee....igt dia nk marah...dia dr tempat kje terus pecut scooter ku(kami tukar2 mtr)hehehe..terus ke tempat kejadian...sambil tgu sy pun cuba tgk pe yg rosak...rupenye rantai dia dh terkeluar dr landasan..klo rantai basikal leh la jgk betulkan..rantai mtr agak besar...tgn plak tak bpe nk kecil..takt tersepit..heheh..pas abg betulkan,kami gerak g petronas untuk tukar mtr..sy nek scooter...abg anta ke bengkel...huhuhuu...sori abg sbb tak g servis aritu...tak larat nk g mne2...pastu sampai tempat kje pakcik guard tanye "eh,naik mtr lain plak??"..sambil sengeh2 jawab "mtr sy rosak td pkcik"..hehehe...pkcik2 tu dh nek kenal sbb sy satu2nye pkja wanita yg park mtr kt lua n depan post guard tu..hehehe..masuk je opis,wt kje cm bse...tp de jgk kwn2 yg tegur mke sy pucat..hahha...5.45 je,kami trus kejar lif nk balik..klo lambat lif penuh...so sampai umah trus solat n mkn sbb tak sarap n lunch td..(hari2 cmtu sebenye)..heheh...

okla nk stop tulis dlu..lptp ni panas plak..hehe..berpeluh2 sy pangku..heheh
aslmkm...=)

Rabu, 9 Februari 2011

~mata tak nk lelap~


sy doakan yang terbaik buat muslimin dan muslimat...semoga kita sentiasa dirahmati-NYA...selamat mlm...jangan lpe bce doa sebelum tdo...=)


tbe2 terasa terlalu rindu pd tasbih yang baru terlerai dr ikatanyya....tiada teman tdo ku mlm ini...

~CINTA~

kata orang, ble kte nk berubah,kte kne betul2 laksanakannya....dalam melaksanakannye kte kne kuat jika ada perkara yang terpaksa kita korbankan...kerna CINTA ALLAH melebihi segale2nye...dan kte akan kuat dan terus kuat dengan CINTA itu...
aku menjadi lebih tenang,setenang2nya...ALLAH tau apa yang terbaik buat hambanya...yang pasti,ketika ini..aku masih mampu tersenyum buat mereka yang bergelar KELUARGA,RAKAN dan SAHABAT....

Ahad, 6 Februari 2011

~siti khadijah~

Kepulangan suaminya dari Gua Hira' selepas menerima wahyu pertama, telah menimbulkan tanda tanya di hati Siti Khadijah r.a.. Segala yang diceritakan oleh suaminya mengenai pengalaman didatangi Malaikat Jibril, adalah rahsia besar yang tidak boleh diceritakan kepada orang lain. Sikap Khadijah ini memberi input yang baik kepada muslimat terutama yang bergelar isteri. Kadangkala kita dapati isteri-isteri tidak menjaga akhlak mereka dengan sibuk menceritakan hal keluarga termasuk bersifat peribadi dan rahsia.

Siti Khadijah meminta izin kepada suaminya untuk mengajukan persoalan kepada sepupunya iaitu Warkah bin Naufal. Orang yang dipilih oleh Siti Khadijah bukanlah sebarangan orang, Warkah seorang yang alim dan berpegang pada ajaran tauhid. Pengajaran di sini dalam menceritakan masalah atau mengajukan permasalahan kita untuk diselesaikan adalah dengan memilih orang yang sesuai. Kadangkala wanita menceritakan masalah mereka bukan untuk mengurang atau mencari penyelsaian terbaik, tetapi sekadar untuk melepaskan geram. Akibatnya, suami kadangkala tahu keburukannya diceritakan oleh sang isteri kepada orang lain (disampaikan). Ini boleh memburukkan lagi keadaan antara suami isteri yang bermasalah tadi.

Khadijah dilihat sebagai seorang muslimah yang bijaksana dengan menceritakan peristiwa Nabi bersama Jibrail hanya kepada orang yang layak dan bukan sebarangan orang. Antara sifat atau akhlak terpuji yang dapat diikuti oleh muslimat dari Siti Khadijah adalah:

1. Bersifat tenang dan boleh menenangkan orang lain.
2. Tidak terburu-buru dan panik.
3. Tidak mudah mempercayai orang lain dalam menceritakan hal yang bersifat rahsia.
4. Pandai memilih orang untuk diadu permasalahan.
5. Bersifat amanah,lembut dan berhikmah.
6. Meminta kebenaran dari suami hatta untuk perkara kebaikan.
7. Sabar dalam menghadapi permasalahan suami.

Menjejaki Jejak Khadijah

Tatkala Nabi SAW mengalami rintangan dan gangguan daripada kaum lelaki Quraisy, maka di sampingnya berdiri dua orang wanita, iaitu Khadijah bin Khuwailid dan Fatimah binti Asad. Kedua wanita itu berdiri di belakang dakwah Islamiah, mendukung dan bekerja keras dalam menyampaikan Islam. Oleh disebabkan itu, Khadijah berhak menjadi wanita terbaik di dunia. Dia adalah Ummul Mukminin, sebaik-baik isteri dan teladan yang baik bagi mereka yang mengikuti teladannya.

Khadijah menyiapkan sebuah rumah yang nyaman bagi Nabi SAW sebelum beliau diangkat menjadi Nabi dan membantunya ketika merenung di Gua Hira'. Khadijah adalah wanita pertama yang beriman kepadanya ketika Nabi SAW berdoa (memohon) kepada Allah. Khadijah adalah sebaik-baik wanita yang menolong dengan jiwa, harta dan keluarga.

Peri hidupnya harum, kehidupannya penuh dengan kebajikan dan jiwanya sarat dengan kebaikan.

Rasulullah SAW bersabda, "Khadijah beriman kepadaku ketika orang-orang ingkar, dia membenarkan aku ketika orang-orang mendustakan dan dia menolongku dengan hartanya ketika orang lain tidak memberiku apa-apa."

Kenapa kita bersusah payah mencari teladan di sana-sini, walhal di hadapan kita ada wanita terbaik di dunia, Khadijah binti Khuwailid, Ummul Mukminin yang setia dan taat, yang bergaul secara baik dengan suami dan membantunya di waktu berkhalwat sebelum diangkat menjadi Nabi dan meneguhkan pendiriannya serta membenarkannya. Khadijah mendahului semua orang dalam beriman kepada Allah, dan membantu baginda serta kaum Muslimin dengan jiwa, harta dan keluarga.

Maka Allah SWT membalas jasanya terhadap agama dan nabi-Nya dengan sebaik-baik balasan dan memberinya kesenangan dan kenikmatan di dalam istananya, sebagaimana yang diceritakan Nabi SAW, kepadanya pada masa hidupnya.

Ketika Jibril A.S. datang kepada Nabi SAW, dia berkata : "Wahai Rasulullah, inilah Khadijah telah datang membawa sebuah wadah berisi kuah dan makanan atau minuman. Apabila dia datang kepadamu, sampaikan salam kepadanya daripada Allah dan aku, dan beritahukan kepadanya tentang sebuah rumah di syurga dari mutiara yang tidak ada kepayahan.

(Hadis riwayat Bukhari dalam Fadhaail Ashhaabin Nabi SAW. Imam Adz-Dzahabi berkata, "Keshahihannya telah disepakati.")

Khadijah r.a. membawa panji bersama Rasulullah SAW sejak saat pertama, berjihad dan bekerja keras. Dia menghabiskan kekayaannya dan memusuhi kaumnya. Dia berdiri di belakang suami dan nabinya hingga nafas terakhir, dan patut menjadi teladan tertinggi bagi para wanita.

Sesungguhnya ia adalah kedudukan yang tidak diperoleh seorang pun di antara para sahabat yang terdahulu dan pertama masuk Islam serta Khulafa' Rasyidin. Hal itu disebabkan sikap Khadijah r.a. pada saat pertama lebih agung dan lebih besar daripada semua sikap yang mendukung dakwah selepas itu. Sesungguhnya Khadijah r.a. merupakan nikmat Allah
yang besar bagi Rasulullah SAW. Khadijah mendampingi Nabi SAW selama seperempat abad, berbuat baik kepadanya di saat beliau gelisah, menolongnya di waktu yang susah, membantunya dalam menyampaikan al-Quran, ikut serta merasakan penderitaan yang pahit pada saat jihad dan menolongnya dengan jiwa dan hartanya.

Rasulullah SAW bersabda, "Khadijah beriman kepadaku ketika orang-orang mengingkari. Dia membenarkan aku ketika orang-orang mendustakan. Dan dia memberikan hartanya kepadaku ketika orang-orang tidak memberiku apa-apa. Allah mengurniai aku anak darinya dan mengharamkan bagiku anak dari selain dia."

(Hadis riwayat Imam Ahmad dalam Musnadnya, 6/118.)

Sehingga di akhir hayatnya apabila baginda bertanya, "Apakah harta yang masih ada pada dirimu wahai isteriku untuk perjuangan Islam ini?" Khadijah berkata, "Tiada apa-apa lagi, jika tubuhku dan tulang-tulangku boleh dimanfaatkan untuk perjuangan Islam gunakanlah." Subhanallah... sungguh hebat perjuangan para sahabat baginda dan Ummul Mukminin untuk memperjuangankan Islam. Adakah kita sanggup berkorban seperti mereka pada masa kini? Renung-renungkan...

~petua2~

Adakah anda ingin membuang lemak berlebihan dibahagian peha anda? Ya anda boleh lakukannya, tetapi jika anda fikir yang anda boleh menghilangkan lemak dipeha anda dengan cepat menggunakan pil kurus atau makanan sampingan, anda sebenarnya salah! Dan jika anda fikir ada senaman tertentu yang boleh anda lakukan untuk membuang lemak dipeha anda sahaja, sekali lagi anda sebenarnya salah!!!

Hakikatnya, samada anda ingin membuang lemak di bahagian peha, perut ataupun pinggang, tidak ada cara untuk anda untuk membuang lemak pada bahagian-bahagian tertentu sahaja pada badan anda. Anda mesti membuang lemak di SELURUH bahagian badan anda. Anda tidak boleh memaksa badan anda untuk membakar lemak pada bahagian-bahagian tertentu sahaja, malahan badan anda sendiri yang akan menentukan dimana ia patut mula membakar lemak.

Jadi seharusnya anda melakukan aktiviti-aktiviti yang membantu anda untuk membakar lemak diseluruh bahagian badan anda. Secara asasnya anda perlu mengikuti program diet yang seimbang, disertai dengan latihan kekuatan dan kardiovaskular. Inilah cara yang paling sihat dan cepat untuk anda membuang lemak baik dipeha mahupun diseluruh badan anda!

Program diet yang anda pilih untuk menurunkan berat badan adalah sangat penting. Diet yang rendah dengan kalori dan lemak TIDAK membantu anda untuk membakar lemak kerana diet seperti ini bukan sahaja tidak meningkatkan metabolisma anda malahan turut memperlahankannya lagi!!! Jika anda cuba mengikat pinggang dan menahan lapar juga tidak akan berkesan malahan membahayakan kesihatan anda. Selalunya orang yang mengamalkan diet sebegini akan mengumpul kembali lemak yang telah berjaya dibuangnya sebelum ini

Sebabnya, dengan mengamalkan diet yang rendah dengan lemak dan kalori, badan anda tidak akan mendapat nutrisi yang secukupnya. Akibatnya badan anda akan berfungsi seolah-olah anda akan mati kelaparan. Jadi secara automatiknya badan anda akan memperlahankan kadar metabolisma anda dan akan menyimpan kumpulan lemak dalam badan anda sebagai persiapan untuk menghadapi tempoh kelaparan tersebut. Memanglah pada mulanya berat badan anda akan turun beberapa kilogram tetapi lama kelamaan hasilnya akan mula berkurangan dan sebaik sahaja anda berhenti berlapar dan kembali ke tabiat pemakanan normal anda, anda akan memperoleh kembali lemak yang telah anda buang sebelum ini.

Jadi program diet yang bagaimanakah yang terbaik untuk anda membakar lemak berlebihan didalam badan anda? Program diet yang merangkumi buah-buahan dan sayur-sayuran amat berkesan kerana makanan ini menyumbang kepada diet yang seimbang. Buah-buahan dan sayur-sayuran bukan sahaja terbaik untuk membakar lemak malahan makanan ini juga sangat berkesan untuk mengurangkan keinginan anda untuk makan secara berlebihan.

Program diet yang baik juga perlu membenarkan kita untuk berehat sehari dalam seminggu. Anda boleh menggunakan hari rehat ini untuk memakan apa sahaja makanan yang anda idamkan. Anda mungkin takut untuk menggunakan hari rehat ini kerana tidak mahu menjejaskan program diet anda dan seterusnya menyebabkan penambahan berat. Sebenarnya anda salah!!! Hari rehat boleh membantu anda untuk mebuang lemak dengan meningkatkan kadar metabolisma anda kerana ia mengelakkan badan anda daripada rutin pemakanan yang sama yang akhirnya memperlahankan metabolisma anda. Selain itu, hari rehat juga boleh meningkatkan dedikasi anda terhadap program diet anda untuk minggu seterusnya dengan mengurangkan keinginan anda kepada makanan yang menggemukkan.

Walaupun program diet yang baik sebenarnya cukup untuk mengurangkan berat badan anda dengan ketara, ramai orang cuba menyertakan senaman didalam rutin mereka bagi mempercepatkan lagi proses penurunan berat badan. Latihan kekuatan dan kardiovascular adalah cara yang terbaik untuk mempercepatkan penurunan berat badan. Melalui latihan kekuatan, anda bukan sahaja membakar lemak malahan anda membina otot-otot didalam badan anda.

Otot-otot ini bukan sahaja menjadikan badan anda lebih kuat, malahan ia membantu anda untuk membakar lemak walaupun ketika anda sedang berehat!!! Anda dengan mudahnya dapat mambakar 50 unit kalori sehari dengan 1 pound otot, walaupun ketika berehat. Ini kerana badan anda menggunakan banyak kalori untuk membaiki dan mengekalkan otot-otot anda.

Ikutilah dua tip ini dan anda akan kagum betapa cepatnya anda boleh membuang lemak berlebihan dipeha anda!!!.