Jumaat, 25 Disember 2015

Kenangan itu jarum masa lalu.

Assalamualaikum..

Maafla ye..klini mmg xmmpu nk lelap mata sedngkn badan sgt2 letih..huhuhu..dr ari rabu lepas..ntah kenpa ht sy menjentik kenangan lama..perubahan yg dirasai oleh shbt sy.. kami mkn bsama tp sy xselera nk mkn..mmg dh mnjd kbiasaan klo sy terfikir sesuatu yg berat, selera mkn sy hilang..huhuhu..

Bru mlm ni sy jelaskn kpd dia mngapa sy bgitu.. katanya "sudah2 dan jangan igt pkra lama. Sedangkn org xpke pape. Jagn jd bodoh." Bila dia guna pktaan last tu sy tau dia marh sy..hehhe..xda apa yg sy boleh buat saat kenangan pahit dan manis mengusik jiwa..fuhhhh..mmg kne cri sesuatu yg boleh buat sy sibuk dan tidak terlalu memikirkannya. Kata shbt sy "please move on. Jangan igt pape pkra atau kata2."..move on? Sy dlm proses mencuba..mencuba utk menerima keadaan skrg.

Bahagia? Ya sy bersyukur ada klga yg sgt memahami..adik2 sy..abg sy..wlopun dorg tau alasan sy buat smua tu dorg cuma ckp sbr dan doa yg terbaik..Allah tahu keadaan sbnr kita..mereka sgt menghormati keadaan sy..tanye sekali dan mereka fhm keadaan sy..yg terbaik itu xkn dtg sekrg tp ambil masa..😊..


Tulisan tere liye adlh bacaan yg sy gemari.sejak umur2 semakin btambah sy lebih gemar baca tulisan yg realistik krn sy sedr novel2 yg sy bca selama ini hnya imaginasi dan tidak akn pernah wujud dlm alam nyata. Maka setakat tu shja angan2 sy.sy beli banyak buku dan tidak ada stu bku pun bkaitan dgn cinta. Bg sy cinta sejati itu tidak wujud. Cinta yg ikhlas juga ssh utk dicari. Apatah lg llki yg berani..mmg tidk ada zmn ni. Hnya keseronokan yg diinginkan.tp komitmen sering diletak ke tepi. Penat pulak rse meluah rasa.sy nk beradu dlu.menenangkn ht yg gusar mlm ni..slam buat smua.

Selasa, 22 Disember 2015

MOJO

Assalamualaikum..

Entah kenapa tiba-tiba sy dengar kembali lagu ni. lagu ni sy sukakan liriknya. sy ni jenis orang yg sukakan lagu melalui liriknya. kalau lirik best, insyaAllah sy suka.. :).. hmmm.. berkaitan dengan lagu ni.. sy mula terasa alangkah seronoknya kalau ada orang yg menghargai kita mcm dalam lirik ni kn.. :).. yg btol2 ikhlas dan faham cara kita. bukan yg buat2 faham dan akhirnya menyalahkan kita. bagi saya, sayangnya kita pd seseorang tu xplu nk ungkap selalu tp drpd cara.. kalau kita sanggup melakukan sesuatu utk buat dia bahagia tu dh kira bukti kita syg. mengingati juga sama. tp yela pandangan manusia ni berlainan. adakala tuduhan2 yg xsepatutnya tanpa tahu asbab@sebab sesuatu tu adalah tidak wajar. fuhhh.. lupakan!! hahahhaha.. memang betul memaafkan itu mudah tetapi untuk melupakan setiap yg terjadi itu ssh..but its okay.. be positif dan insyaAllah yg positif akan dtg.

Bab pasangan ni sy malas nk pke.. mana yg nk mengenali sy lbh suka terus bgtau ayah. yela kadang2 kenal bertahun tp masih xfhm dan akhirnya???.. bila xmmpu terima pengakhiran yg sebenarnya berpunca dari kesilapan diri sendiri maka ada sikap menyalahkan.. itu adalah perkara yg paling memedihkn tau.. :).. hehehehehe.. emosii sket petang2 ni sbb lapar..td makan separuh je kue teow pataya tu.. kenyang ya rabbi.. bak kata ayah "kalau betul orang tu sayangkan angah. dia mesti berani jumpa ayah. jumpa untuk minta izin untuk kawan ngn angah. jumpa xsemestinya sbb nk meminang. tp sekadar jumpa untuk kenalkan diri. baru nampak sungguh2.." panjang lebar sy kena ceramah ngn ayah..hehehehe.. xpela setiap yg berlaku ada hikmahnya.. sy cuba utk menjadi anak yg mendengar kata.. jadi apa pun yg sy rasa sy ketepikan dan pentingkan apa yg ummi dan ayah rasa.. setiap keputusan itu bersebab bukan sje2..renung2kan.. :)





Ahad, 20 Disember 2015

Bumi anbiya' 7

Assalamualaikum..

Lmbt sket update..ok sbnye xbyk cte n tmpt yg kmi g mse kt madinah sbb hanya 4 hari je kt madinah..so rsenye ni post last utk part bumi anbiya'..😊

Inilah kawasan dihadapan makan rasulullah..tempat ini namanya raudhah..nk masuk tu masyaAllah lautan manusia kita tempuhi..tp kenangan di situ sgt indah dan ketika seorg hamba Allah tu masuk ke situ, dia melambai dan memberi salam kepada rasulullah..katanya terasa seakan2 rasulullah sedang melambai2..begitu sayu dan sedih..


Ini merupakan masjid qiblatain..iaitu masjid yg mempunyai dua kiblat..selama beberapa tahun kiblat rasulullah menghadap masjid aqsa..dan org2 kafir memtertawakan baginda kerna kiblt yg sme.. maka baginda memohon kepada Allah utk menukar kiblt ke kaabah..ketika sedang solat 2 rakaat, baginda mendapat arahan utk menukar kiblat menghadap kiblat..maka baginda menukr kiblat pada rakaat seterusnya..maka sbb itu masjid ini dinamakan sbg masjid 2 kiblat..😊..klo slah harap maaf ye..

Pasport dan pas msuk utk balik..huhuhu

Ni gbr sy bersama mutawif sy di hadapan makam rasulullah..seharian berjalan menggunakan niqab dan sy sgt selesa sbb mmg sy nk pakai dh lme..hasrat tu smoga Allah panjangkn..😊..kata mutawif sy muka sy nmpk tembam ble pakai..hahaha..hari terakhir kami di madinah mmg rse xnk balik..xsanggup nk igt smua mslh dan kenangan di msia..xsanggup..tp realitinya itu adalah kasih syg Allah kn..Allah atur sesuatu tu secantik yg mungkin..maka pulanglah kami ke msia pd kol6 ptang wktu arab saudi..

Ini gbr ketika kami bru sampai di KLIA kol8 pg..menunggu bagasi yg lambat 30 minit..penatnya hanya Allah yg tahu..flight 8 jam..huhuhu..mengantuk sgt tp dsbbkn sdre mara kt umah sy xleh la nk tdo atau rehat.. adik spupu tgk mke sy dan soh sy rehat..tp sy xsampai ht..hehehe..so tahan mata smpai kol11 malam..pas solat mmg tdo xigt dunia..hehehe

Ini masjid quba'.. 

Baiklah sampai disini shj kisah slot bumi anbiya'..insyaAllah ada rezeki sy mohon Allah izin dan terima sy utk ke sana lg..insyaAllah..😊..semoga dimakbulkan..insyaAllah..

Khamis, 17 Disember 2015

Bumi anbiya' 6

Assalamualaikum..

Kalini nk cte perjalnan ke madinah.. selepas jemaah lain selesai tawaf wida' dalam msa 3 jam kami perlu selesai mengemas brang2..sbb harus meninggalkn kota makkah segera krn itu hukumnya..huhuhu..perasaan sedih dan sayu menghantui sy..insyaAllah kita akan bertemu lg.. kol3 ptang kmi bergerak ke madinah.perjalnan dr makkah ke madinah mengambil masa 6 jam menaiki bas. Keliling kawasan highway mmg bukit batu dan padang pasir.. menjelang separuh perjalanan cuaca di luar bas sudah mulai sejuk. Ketika itu suhu madinah 15°. Sejuk kn?hehehe..sy mmg xtahan sejuk..huhuhu..
Tu ketika sy duduk dalam bas tp smua org turun nk ke tandas dan mncri air panas..sy xsanggup keluar sbb sejuk..bas pun mmg xpasang aircond tp sejukkk..😊..sepanjang perjalanan kte digalakn utk terus berselawat ke atas nabi muhammad. Sepanjang perjalanan juga mutawif akan bercerita tentang sejarah tmpt yg dilewati..kami tiba di madinah kol 8 malam. Nampak cahaya lampu masjid nabawi..alhamdulillah hotel dekt ngn masjid..di madinah jalan xberbukit mcm makkah.. jd nk jln kki xjd masalh terutama utk mkcik2 yg dh berumur..

Ini merupakan minuman yogurt atau susu masam nama laban. Katanya kalau minum laban ni boleh elakkan drpd kte kena batuk2. Orang arab di sana akn minum laban masa musim panas utk neutralkn badan. Jd mmg bagus n mmg pekat n masam..hehehe..tp ok je sy boleh telan. Esoknya suhu di madinah jatuh ke 8°. Ummi belikan sy sarung tangan sbb tahu sy xtahan sejuk.. jd sy dh batuk sket2..mmg sy minum laban..

Kami melawat kawasan dimana saidina abu bakar dilantik menggantikan nabi ketika kewafatan nabi. Ini merupakan taman nabi dan di sini jgk jenazah rasulullah diuruskan. Taman ni xbesr tp mmg nmpk mcm taman..kemudian kamu bergerak ke muzium asma ul husna yg xjauh pun dr masjid..mmg sebelah masjid je..jd jalan kaki je nk g kawasan2 ni..


Kemudian kami ke pasar kurma yg jugak xjauh dr masjid. Tu gbr kawasan luar masjid nabawi. Kagum dpt tgk sendri payung2 besr tu..kawasan yg besr dan cantik. Di madinah keadaannya lebih aman dan teratur. Mungkin kerana itu rasulullah berhijrah ke madinah. Dan masjid ini pda zmn rasulullah dlu di bina beratapkan pelepah tamar .igt x bilal bin rabah? Ha dialah yg azan ketika tu.😊. Jd rumah nabi pun dlam kawasan msjid ni.nmpk x sy pakai glove. Mmg sejk sgt..sgt2..hehehe..

Ni kes menunggu ayah byr brang2 yg kami beli..hehehe..pasar kurma ni banyak pilihan. Tp kedai ni popular katenye..alasannya sbb de org indonesia bkrja di situ jd snang nk berbahasa melayu.tp bg sy dr segi hrge semua kdai sme je. De tu kdai arab lg kte boleh tawar menawar. So? Rezeki msing2 la ye..heheh..kebanyakn kami mmg beli kurma ajwa, sukari dan ambar. Tu mmg antara kurma popular..tp sy lebih sukakn rotab. Kurma yg masih sedikit muda de rasa kelat2..xmahal..1kg 10 riyal.tp mmg kne letak kt tmpt sejuk sbb klo x dia akan jd hitam dan lama2 jdlah mcm kurma yg bse kte makan tu..😊..rasulullah pernah bersabda, klo dalam sebuah rumah ada kurma dan xputus dengan kurma maka seisi rumah xkn kelaparan. Nampak x pentingnya dan bagusnya buah kurma tu..😊..jd jom slalulah beli kurma ye. InsyaAllah dpt berkat nnt. Lepas pasar kurma kami bergerak ke masjid. Lg 1 sy shorkan kpd sesiapa yg ske shopping baikl shopping di madinah..pilihan mmg lbh byk dan hrge agak murah berbanding makkah..jd di makkah boleh fokus sepenuhnya dengan ibadat.. di madinah agak santai sbb kte xberkejar nk tawaf..hanya jemaah di masjid dan kejar raudah..jd kesempatan yg ada di makkah tu jagn sia2kn..tgkla kaabah sepuas2nya..indah tau..😊.okla nk tdo dlu..sy jet lag sbnye..wktu tdo sy xmenentu sbb msih lg ikut wktu tdo arab saudi..doakan sy sihat dan dpt tdo seperti biasa ye..😊..jumpa nnt!

Rabu, 16 Disember 2015

Bumi anbiya' 5

Assalamualaikum..

Xsbr nk abhkn cte sbnye.hehehe.. baik petang ni sy nm smbung sket cte pengalaman sy mse wt umrah aritu..

Baiklah..hari seterusnya kami bergerak ke taif..taif ni terkenal ngn byknya buah2an yg dijual dan cuacanya sejukkk cm ala2 cameron highland tu..klo g sni rse cm g cameron..heheh..kmi gerak kol9 pg. Di taif kmi makan nasi arab dalam dulang..yaAllah boleh mkn 6 orang..tp kami berkongsi 3 org 1 dulang..mmg xabhla jwbnye..sy mkn kambing je byk..hehehe..so yg lebihnya kami bungkus..

Satu prangai sy ni, bila sy g satu tmpt yg bkn dlm msia..sy suka cri bnde yg xde dkt msia..mksudnya yg len drpd yg len.. jd sy jumpa buah kaktus dan buah apa ntah nme dia..sy lpe.. buah kaktus tu ala2 buah markisa isi dia..klo buah yg sy pegang tu rse dia cm jmbu cmpur epal kapas..hehehe..sedappp..😊.. kt arab ni, penjual mmg pemurah nk bg rse..dorg akan sebut 'halal'..jd rsela byk mne pun asal jgnla smpai sekilo kn....tu melampau sgt..hehehhe..

Kami solat di sebuah masjid nama Abdullah abas dia taif..masjid yg de perpustakaan besr di situ..mse kt msjid ni suhu mungkin dh 20 lbh..so xbpe sejuk sgt..lpas mkn kmi g masjid qarmul manazil utk miqot n niat umrah..tu dia ada tulis kt pintu msuk masjid pktaan miqot..dekt msjid ni la sy jmpe byk sgt kucing..hehehe..



Dalam kol 6 lbh kmi balik ke makkah..dalam perjalanan ustaz sobri xberhenti memberi tazkirah dan doa2 amalan harian dan sy sgt sukakan tjuk2 n cte2 yg diketengahkan..umrah ni merupakan unrah keempat dan terakhir sblm kmi bergerak ke madinah..😊.. nnt sy cte bab madinah ye..

Selasa, 15 Disember 2015

Bumi anbiya' 4


Assalamualaikum..
Sambungan lg arini..cm letih jgk nk cte sket2..hehehe..sbb dh bbrpa hri sy tdo kol5 pg..mmg rse letih sgt..hehhe..baiklah, pendek cte.. mse kt sne kami berpeluang g tgk unta. Ha tu mke sy bila tgk mutawif sy minum susu unta..dia kata sedap n soh sy rse..sbnye sy geli sbb tgk org yg perah susu n kawsan tmpt tu..hehehe..tp sy mnum jgk sket..rsenye susu unta ni kurang lemak xmcm susu lembu n susu unta ni masin sket. Ke tgn org yg perah tu mnyebbkn dia masin??erkkkkkk...😣😣..hahahha..

 Kemudian pd ptg jumaat, pelajr ayah yg duduk di jeddah dtg utk bwk kmi jln2..sbnye sy xnk ikut..sy mmg nk ke masjid sepenuhnya..tp yela xleh nk melawan kn..mutawif sy mintk sy ikut n dia ikut skali utk tman sy..huhuhu..maka sy ikut..perjlnan dr makkah ke jaddah, amek mase 2 jam. So dlm kreta dh mcm ayam n itik bercakap.. kmi xtau nk ke mana jd mutawif minta peljar tu bwk kami ke bab makkah..mknanya pintu makkah.. kt sni jrg dibenarkan pelncong masuk sbb kawasan ni kawsan ala2 jalan tar klo kt KL..nk jual borong or bli borong mmg murah..😊..
Smpai sne pelajar tu blanja sy minum jus delima..Allahurabbi..sorg lg peljar perasan muka sy berubah ble sy mnum..bkn xsedap cme terlalu manis..sy mmg xbpe ske bnde yg mnis2 ni..risau dia soh kwn dia order jus lain sbb dia ckp sy xbpe ske..sy pun explain la..then dia ok..heheh..kami jalan2 sekitr bab makkah..hmmm bg sy xdela murh sgt pun..hrge bse je n brg xbyk sgt pilihan..cme kpd sesiapa yg nk bli jubah ha mmg byk pilihan..tp madinah lg best rsenye..😉..hrge lbh kurang je..hehehe

Tp sempatla sy rembat 2 helai jubah..mutawif sy tau sy berdukacita xdpt ke masjid jd seboleh2nya dia nk mengembirakan sy..siap tmn g tgk jubah n tasbih yg sy ske..😊.. tq la ye..so lpas maghrib kami bergerak balik ke makkah..penatnye jangan ckpla kn..peljar ayah blanja mkn nsi arab..rse sme je ngn msia..heheh..atau sy xjmpe lg kot tmpt yg btol2 best..

Smpai hotel, peljr yg sorg lg tolong sy lintas jalan n sempt jerit "nice to meet u"..hahaha..sy ha kn je..pastu mutawif dtg kt sy n tau apa dia bgtau? Hahahaha.. "eh budak tu cm syok je kt ang..dlm kreta xabh2 menoleh blkg wlopun ngh drive"..sy gelak besrla..hahahahah..sy buat xtau je..mlsla nk pke..bsela mgkin jrg jmpe org msia kn..mke jawa plak tu..hahaha..so sy mkn n msuk bilik utk mndi n rehat sbb pg2 nnt nk ke masjid..

Selesai tawaf sunat n solat subuh..kmi bergerak ke hudaibiyah. Sy bab sejarah islam mmg ske sbb kne menghafal mse STPM dlu..hehehe..so kmi singgah di muzium al quran dan bayangkan setiap tetamu dpt senaskah al quran percuma..gembira xterkata sy..😊..

Kemudian kmi bermiqat di masjid hudaibiyah dan fbr tu merupakan kawasan masjid lama dimana termetrainya perjanjian baiatul ridwan..sempena nama sepohon pokok..😊..selesai solat sunat, kami niat umrah dan bergerak balik ke masjid utk selesaikan umrah kedua..😊..selesai unrah kedua kami melawat sekitar masjidil haram. Tapak rumah siti khadijah..tapak rumah abu jahal dijadikan tandas..hari tu kami xsempt nk msuk msjid utk dpt saf hdon sbb lmbt smpai msjid .jd yg sempt ialah solat di dataran masjid..kt sne smua kawasan boleh solat..sbb mmg bersih n pencuci sntiasa bersihkn..jd tanpa alas apa2 kami solat maghrib dia dataran masjid. Nikmat jgk sbnye..pengalaman yg xsmua org dpt nikmati.. okla batok dh smkin mnjd2..sy nk cuba tdo..nnt sy cte lg..😊

Isnin, 14 Disember 2015

Bumi anbiya' 3

Assalamualaikum..

Mata xboleh lelap sbb kshtn msih teruji..jd sy akn crite lg tntang pengalaman sy di bumi anbiya'.


Hari seterusnya kol 8 pg kami bergerak ke beberapa tmpt lawatan sebelum berniat umrah. Gbr atas ni merupakan gbr jabal thur. Jabal bermaksud bukit. Kisah jabal thur ni adlh kisah rasulullah dlm menyebarkn ajaran islam. Kerana jauh berjalan, kaki rasulullah luka dan saidina abu bakar mengendong rasulullah naik ke atas jabal thur. Besrnyeeee pengorbanan para sahabat. Huhu..utk pngetahuan, semua bukit di bumi anbiya' ni mmg berasaskn batu semata..xde rumput atau pokok.bygkn betapa sakitnye kki nk mendki..tp kerana cinta dan kasih, semua tu xterasa..masyaAllah!!..kemudian kami meneruskan perjalanan ke beberapa kawasan yg perlu dilalui semasa proses hji. Musdalifah, mina, padang arafah dll..

Di padang arafah, ada satu bukit yg dipanggil jabal rahmah. Kisahnya adalah di situ merupakan tmpt pertemuan adam dan hawa. Kebanyakn org yg dtg mmg akan panjt bukit tu dan berdoa utk dipermudahkn jodoh. Ttp kata mutawif sy, tmpt tu xmustajab doa kecuali pd musim hj.maaf tarikhnye sy tlpe..hehe..jd sy berdoa dr bawah dan sy pecya di mana shj kita berdoa Allah pasti mendengar.

Ha sy mmg xmint makan croison.. sejenis roti tu. Tp sepnjg kt sne roti nila yg mutawif bg. Lembut dan sedap. Jd roti ni mnjdi roti kgmran sy mse kt sne. Smpai sy cri dkt bin dawod. Bin dawod tu mcm mydinla klo kt msia. Brg murah2.😉.bekalan utk sy ble xlalu mkn..

Kami miqot di jaqranah. De sebuah masjid di sana. Maka pulang dr sne kmi harus selesaikan umrah kedua kami. Supaya xtlalu lama dlm ihram. Sepnjg pjlnan balik kami bertalbiah.. ustaz kadir membimbing kami sepanjang perjalanan. Beliau merupakan seorg mahasiswa tafsir hadis di sana. Berasal dr indonesia.nama mcm dh tua kn?hehe..sbnye beliau muda lg..20 an lg.. dan malam tu kmi di bawa utk mendki jabal nur. Jabal nur merupakan bukit yg rasulullah pilih utk sembunyi dr masyarakat ketika baginda menerima wahyu pertma. Baik sy sbnye xmerancang nk mendki bukit setinggi lbh 2000 kki tu.sbb xkonfiden bdn beratla ktekn.hehe. tp mutawif sy ttp memanggil nama sy dan ajak sy naik. Ketika sy dlm perjalnan ke kaki bukit, ustaz kadir berjalan seiring dgn sy dan berpedan kpd sy "kalau daki jangan pakai otak..tp sematkan semangat..ingat tu..sy tunggu awk di bawah..kuatkn semangat insyaAllah.." maka dengan pesanan tu sy dan mutawif mendaki bukit tersebut..dan mmg semangat yg liar biasa sy dpt ketika mendki..gbr yg ats tu adlh pemandangan jabal nur pd ketinggian 1500 kki..klo ikut sy mmg xigt dh nk bgbr..tp mutawif sy ambik kn gbr sy..maka sy akur..hehe. selesai mendaki dan kami pulang ke hotel jam 1pg.. jam 3 harus bangun utk ke masjid. Jd sy sempt tdo hnye beberapa jam. Bila bangun pg tu seluruh badan sy terasa sengal2 dan terasa nk dmm..hehe..tkejut lemak2 agaknye..haha..capai ubat dmm dan sy gerak ke masjid..maka rutin kami berjalan seperti biasa.menunggu azan subuh.. dan percayalah bacaan solat pd wktu subuh oleh seorg imam ni sgt syahdu.. boleh menitis air mata ketika solat mndgrkn kemerduan suaranya..sbnye ada jgk impian sy nk kn seorg imam yg suaranya merdu ketika melantunkn ayat2 al quran.. nyaman je rse .klo merajuk soh dia pujuk dengan bacaan ayat suci..😊..hrap Allah makbulkan.hehe..baiklah nk dkt subuh dh ni. Nnt sy smbung crite lg ye. Smoga Allah sentiasa menitipkan kekuatan buat ht sy dan keyakinan buat sy..

Ahad, 13 Disember 2015

Bumi Anbiya' 2

Assalamualaikum..

Masih dengan keadaan kesihatan yg menguji..perubahan cuaca mungkin..tp Alhamdulillah sepanjang kt sne xpnah la mengalami mslh begini wlopun suhu 8°clcs kt madinah.. baiklah, kita sambung cte semlm.. kami masuk sempadan tanah haram pada pukul12 mlm wktu saudi arabia. Klo wktu msia mse tu dh pukul 5 pg..mmg sgt letih dgn pjlnan yg xbrenti.. bila mutawif membaca doa memasuki kota makkah, sy trus pandang tingkap dan masyaAllah kota makkah masih penuh dengan kenderaan..sampai di hotel Al Mona Ajiyad, kmi dihidangkan dengan mkan malam..dan macm bse sy mmg xlalu nk mkn sbb letih sgt.. kami masuk bilik hotel kol1 pg dan harus berkumpul di lobi jam 1:30 pg wktu sne..kami perlu cpt selesaikan tawaf wajib sbb nk lepaskn ihram..
Kami bergerak ke masjid menaiki coaster. Sebuah coaster boleh muat 20 orang.. jd sy bersama mutawif sy yg tengah tu.😊..mmg sepanjang masa selesaikan umrah sy bersama mutawif yg sorg tu..saat kaki menjejakkn kaki ke bahagian dataran masjidil haram, ht sy sayu dan xsedr ada air jernih menitis. Saat doa dibacakan mmg bertambah sayu mengenangkan betapa bertuahnya sy sbb Allah masih sudi terima sy utk ke tanah haramnya wlopun sy penuh dosa..😢😢😢..selepas bca doa..perlahan2 kami semua bergerak ke dalam masjid..di dalam masjid xleh pakai selipar jd semasa di pintu masuk lg selipar dh diletakkan di dalam beg kasut dan perlu di bawa masuk bersama.jam 2:15 pg sy nmpk kaabah di hadapan sy....masyaAllah!!! Allahuakbar!! Allahuakbar!! Allahuakbar!! Itulah doa setiap kli kita melihat kaabah..berjurai2 air mata sy..hilang segala risau dan maslh yg mencengkam ht sy..huhuhu

Kami bermula di lampu hijau, lampu hijau adalah penanda bahawa itu adalah penjuru hajarul aswad..semasa melalui lampu hijau tangan melambai dan mengucapkan doa Bismillahi Allahuakbar Walillahilham sebanyak 3X.. ya rabbi..mse tu sy rse sgt2 sayu..sy xpnah terfikir yg sy akan ke sana dlm usia sblm 30 an..Allah maha kaya..Allah hadiahkan ubt kelukaan sy yg dalam dengan melawat ke baitullah.. maka sy smkin kuat utk melupakan semua kelukaan yg manusia beri kepada sy..semua tohmahan dan tuduhan manusia kepda sy..kerana benarlah, hanya Allah yg maha mengetahui ht2 kita.. jd sy lebih bahagia ketika tawaf dan tawaf hanya ambil masa dlm 30 minit kerna wktu2 begitu xramai jemaah ke masjid..selesai tawaf kami ke bahagian saie..saie antara bukit safa dan marwah..kisah siti hajar yg berulang alik utk mencri air buat nabi ismail..masyaAllah nmpk cm dekt tp sudh cukup buat kita rasa betapa kuatnya jiwa siti hajar..saie mengambil masa 2@3 jam bergantung kpd laju kita berjalan.. selesai saie kmi bertahalul bersama dengan menggunting beberapa helai rambut sambil berdoa.. 

Selesai smua tu kami mencari kedudukan utk solat sunat selepas tawaf..dan dengan rezeki Allah kawasan dihadapan multazam kosong pg tu..maka solat pertama di masjidil haram adlh di situ..sungguh wlo sy pendosa, tp Allah tidal berdendam malah memberi ruang utk sy nikmati semua tu..betapa kasih syg Allah sememangnya sejati..berbanding manusia yg hnye mampu berdendam dlm ht..di situ, menangis cm mne sekalipun, xkn de org pelik.tgk kita..sy mengadu semuanya kpd Allah..selesai solat subuh jam 6:30 pg kmi menaiki coaster ke hotel utk sarapan..dan mutawif memberi kami aktiviti bebas kerana memikirkn xckup rehat..maka kmi rehat di hotel.sehingga jam 12 tghri..😊..sesudah itu kami kembali ke masjid utk solat zohor, asar, maghrib dan isyak..😊..bahagia rasa..hnya masjid dlm fikiran..😊

Sabtu, 12 Disember 2015

Bumi anbiya' 1..

Assalamualaikum..

Rasanya dh berminggu xbtemu di sini..alhamdulillah terima kasih utk yg setia mendoakn perjlnan sy bru2 ni.. entry ni sy nk cte pnglm yg sgt2 bhrga buat sy selma hampir 2 minggu..


 Kami gerak dr rumah pukul 4:30 pg 1 disember 2015..smpai di airport pukul5 pg.. ramai sedra mara yg sanggup bangun pg utk hntr..terima kasih sgt2..baiklah..perasaan sy saat memegang pasport yg pkcik sy bg tu, bercampur baur..mcm2 sy doa..mcm2 sy risaukn..selepas selesai urusan check in bagasi,agihan beg dan sebagainya..menunggu masa utk masuk, shbt muslimah solehah sy cll bgtau dia dh smpai airport..dia adlh shbt yg Allah kirim dan pinjamkn utk sy selama ini..sentiasa bersama dlm apa jua situasi sy..sanggup ambil cuti semata2 nk jmpa sy di airport wlo hnye beberapa minit..terima kasih ya Allah kerana Engkau menarik sesuatu dr ku ttpi Engkau kekalkn apa yg aku perlukan..sy bersyukur sgt2..😊..


Jam 10:30 pg sy dh pun berada dalam perut kapal..Allahurabbi..perasaan teruja semua ada..buku yg ustaz bg mmg sy pegang sentiasa..perjalanan 9 jam membawa kami terus ke Jeddah..smpai di Jeddah, kami menunggu pasport disemak selama 6 jam..3 jam berdiri beratur..kata org yg sudh berpengalaman ke sana, di Jeddah adalah ujian pertama..mmg menguji kesabaran..tp Alhamdulillah selesai tanpa masalah..kami menaiki bas ke Makkah pukul 10 malam..

P/s: nanti sy sambung lg ye..nk msk sekejap..wlo badan masih penat tp xleh tdo..jd sy buat je pape yg ptot..hehehe..papepun, sy rindu utk ke sana lg..di sana mmg sy xpke apa2 mslh yg ada di msia..mmg indah persaan tu..semoga Allah jemput dan sudi terima sy utk ke sana lg..huhuhuhu