Khamis, 27 Jun 2019

Raya 2019


Assalamualaikum..

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR & BATIN 

daripada kami suami isteri.


Raya dah nak habis kan. Kisah raya tahun ni bila aku beraya belah johor (blah akula kn) hehehehe.. alhamdulillah Allah bg kami rasa raya yg berbeza. kalau sebelah aiman erti raya lebih kepada travel. :). Tapi kalau sebelah aku, raya lebih kepada melawat saudara-mara. Alhamdulillah aiman boleh adapt dengan suasana tu dan dia sgt seronok. myb sebab first time kn..hahahhaha.. 

Bayangkan kami beraya dari pukul 10pg sampaila 12 malam. dalam satu hari. sebab kami cuti 3 hari je. tu pun ada rumah yang kami xsempat nk pergi. Tu gambar baju raya kedua kami. macam YB kn laki aku tu? hahhahaha.. so kami teruskan  raya kami dari johor trus balik ke ipoh utk beraya dengan kawan2 aiman. tahun ni tahun pertama kami buat makan2 dekat rumah kami. boleh kata dalam sebulan ni hampir 3 kali kami buat. xboleh buat sekaligus sebab rumah kami kecil je..hehehe.. takut org xselesa. tp bayangkan bab memasak tu? hahahha.. mcm nk tercabut tangan kn. hahaha.. sorg tp gedik nk masak banyak jenis makanan. sorila sebab aku busan jenis yang suka amek gbr benda yg aku buat. so xleh nk attach kt sni. tp nnt aku nk tryla upload resepi benda yang aku msk. kalau aku rajinlaaa...hahahahhah.. okla tu jela untuk harini. nanti aku crita lg k. xoxoxox.. byeee..

Jumaat, 24 Mei 2019

Sorry seems to be the harders word

Memaafkan itu mudah. Melupakan itu yg susah. 

Kerna setiap kesilapan meninggalkan kesan dalam atau tidak. 

Dijentik ht maka bernanahlah ia kembali. Sbb tu memaafkan itu mudah. Tp tidak melupakan. 

Rabu, 15 Mei 2019

Ramadhan

Assalamualaikum

Ramadhan menjelang lagi. ini tahun kedua kami berpuasa bersama sebagai suami isteri. InsyaAllah tahun ni beraya bersama keluarga saya. :). sempena ramadhan sy nk ucapkan salam ramadhan kareem buat semua dan ramadhan ialah bulan yang paling saya suka.

buat suami:

Allah itu adil dan saksama.
Allah tahu keupayaan insannya.
Aku bersyukur Allah kurniakan aku seorang suami yang sangat penyabar dengan kerenah isterinya ni. hehehe
walaupun kdang2 nampak juga muka dia berkerut kn tp msih lgi mnjga dan sudi memujuk isterimu ini.heheh
terima kasih cinta
kau buatku bahagia
tanpa jemu dan lelah

terima kasih cinta
pintaku satu saja
jangan pernah berubah

p/s: rinduku milik kamu. hatiku hanya untukmu. semua yang ada padaku hanya untukmu. lots of love yayank.. :)




Jumaat, 10 Mei 2019

hakikat sebenar...







Hakikat sebuah perkahwinan. 



pandangan dengan isu berbangkit kini.

Assalamualaikum..

Saya terpanggil untuk menulis harini, dan mungkin gaya penulisan ini agak serius tidak seperti biasa kerana ada ketikanya kita tidak boleh terlalu ambil mudah akan sesuatu. berkenaan dengan isu ketidakselesaan akan sesuatu perkara. saya percaya semua orang yang melalui alam perkahwinan mendambakan suatu perkahwinan yang tidak ada rasa sangsi.


Alam perkahwinan adalah alam yang sangat sensitif dan sangat memerlukan penjagaan yang baik. kerana sedikit khilaf alam itu akan goyah. setiap apa yang kita nk buat kita perlu fikir dan bayangkan seandainya psngn kita buat apa yg kita buat, adakah kita akan ok dengan situasi tersebut. membantu itu ya. tp letakkan juga dalam apa jua keadaan dan dalam apa jua situasi, isteri atau suami itu keutamaan. hubungan dengan org lain perlu ada batasnya. berkongsi kenderaan juga perlu ada batasnya. seandainya hanya berdua, bukankah itu boleh mendtgkn sangsi dan fitnah? ya betul harus ada kepercayaan. tetapi berbalik kepada seandainya psgn kita berbuat demikian apa perasaan kita? adakah kita selesa dengan keadaan itu?


kalaupun kita percaya dengan psangan kita. tp kita xtau apa yg dirasai oleh pihak lain dan apa yg difikirkan. kerana itu mencegah lebih baik drpd mengubati. tapi apakan daya, Allah pegang ht2 manusia. berbaliklah kita padanya. redha dan biarkan segalanya Allah tentukan. 

Manusia tidak mampu membaca apa yg kita fikirkan. manusia juga tidak mampu berfikir sama dengan apa yang kita fikirkan. mungkin kita menjaga. mungkin mereka tidak. menganggap satu isu itu kecil dan menidakkan hak dan perasaan psgn itu akan mndtgkan keburukan sebnrnya. perlu telus dan jujur. sebab itu kematangan dan ilmu agama itu penting dalam memeterai alam ini. berbalik kepada hukum hakam. setiap yang diharamkan itu pasti bersebab. begitu juga sebaliknya. 

p/s: sekian coretan rasa penganti bicara hari ni. saya perlukan fokus yang tinggi utk kerja harini. salam buat semua. disebalik coretan ini ada kisah lama yang menjadikan diri ini lebih berhati2 dan masih terkesan dengan kisah itu. 

Rabu, 3 April 2019

Sayu malam




Sayu mlm
Mengenang jiwa yg sunyi
Ditinggal sendiri
Berteman sepi

Sayu malam
Tamparan angin
Seakan tidak mahu melelapkan mata
Disapa makhluk entah dari mana

Sayu malam
Jiwa masih terasa sunyi
Sedang yg jauh gembira ht
Tiada ingatan buat jiwanya ini

Sayu malam
Selubung ketakutan
Melawan sendiri
Berteman ayat suci
Kerana tersedar
Hanya DIA maha melindungi

Sayu malam
Pelbagai soalan dibenak ht
Mengetuk kuat jiwa nan sunyi
Menyepak amarah
Yg semakin meninggi

Sayu malam
Inilah nasib jiwa yang sunyi
Berteman sepi
Nyanyian hati sendiri
Kekal abadi dalam sanubari

Isnin, 11 Mac 2019

Kali pertama membait kata

Di kala hening pagi
Terasa sayu dihati
mengenangkan hati
berlabuh nun jauh dimuara

hati ini 
ada kala disiram wangian bunga indah
ada kala disiat belati tajam
ada kala ditabur kelopak bunga
ada kala dicuit mesra

namun
ketika dipanah petir kata-kata
aku terbungkam sendiri
mengenang ht sendiri
benak htku bertanya

apa lagi?
apa lagi yang kurangnya?
bagaimana lagi keadilan yang kau mahukan?
bagaimana lagi pengorbanan yg kau kaburkan?

tidak cukupkah!!!!

aku korbankan segala
masaku
perasaanku
hartaku
jiwaku

namun, apakah jelas dimatamu semua itu?
kau hanya membelai jiwa dan hatimu
sedangkan kau buta tentang ht dan perasaanku.

aku juga manusia.
mendengar kata-kata itu
sudah cukup merembes air mataku
pedih hatiku tak tergambar
sedang kau mampu bergelak ketawa bersama kesayanganmu

tp kesayanganku???
kau culaskan
sedangkan mereka tidak pernah menilaimu
tidak pernah membezakanmu dengan yg lainnya
tetap menghidangkan apa kesukaanmu
tapi sedetik masa tidak kau berikan untuk mereka
kau tamak dengan masamu

aku orangnya tegas
bulat hatiku andai terluka
jangan kau lukai kesayanganku
kerna aku tidak pernah berkira dan berbagi bersama kesayanganmu
salah apa mereka kepadamu?
sehingga begitu sekali panas punggungmu saat bersama mereka?

ini terakhirnya aku memerhatikan ini
biar aku yang terluka tapi jangan kesayanganku disana
kau lukai mereka aku terbang selamanya

pergilah kau bersama kesayanganmu jika itu mahumu
jika itu membahagiakanmu
kerna kau telah membuktikan padaku
makna sebuah penyatuan tidak semestinya hati itu bersatu 
dan kau juga telah membuktikan bahawa prinsip ku selama ini dusta
bahawa penyatuan itu menyatukan segalanya
maka aku satukan semua dalam hatiku
tetapi tidak di hatimu

Raya 2019

Assalamualaikum.. SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR & BATIN  daripada kami suami isteri. Raya dah nak habis ka...