Khamis, 17 Disember 2015

Bumi anbiya' 6

Assalamualaikum..

Kalini nk cte perjalnan ke madinah.. selepas jemaah lain selesai tawaf wida' dalam msa 3 jam kami perlu selesai mengemas brang2..sbb harus meninggalkn kota makkah segera krn itu hukumnya..huhuhu..perasaan sedih dan sayu menghantui sy..insyaAllah kita akan bertemu lg.. kol3 ptang kmi bergerak ke madinah.perjalnan dr makkah ke madinah mengambil masa 6 jam menaiki bas. Keliling kawasan highway mmg bukit batu dan padang pasir.. menjelang separuh perjalanan cuaca di luar bas sudah mulai sejuk. Ketika itu suhu madinah 15°. Sejuk kn?hehehe..sy mmg xtahan sejuk..huhuhu..
Tu ketika sy duduk dalam bas tp smua org turun nk ke tandas dan mncri air panas..sy xsanggup keluar sbb sejuk..bas pun mmg xpasang aircond tp sejukkk..😊..sepanjang perjalanan kte digalakn utk terus berselawat ke atas nabi muhammad. Sepanjang perjalanan juga mutawif akan bercerita tentang sejarah tmpt yg dilewati..kami tiba di madinah kol 8 malam. Nampak cahaya lampu masjid nabawi..alhamdulillah hotel dekt ngn masjid..di madinah jalan xberbukit mcm makkah.. jd nk jln kki xjd masalh terutama utk mkcik2 yg dh berumur..

Ini merupakan minuman yogurt atau susu masam nama laban. Katanya kalau minum laban ni boleh elakkan drpd kte kena batuk2. Orang arab di sana akn minum laban masa musim panas utk neutralkn badan. Jd mmg bagus n mmg pekat n masam..hehehe..tp ok je sy boleh telan. Esoknya suhu di madinah jatuh ke 8°. Ummi belikan sy sarung tangan sbb tahu sy xtahan sejuk.. jd sy dh batuk sket2..mmg sy minum laban..

Kami melawat kawasan dimana saidina abu bakar dilantik menggantikan nabi ketika kewafatan nabi. Ini merupakan taman nabi dan di sini jgk jenazah rasulullah diuruskan. Taman ni xbesr tp mmg nmpk mcm taman..kemudian kamu bergerak ke muzium asma ul husna yg xjauh pun dr masjid..mmg sebelah masjid je..jd jalan kaki je nk g kawasan2 ni..


Kemudian kami ke pasar kurma yg jugak xjauh dr masjid. Tu gbr kawasan luar masjid nabawi. Kagum dpt tgk sendri payung2 besr tu..kawasan yg besr dan cantik. Di madinah keadaannya lebih aman dan teratur. Mungkin kerana itu rasulullah berhijrah ke madinah. Dan masjid ini pda zmn rasulullah dlu di bina beratapkan pelepah tamar .igt x bilal bin rabah? Ha dialah yg azan ketika tu.😊. Jd rumah nabi pun dlam kawasan msjid ni.nmpk x sy pakai glove. Mmg sejk sgt..sgt2..hehehe..

Ni kes menunggu ayah byr brang2 yg kami beli..hehehe..pasar kurma ni banyak pilihan. Tp kedai ni popular katenye..alasannya sbb de org indonesia bkrja di situ jd snang nk berbahasa melayu.tp bg sy dr segi hrge semua kdai sme je. De tu kdai arab lg kte boleh tawar menawar. So? Rezeki msing2 la ye..heheh..kebanyakn kami mmg beli kurma ajwa, sukari dan ambar. Tu mmg antara kurma popular..tp sy lebih sukakn rotab. Kurma yg masih sedikit muda de rasa kelat2..xmahal..1kg 10 riyal.tp mmg kne letak kt tmpt sejuk sbb klo x dia akan jd hitam dan lama2 jdlah mcm kurma yg bse kte makan tu..😊..rasulullah pernah bersabda, klo dalam sebuah rumah ada kurma dan xputus dengan kurma maka seisi rumah xkn kelaparan. Nampak x pentingnya dan bagusnya buah kurma tu..😊..jd jom slalulah beli kurma ye. InsyaAllah dpt berkat nnt. Lepas pasar kurma kami bergerak ke masjid. Lg 1 sy shorkan kpd sesiapa yg ske shopping baikl shopping di madinah..pilihan mmg lbh byk dan hrge agak murah berbanding makkah..jd di makkah boleh fokus sepenuhnya dengan ibadat.. di madinah agak santai sbb kte xberkejar nk tawaf..hanya jemaah di masjid dan kejar raudah..jd kesempatan yg ada di makkah tu jagn sia2kn..tgkla kaabah sepuas2nya..indah tau..😊.okla nk tdo dlu..sy jet lag sbnye..wktu tdo sy xmenentu sbb msih lg ikut wktu tdo arab saudi..doakan sy sihat dan dpt tdo seperti biasa ye..😊..jumpa nnt!

Tiada ulasan:

Keguguran Part 1

Assalamualaikum semua. Terfikir untuk update blog ini dengan sebuah kisah yg agak sedih untuk sy. Kisah ini saya ceritakan bukan untuk men...