Isnin, 5 Januari 2009

dalam kebisuan seekor kucing..

kekaguman saya pada yang maha esa bertambah memuncak"subhanallah"...malam yang semakin larut..saya tetap menyemai keberanian agar menjadi pohon supaya lebih tegar dalam larutnya malam..bersama sepasang kaki kurniaan ilahi in,saya melangkah pulang ke kolej jam 11.40 mlm..tugas sebagai seorang pelajar mengajar aku berjaga malam...dalam kelarutan malam,diterangi cahaya lampu jalan hasil bakti TNB,aku meneruskan perjalanan,namun seawal gerakan kaki melangkah tatihan pertama,aku diikuti sesuatu...ku amati sehampir yang boleh,kelihatan seekor kucing menjadi "bodyguard"ku..kemana sahaja aku membelok,pasti dia juga membelok..namun,setibanya giliran ku untuk melintas jalan,kucing tadi seakan melihat ku dan berhenti sebelum menyambung mengekoriku..sejenak aku terfikir,apa akan ada bahayakah yang menatiku di hadapan kelak??benak terus tertanya-tanya..namun hati mengalun ayat kursi tidak pernah berhenti..sebagai pendinding diri semestinya..sang kucing tadi tba-tiba memberhentikan langkah tatkala tiba di lain putih putus-putus di bahagian tengah jalan raya..kelihatan kenderaan yang laju bukan kepalang datan seakan mahu membahan mangsanya..gerun aku melihat keadaan ketika itu.apa yang terfikir di minda adalah berlari menyelamatkan kucng tadi kerana dia sudah berbakti denganku..walau hanya berteman bisu denganku,namun dia menjadi kawanku ketika malam bermaharajalela..namun,aku sempat menjerit dan meminta kucing itu lari dari situ..agak pelik namun itulah hakikatnya..seakan faham kata-kataku,kucng tadi melarikan diri dari pertengahan maut itu..sesampai di kolej sesudah selamat aku mendekati blok kediamanku,kucing itu beredar meninggalkan aku...secara tiba-tiba mata ku sekan berkolam..mungkin sayang mengejut ku beri kepada sang kucing yang baik hati..walau apapun,malam ini adalah malam yang aku tidak akan lupakan kerana kurniaan teman bisu untukku berbicara bersama kelam malam..alhamdulillah atas pertolongan Allah,aku terhindar dari segala bahaya..

Tiada ulasan:

Keguguran Part 1

Assalamualaikum semua. Terfikir untuk update blog ini dengan sebuah kisah yg agak sedih untuk sy. Kisah ini saya ceritakan bukan untuk men...