Jumaat, 24 Oktober 2014

setia???

Assalamualaikum..


Atas ni merupakan gbr laptop yg dh 8 tahun bersama sy..8 tahun...lama kn..sy pun xsangka sbnye... bermula dr thun 2007 hingga sekarang...sgt xbyk ragam..cme bru2 ni terjadi sesuatu dluar jangkaan sy..tali beg putus maka dia pun ketanah..huhuhu..sy xprasan bhgian yg pcah shinggalh bbrpa ari lpas..huhuhu..luluh ht rsenye..lptop yg ayh bli sbg adiah sbb lyk ke uni..betapa ssh sy nk miliki..maka sy akn sentiasa syanginya..huhuhu.. mmg sifat sy bgitu..jika sy sukakn sesuatu sy akn bsama dgnnya lmeee...ssh utk sy tinggalkn.. mmg de byk yg canggih..tp buatan msia ni jgk yg mlekat dht sy..hehehe.. jam yg sy pkai juga xkurg lmenye..bru 3 thun..ptma kli tgk sy dh jtuh cinta..hihihi..ble nk tukr bru mmg ht sy xikhlas..jd sy ttp akn pkai wlopun sy tdo..😊..pyung adiah seseorg kpd sy..msih sy gunakn dan umurnya sudah 7 thun..hihihi..krn gbrnye bunga tulip..😄..bju sy wlo dh berlubng tp dsbbkn sy skeknye maka sy ttp pkai tp kt umh je..hehehehe...de lg bbrapa brg yg mnerima nsib sbgai brg kesygn sy..😊.. mgkin sy akn setia menyayangi..ttp adakalanya sekali sy membenci, maka sy tidk akan berpaling lg..huhuhu..hmm papepun esk sy xsabar nk jmpe ngn sahabat sy.!! Chess biskut n jeruk asam boy dh sy siapkn utk dia..kejutan atas permintaan dia ble jmpe sy..hehehe..konon2 sy xsempt buat..pdhal semacam lipas kudung sy wt smua pesanan mkanan dia tu..heheheeh..she is someone who can accept me n talk to me when iam wrong.. when i fall..when i sad..when i hepi..when i give up..she is someone who r cheer me up whenever i feel bad..😘.. thanks Allah for sending me the best person as my friend...

Ahad, 19 Oktober 2014

piano itu kesygn sy..

Assalamualaikum...
antibody yang semakin berkurangan..:).. semalam sy kembli keluarkn keyboard yg sy simpn bawah katil hampir setahun.. sy bukanlah reti main tp sbbkn minat yg teramat terhadap piano jd sy bli..insyaAllah klo de rezeki sy akan mengikuti kelas piano..tp masih dlm perancangan..hehe.. jd semalam sy keluarkn keyboard yg dh seinci habuknya.. dengan menggunakan s5 sy, sy cati di utube video tutorial..sy tertarik dengan melodi lagu kiroro miraei.. sbnye lagu tu mudh dimainkn menggunakan tangan kanan...sy msih ssh nk gunakan tangan kiri..jd sy trus menggunakan tangan kanan yg bg sy lebih cepat... hujan lebat smlm, sy trus cuba main dan hafal setiap note...sy gembira wlopun xsempurna tp bunyinya tetap ada..sy sngt sukakan piano..sgt n terlalu..instrumental musik mmg sy gemari smenjk sy sekolah lg.. sbb sy xske musik yg terlalu rncak dan bising.. okla sy nk berkongsi gbr keyboard sy..


Sabtu, 18 Oktober 2014

tempt kenangan 8 tahun...

Assalamualaikum..

Selama beberapa.hari sy tidak mengupdate blog ni... Alhamdulillah hari ni sy kembali bekerja dengan semangat.. sudah penuh dengan tenaga.. :).. sudah mampu bergerak lincah wlopun xseperti dlu kelincahannya..tp masih mampu..:).. insyaAllah bulan hadapan sy akan ke Perak untuk melunaskan tugas yg diamanahkan... pelbagai tempat menarik akan sy lawati.. sememangnya sy ialah org yg ske melihat budaya dan cara khidupan sesebuah masyarakat.. itulah lawatan bg sy..bkn semata2 shopping ye..sbb sy penat ble shopping..hehehe... dan tengah hari td selepas mesyuarat, seorg kwn sy ajak sy makan di bakery.. tekak sy teringin makan 2 mkanan kegemaran sy..tp malangnya bukn rezeki sy..huhuhu..insyaAllah klo de rezeki sy dpt melunaskn hajat sy yg beberapa minggu putus selera mkn dsbbkn manusia berkot putih..:).. kawan sy mcm boleh membaca apa yg sy fikirkan..maka diheretnye sy ke tingkat paling bawah pusanika.. berdenyut jgkla sy rse..tp sy seronok sbb dh lme rse x pergi ke sana... lama..ya sgt lama rsenye..smpai mungkin ada yg dh lpe akan kewujudan sy..:)..tp sedang sy sibuk menikmati makanan sy... telefon sy bergetar.. tnda ada msj masuk di laman fb sy..tbe2 sy tpke..cmnela agaknye ye seandainya suatu hri sy tiada.. bagaimana org sekeliling sy terutama mereka yg mengenali sy mengetahui ketiadaan sy... maka blek.shaja ke rumah, sy menulis satu amanah kepada adik llki sy.. selembar kertas sy ambil dan tuliskn email dan pasword fb sy.. pesan sy padanya "ayie, jika sesuatu berlaku pd aku..dan menyebabkn aku tiada lg nafas didunia ni..ko tolong aku tuliskn di status aku bahasa pemilik akaun ini sudah pun bertemu dengan pencipta-Nya.. biarkan selama seminggu status itu disitu dan kemudian, aku nk ko delete fb aku.. cukupla mereka mengingati wajah dan sikapku lewat kenangan yg ada ketika bersama.. tak perlu ditatap wajah kakuku di layar fb.. " Alhamdulillah pesanan itu disambut dengan anggukan.. maka sy berasa sedikit lega.. semoga sy sempat mempersiapkan diri sebelum bertemu dengan-NYA..



Selasa, 14 Oktober 2014

400 sahaja...

Assalamualaikum..
Hari yg bermakna bg sy..hari selasa dan khamis kebiasaannya jadual sy akan penuh menimbun... dr pukul 10 pg hingga pukul 4 petang sy akan mnjlnkn proses pengjran..tp arini berlainan..selepas jam 4 sy ke tempt manusia kot putih untuk melunaskan apa yang perlu..klini agak mncbr bila mereka katakn darah sy perlu diambil sebnyk 450 pain...apa yg merisaukn sy adlh dr tgh hari sy xmnjmah apa2 mknan.. tu mmg rutin sejak semester dbuka..mknan mmg jrang dpt smpi ke mulut.. hihi.. jd oleh kerana ianya ttp plu diambil, jd sy diamkn sje knytaan bhwa sy msih klprn..hihi..sy berdoa agar sy tidak jtuh terjelopok dhdpn mereka..ktka mngmbil drah, jururawat kata pd sy yg drah sy xselaju biasa.. darah sy seperti tersangkut2..huhu..sy dh tau apa yg hndk dlkukn olehnya..maka diteknnye jarum berlubng besar yg dicocok kpd sy..digoyang2nya agar dpt mncri laluan utk darah keluar..Allah hu rabbi..terus trang sy kta bhwa sakitnye sy rse..sy cme diam tnpa bsuara dan bila tangn sy dh mle membengkak luar biasa jururawat td mula menimbng drah sy..masih tidak ckup ktanya..dia mahu darah sy genap 400.. dikurngkn 50..mka sy dgn tgn yg dh sejuk mcm xde darah terus pam darah sy n alhamdulillah ckup 400..penglmn luar bse bg sy..slalunya tidk sesush ini..stlh selesai,sy gagahkn diri balik ke ukm..sy singgah di pjbt ayh..sudh mau lelapkn mta rsenye.. melepskn lelah seketika kmudian sy kmbli mmndu balik ke rumh..smpi drumh sy plu mngnti pelekat luka kerana darah trus kluar n sy plu solat.. mgkin krn lubng yg agk bsr dr biasa..:)..tp sy biakn shja..hnye spu ubt utk kurgkn bngkak shj.. mlm ni pula sy plu bertemu dgn NC di UKM.... jgn sy terlelap sudah la..hihi..dhrpkn smuanya bjln dgn lncr n baik2 shja.. papepun sy ttp gembira arini..:).. terima kasih pihk hospital...

Sabtu, 11 Oktober 2014

merapek lepas tgk korea..

Assalamualaikum..
Tak banyak nk dibicarakan..satu hari sy penuhkn aktiviti dengan mwngemas bilik dan ubah susun atur barang dlm bilik.. biar pun suara xde..biarkn hidung xmmpu nk bau ape2..tp sy gembira dpt buat sesuatu yg buat sy gembira..sy tambah lg cermin dlm bilik sy..supaya sy mudah dan sentiasa igt dan cermin diri sy sendiri..huhuhu.. jika terjadi sesuatu yg mengecewakan sy, sy ske cermin diri sy dan tnye pd diri..layakkah sy dpt semua tu? .. sy rse lebih bagus buat cmtu drpd bising dan membebel bila marahkan org atau kecil ht.. sy ske diam..diam dan perhatikan apa tindakan seterusnya..jika tidak ada apa2 tindakan maka sy akn terus berdiam kerana sy sedar diri sy siapa.. oH!! Teremosi pulak..biyannn2.. beberapa hari ni jgk otak sy asek melantunkn lagu ciptaan sendiri..ntah kenp tiba2.. siap sy rakam dengan lirik yg ntah sy bedal je..sy terus send pd kwn baik sy..komen membina sy terima..dia sgt menghargai hasil kerja sy wlopun xseberapa.. kamsahamnida ika..:).. soalan dia pada sy 'lirik n musik tu kenapa de gaya cm org putus cinta cik tqah?' ... jawab sy ' biasala sekrg org mmg ske dgr lagu2 cmtu..tu idea automatik meletus..':).. dan dia bertnye sy tentang setia.. maka ni pendapat sy..

'Jika dalam sesuatu perhubungan itu hadirnya org ketiga.. janganlah disalahkan 100% org ketiga tu..cukup sekadar 50%.. selebihnya pandangla pada pasangan anda.. jika dia seorg yg setia..dia tidak akan membiarkn hatinya disuntik org lain.. dia akan menjaga perasaan dan tingkah lakunya.. bagi sy pula, jika kita tau pasangan kita ada org ketiga..maka seeloknya lepaskn dia..sebab, jika dia mmg de org ketiga bermakna kasihnya lebih kpd org tersebut..sakit mmg sakit bila terpaksa melepaskn..tp dari sudut positifnya, berterima kasihlah kpd pasangan tu kerana disebbkn ketidaksetiaannya itu menyebabkn kamu berhak mendapat pasangan yg jauh lebih baik..insyaAllah.."

Begitulah pandangan peribadi sy yg tak seberapa ni.. bg sy kesakitan dan kkecewaan akan terubat seiring waktu berjalan..



Jumaat, 10 Oktober 2014

selimut tetangga 2...

Assalamualaikum..

Malam sy masih ditemani selimut tetangga.. saat ptma kli dgr sudh jatuh cinta.. maka sy ulang2 dengr..tp entah knp ht terasa pedih.. mgkin tlalu menghayati agaknya..sy kurang suka bila naluri wanita sy terdetik pkra negatif.. sbb kbiasaannya akan spt yg sy pkekn..tp jika ia benar berlaku, maka sy xberhak utk merasa pedih..malah sy harus mendoakan yg terbaik..

"Mana mungkin, selimut tetangga,
Hangati tubuhku, yg kedinginan.."

P/s: akan memulakan hobi lama yg terkubur.. mengisi setiap ruang kosong dan waktu yg ada..

selimut tetangga..

Assalamualaikum..

Mulai semalam sy hrus membyr kafarah utk dosa2 yg terdhulu..Allah uji sy dngn menarik salah satu nikmat yg diberikan..Alhamdulillah sy bersyukur kerana sy tau Allah masih ingat pd sy.. sy menikmati setiap yg diberikan.. memandangkn esk adlh hari cuti, maka sy perlu menggunakannya dengan sebaik mungkin.. 2 ari yg lepas, seorg rakan dr aceh ada menghantar pesanan bahasa mereka meminta derma kilat untk pelajar malaysia di sana.. penemptn pljar di sana di sana musnah akibat banjir..belaiau memerlukan dana sebanyak 10k.. sedih mengenangkan nasib para pejuang ilmu di sana..ujian dan terus diuji..insyaAllah Allah akan bg jalan..insyaAllah.. sedang sy memikirkn cara utk membntu, terdgr adik pasang 1 lagu..musiknya sy ske..teramat suka..tp apabila diulang2, sy terperasan sesuatu..ada bait2 dlm liriknya seperti sy pernah dgr atau baca.. 3 mnit masa berpke, dan sy tau dr mana sy baca lirik lgu tu.. berdetak lg jantung sy mengenangkn dimana sy membacanya... sy terus hayati bait2 lagu itu..terdetik dlm ht sy, bagaimana seorg penulis lirik mampu memikirkan plot cerita yg begitu mengena dgn kisah hidup pendengar..kagum sy.!..ingin sy menulis seperti itu jika diberi peluang..hihi..apa yg pasti, sy doaka  semoga semuanya baik2 sja dan bahagia selalu..insyaAllah..

Khamis, 9 Oktober 2014

malam bulan penuh..

Assalamualaikum..

Rindu itu adalah,
Anugerah dari Allah

Mari nikmati dan hayati rasa rindu..krna rindu itu bukn selalunya hadir..fahami dan nikmati..bekalkan doa insyaAllah semuanya akan tenang... :)..


Selasa, 7 Oktober 2014

tq Allah..:)

Assalamualaikum..
Hari ini ht sy rasa sedikit ceria bila sy dpt merapek bersama kwn baik sy..kami jauh..xselalu berhubung..apatah lg nk berjumpa..tp apa yg pasti kami sentiasa merasai bahawa kami saling ada antara satu sama lain..Alhamdulillah,terima kasih Allah kerana mengurniakan sy seorang teman yg jujur dan ikhlas serta menerima segala buruk laku perangai sy..sy pernah ditikam dari belakang oleh teman yg sy btol2 percaya..sakit mmg sakit.. tp janji Allah itu pasti..Allah menghadiahkan sy seorang teman yg sememangnya teman yg sy perlukan.. :).. keluarga kami saling mengenali..ibunya dan ummi sy juga kwn baik..betapa cntiknya Allah aturkan perjalanan hidup hambanya.. :).. keadaan diri semakin membaik..cuba ubatan moden jarang sy kunyah.. lebih rela sy makan halia, jus peria, daun belalai gajah dan sebagainya.. itu lbh selamat sy rse.. malam ini insyaAllah sy mampu tdo dengan lenanya.. insyaAllah.. :)..


Isnin, 6 Oktober 2014

penat lipat baju..idea merapek datang..

Assalamualaikum...
Terasa mahu berhenti menaip di blog ini.. ntah knp tbe2 rse dibuku lbh baik drpd di blog.. :).. hanya tinggal beberapa minggu sja lg.. masih sy tidk membuat apa2 persiapan.. ohh sungguh terasa tidak teruja kali ni.. banyak perkara difikirkan.. banyak aktiviti yg masih mahu dilakukan.. siap sy mengagihkan pakaian yg masih elok untuk mereka2 yg memerlukan.. ikutkan ht sy mahu memberi semua..hanya tinggl beberapa helai utk sy..tp kata ummi, simpan sedikit untuk diri sendiri..  berseorangan xbmkna hidup kita xde keceriaan.. maka ciptalah keceriaan kita sendiri.. kerana jauh dia sudut ht, kita dpt merasakan mereka sedang ceria dan gembira..mengapa kita harus terus berduka.. oh sy merepek lg di petang yg mendung arini.. :).. yela, kdg2 kala sesuatu yg berlaku tu menyedarkan kita bahawa kita bukanlah yg terbaik utk org len..tp kita adlh yg terbaik utk diri kita..maka sy harus sedar diri.. bangun dan jangan terus bermimpi..kelak merana ht.. seperti biasa..de kata2 yg sy rasa sedap utk dibaca dan dihayati.. dlam apa juga situasi.. masih punya kesempatan utk bertakbir..jadi masa gunakan sebaik mungkin..


Ahad, 5 Oktober 2014

salam eiduladha..

Assalamualaikum..
Esok, insyaAllah seluruh umt islam akan menjalankan ibadah kurban.. 2014.. banyak kenangan dan pengorbanan yg sy perlu lakukan.. dan yg terbaru, pengorbanan yg sy rasa amat menyakitkan.. sy tidak bersedia utk pengorbanan itu, ttpi ats desakan ht demi memberi cahaya kebahagian kpd org lain, maka sy harus melakukan pengorbanan itu.. sy bukan yg terbaik dan di dalam diri sy banyak yg tidak sempurna.. tp sejujurnya sy redha dgn segala ketentuan Allah buat sy.. sy percaya setiap jalan dan takdir hidup kita, telah Allah atur secantiknya buat kita..mungkin ada babak suka dan duka.. itulah yg harus kita terima..namun sy bersyukur kerana dgn ujian Allah buktikan yg sy masih diingati-NYA... perit sememangnya sy rasa.. sy berharap agak kebahagiaan akan menyelubunginya berkat pengorbanan ini.. malam ini malam eiduladha..sy xmampu melelapkan mata.. mmg xmampu.. otak sy ligat mengenangkan peristiwa setiap kli raya.. itulah kenangan yg sy ada..namun ia juga yg membahagiakan sy.. semoga Allah mengurniakan kebahagiaan yg sejati buat kita..


Sabtu, 4 Oktober 2014

hobi...

Assalamualaikum..

Baru balik dr hospital... sedang kaki melangkah nmpk sorg adik ni sebuk amek gbr gne intax mini.. alahaii best rse.. pnah jgk mengidam nk kamera cmtu.. konon2 ble travel mne2 atau de pristiwa penting, leh amek gbr n instant trus klua..:).. nmpknye kne tulis dalam senarai 2015.. sebab bg sy, sekeping gbr mmpu membuat kte rse pelbagai emosi.. sbb malas nk usung DSLR sbb berat..jd sy memilih instax mini..boleh buat diari travel.. :).. bahagia rse.. ceriakan diri dengan apa yg kita ske buat adlh sngt membantu..:).. xleh stress2 n byk pke..



heartstrings...

Assalamualaikum..

I will forget by Park Shin Hye ( Heartstring OST): http://youtu.be/XOEKccPS93c

Adik2 sy smua de mlm ni mnemni kakak mereka.. insyaAllah i am gonna b fine.. kuenchana!! :)

Jumaat, 3 Oktober 2014

tenang itu senyum..

Assalamualaikum...
Hari jumaat..hari ini..entah kenapa mood dan perasaan sy terasa tenang.. bila klua dr pjabat, sy dapat rasa angin sejuk menanti hujan turun ke bumi..Allah, tenang sy rse..rasa nk dduk je dekat parking kereta sambil menikmati pelukan angin yang membahagiakan sy..:).. banyak perkara yg terjadi diluar jangkaan sy akhir2 ini.. ada yg perlu sy lepaskn...ada yg perlu sy simpn..dan ada yg perlu sy kenangkan... semuanya indah dari sudut positifnya.. sy mahu ke pantai atau bukit lg..sy mahu dipeluk angin yg jarang sy nikmati..mmg benar janji Allah..hanya DIA sahaja yg mampu menenagkn ht kte.. semua org berhak bahagia kn.. bahagia dtg xsemestinya melalui kegembiraan..tp bahagia dtg dalam pelbagai bentuk dan cara.. terpke utk berhijrah ke negara org.. dalam perancangan dan pertimbangan utk sy pkekan setiap keputusan.. umur yg sudah ckup matang pd pmikiran sy.. jd sy perlu lbih berani membuat kptusan.. sy bukan la pungguk yg hanya merindui bulan..sekarang, sy perlu menjdi sperti pokok yg mampu membesar dan bahagia walau bersendirian..suatu hri nnt Allah pasti kurniakan..

Smpi dsini shja idea dan smgt mnaip.. masa ptg hrus dnikmti sblm mnjlng mlm.. mlm dan esk bakal bertemu dengan si kot putih..huhuhu