Jumaat, 19 Ogos 2011

cita2 part 1..

saya juga ada cita-cita...

dan semoga saya mencapai apa yang saya citakan...

semoga mereka disekeliling saya memberi saya kekuatan dan semangat...

Allah always b with me...:)

Khamis, 18 Ogos 2011

doa nabi yunus..

‘Allahumma, la ilaha illa anta. Subhanaka, inni kuntu minazzhalimin – ya Allah, tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau. Sungguh aku ini termasuk orang-orang yang zalim’...

Doa Nabi Yunus adalah salah satu doa mustajab. Kita dianjurkan untuk sering membacanya, lebih-lebih di saat kita mengalami kesulitan.

sememngnya benar dan percaya kepada Allah,nescaya tiada apa yang mustahil...:)

Ahad, 14 Ogos 2011

the way we teach u...

we r sorry for do that...

myb thats the best way to teach u how to appreciate the relation among family n people all around u..

hope this ramadhan will give u the 10001 hikmah...

"jangan terlalu membangga diri dgn ilmu yg ada di dada..jangan terlalu membangga diri dengan harta yang di peroleh..kerana semuanya hanya PINJAMAN dr ALLAH...sedarlah wahai manusia...Allah berhak menarik sesuatu yang telahh diberikan kepada hambanya sekiranya hambanya tidak tahu bersyukur dan bongkak"...

kenapa aku masih solo??.............

Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk keseberang.
Kalau panjang jambatannya, jauhlah perjalanan kita. Ada orang jodohnya cepat sebab jambatannya singkat.
Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa-apa kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan.
Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda dalam doa-doa lewat solat. Allah itu Maha Mendengar.
Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Yakinlah pada janji-Nya kerana kita orang yang beriman.
Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr. Right dan biar seorang diri daripada menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti.
Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini.
Tips: Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang murni. Berusahalah untuk mencuci hati anda daripada semua perasaan yang negatif terhadap semua orang di dunia ini.
Hakikatnya, apabila kita benar-benar mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalah.
Kita juga selalu melihat orang memandu kereta mewah dan terdetiklah dihati kita, alangkah bahagianya orang itu.
Hakikatnya, apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah, kita ditimpa pelbagai karenah.
Tidak mustahil pula orang yang memandu kereta mewah terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan.
Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh dihadapan.
Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang motosikal itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju.
Padahal si penunggang motosikal sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta.
Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar-benar membahagiakan.
Tips: Agar mudah orang sayang, cuci hati dengan jaga ibadah, solat taubat, beristighfar, baca Al-Quran, maafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan berfikiran positif.
Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda pasti ada baik dan buruknya.
Demikian juga perkahwinan.
Ia baik sebagai saluran yang betul untuk melepaskan syahwat tapi ramai juga orang yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus.
Ramai orang menempah neraka sebaik melangkahkan kaki kealam berumahtangga.
Bukankah dangan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut bertambah?
Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka?
Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asal impian menjadi nyata?
Jika tidak sanggup bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu bergelar ibu ayah, belajarlah dulu.
Jika belum bersedia untuk bersabar dengan karenah anak-anak, carilah dulu kesabaran itu.
Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi setelah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.
Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar-benar mengerti segala tuntutannya. Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus-putus bagi yang menjadikannya gelanggang untuk menjadikan syurga sebagai matlamat.
Kita boleh berkomunikasi melalui fikiran. Hantarlah kasih sayang dan hasrat murni anda terhadap pasangan dengan gelombang fikiran ini secara berterusan hingga berjaya.
Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan bagi yang mengetahui rahsia-rahsianya.
Berkahwinlah demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan kerana perasaan dan mengikut kebiasaan.
Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai.
Kadangkala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya, kemana menghilangnya sinar. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi.
Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi ada imbas kembali.
Hati remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi.
Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada.
Parut lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada.
Kekayaan yang paling kaya adalah akal, kemiskinan yang paling besar adalah jahil, keburukan yang paling hodoh adalah sesat.
Tidak berguna adanya mata andai tidak dapat melihat, tak guna adanya hati kalau tak tahu menilai.
Nilailah hati itu dengan teliti sebelum pergi mengundur diri kerana segalanya bermula dengan niat yang bertempat di hati.

..

syurga seorang isteri adalah pada suaminya...

syurga seorang anak adalah pd uminya...

namun tekadang sering kali lelaki menggunkn kuasanya tidak kena masa...

hubungan dengan Allah wajib dijaga...
begitu juga hubungan dgn manusia...

tapi seringkali manusia lupa tentang semua ini...

Sabtu, 13 Ogos 2011

the making of..

the making of biskut n macaroon...hehehe

sabtu yg tak tau nk buat apa...

ptg ni berbuka di rumah pak ngah..

so igt nk bawk macaroon...:)

Jumaat, 12 Ogos 2011

hujan yg sagt lebat di bangi...
Alhamdulillah rahmat Allah...

mood: nk tdo sbb dmm kne hujan..kuyupp...hehehehe

Khamis, 11 Ogos 2011

sedondon...


gambr ni 3tahun lepas rsenye..
hehe..tak igt plak...
tp kami mmg cmni...rye sedondon..
snang nk cri klo ilang kt umah org..hehehe

tahun ni rye sedondon lg..
jenuh cri baju sama..
tp semua dh settle..
cme kasut adik2 yg tak bli lg...
utk kami yg dh cm anak gajah besarnye ni,tak tpke psl kasut bru..
kasut yg bawk g opis tu la jd kasut rye..hehehe
mls nk bli...org bkn tgk kasut..hehehehe..

leh jimat duit bli bnde len..:).
to my dude yg kt US tu...bju rye dh pos..sampai dh ke??
bju baru kasut bli sndri..hahahah
cm bse,1st rye skype..or i will call u..
juz wait n jgn merayau...hoohoho...

suka suki..




tbe2 terpke nk buat biskut mse mata nk teratop kt opis td..hehe
dua jenis biskut ni adalah mmg biskut wajib buat tiap2 tahun...


cme biskut snow ball ni rse cm mls plak nk buat sbb takde spe nk tolong gentel..^_^

tp klo buat mmg satu balang besar..hehehe..
smela ngn biskut cornflakes ni...

tak sempat rye dh abh..so kne sorok..hehehe..
nasib buat senang ...biskut2 ni antara yg senang nk buat..^_^
thun ni igt nk buat biskut nestum...kena ngn citarasa sendri..hehe
bru 2 mnggu puasa...dh pke biskut rye..hehehe
n sabtu ni nk buat macaroon...
actually tak pnh makan...tp org dok cakap sedap...so try la buat..hehehe
klo jd leh bg kwn2 opis yg mmg jd bhn experimen..hehehehe

p/s: dude van dah sob2...ganti ngn kelisa..hehehehe

excited..



teringin menonton filem ni....last part...huhu
DVD cptla klua ye...:)

Selasa, 9 Ogos 2011

dahulukn apa yg penting...

saya tak de nk komen pape...

cme de 1 kes yg saya kendalikan(ececehhh) sebagai org tengah...

ssh rupenya kdg2 tersepit gak..hehehe

sebagai adik beradik,bila sudah menjangkau dewasa...
masing2 nk tunjuk belang...
masih2 pertikai apa yg pernah dikatakan..walhal seandainya masih duduk 1 rumah dan tidak berkeluarga sndri,pasti maslh cmni dpt settle kn??:)

walau macam mne kecil ht pun,sepatutnya jgn terlalu memikirkn dri sndri..
tp pkela kesejahteraan org len...

sesuatu yg dirancang adalah untuk kebaikan 'org yg melahirkan anda'..
jangan biarkan di terus menderita...
seharusnya kita bantu dn lupakan segala dendam kesumat...

ni tidak,masih ada perasaan kecik ht...
sampai ble kn..air dicincang tidak akn putus..
bantulah dia 'pergi' dengan tenang...
lepas tu nk gadh,gaduh la...
lepaskn apa yg penting dlu...

sempena buln ramadhan ni.tak guna g tarawih ,solat tiap hari,klo ht masih berdendam...
biar org wt kita,jgn kita wt kt org...

so kepada yg berkenaan,pke2 knlah...

(^_^)-jom tarawih...

p/s: dude,ko tarawih tak???aishhh..tak la tu..hehehehe

Ahad, 7 Ogos 2011

'pekerja baru'...


hari ni,genap 7 hari kita puasa...
semalam saya dapat tasbih baru...:)..
thnks pada yg memberi...hehehe

tak nk cte pjg...jom tgk gmbr..

ni gambar van family sy...
van ni la selama ni yg bawa kami sekeluarga kemana sja...huhuh
dh 7 tahun kot van ni...
tapi tgl dua hari lg kami bersama ngn van...
owhhhhh,teringt mse mle2 dapat van...
"wah abg,kreta kita besar kn??bestla,pasni dh tak sempit2 lg"
maklumla,adik bradik kami mse tu ramai n kecik2 lg...:)
mmg selesa...sgt selesa...siap bole tdo kt lantai klo balik kg..letak tilam..letak bantal..
ZZZZZzzzzZzzzZZZZZzzzz...hehehehe
semoga kita bertemu lg...setiap kli terpandang van yg sme msti kami teringt si purple ni...huhu

selamat bekerja untuk tuan yang baru...
n kepada 'pekerja' baru kami nnt...
kerja elok2 ye...jgn buat byk sgt masalah...hehehehe
anda kn 'pekerja baru'...jd tunjukan prestasi yg baik...hehehe
selamat dtg ke dalam keluarga kami...:)

Khamis, 4 Ogos 2011

when atiqah start crying...hehehehe

1:00 a.m...
nape takleh tdo ni...huhuhuhu..

tbe2 teringat kt adik2 yg masing2 len prangai....
tp de 1 persamaan,snang kne 'paw' ngn sy..hehehhe

hmmm,b frankly,i juz miss our dulu2 nye moment...
sahur ramai2..mata sembab2...mke bengang sbb kne kejut..
borak sampai kol 4 pg...bergusti sampai waktu sahur...
men kusyen(tu je mainan ktrg dlu)hehehehe...
men gasing,men mercun,men kreta tamia...what else???:(

bila berbuka,duduk semeja n borak2...
semua makanan tu adalah perkongsian sbb kte bukn org 'senang' kn...
huhuhuhuhu

but now,bila de org dtg bru terasa meriah...
now bangun sahur tak cm dlu...senyap sunyi je...
ayah n umi tak mkn nasi...
dorg dgn herbalife tu...(nk gmbira ke sedih??)..neutral...
adik2 plak skang ni dh ssh nk berkongsi ye...yela hidup dh mewah kn...
tak mcm zaman akk n abg dorg dlu...

i juz realize that skrg sy jaraaaaaaaaannngggg senyum n ketawa....
ske wt kje sendiri..
sometimes perasan jgk ayah n umi cuba buat sy ketawa...but i'm juz smileee....
thats all i can do...hmmmmm...y???
is that becoz i miss all my adik2 yg jauuuhhhh....
duno y..but rse cm tak mau rye...nk puasa je trus....
coz puasa ni terasa lbh tenang...klo tak de je yg tak kne...:(

tp plek kn ble adik2 yg dkt sni balik,i juz lpe 'mke masam'...
merayap dgn dorg...ngn abg...they make me smile....
myb sbb sy sunyi kot...entah...
i juz feel like crying when i wrote this...hehehe..:)
ari pertama puasa,faiz cll dr hostel kejut kami sahur...
n u know what happen to me,sy knekn dia n bg dia jelez ngn lauk yg umi masak...
i juz say to him that,'balik r klo nk mkn..bru best'...
when emi balik 'wei gemuknye ko!!' hehehehe...
ble dorg nk balik hostel,rse cm sunyi balik....
kdg2 klo terlalu rse sunyi sgt,sy ajak abg keluar...
tp yg pasti setiap kli adik2 de kt umah,mmg sy akan ajak dorg keluar...tu tabiat baru sejak de kreta ni..hhehehehe..

n special to my dude...the environment of home sweet home r totally diffrent now...
keadaan sebagai rumah org dewasa yg tak riuh...ohhhh...sgt sunyiiiii...
n that y ur little brother n sister like that....

but b frankly,i love my family...
dan saha bahagia dgn mereka walaupun semua dh dewasa n jauhh...huhuhu...

its time to sleep...
tomorrow kne cool down bcoz nk g medical checkup...
so esk MC!!!..wehuuuu..hehehhe..