Isnin, 11 Mac 2019

Kali pertama membait kata

Di kala hening pagi
Terasa sayu dihati
mengenangkan hati
berlabuh nun jauh dimuara

hati ini 
ada kala disiram wangian bunga indah
ada kala disiat belati tajam
ada kala ditabur kelopak bunga
ada kala dicuit mesra

namun
ketika dipanah petir kata-kata
aku terbungkam sendiri
mengenang ht sendiri
benak htku bertanya

apa lagi?
apa lagi yang kurangnya?
bagaimana lagi keadilan yang kau mahukan?
bagaimana lagi pengorbanan yg kau kaburkan?

tidak cukupkah!!!!

aku korbankan segala
masaku
perasaanku
hartaku
jiwaku

namun, apakah jelas dimatamu semua itu?
kau hanya membelai jiwa dan hatimu
sedangkan kau buta tentang ht dan perasaanku.

aku juga manusia.
mendengar kata-kata itu
sudah cukup merembes air mataku
pedih hatiku tak tergambar
sedang kau mampu bergelak ketawa bersama kesayanganmu

tp kesayanganku???
kau culaskan
sedangkan mereka tidak pernah menilaimu
tidak pernah membezakanmu dengan yg lainnya
tetap menghidangkan apa kesukaanmu
tapi sedetik masa tidak kau berikan untuk mereka
kau tamak dengan masamu

aku orangnya tegas
bulat hatiku andai terluka
jangan kau lukai kesayanganku
kerna aku tidak pernah berkira dan berbagi bersama kesayanganmu
salah apa mereka kepadamu?
sehingga begitu sekali panas punggungmu saat bersama mereka?

ini terakhirnya aku memerhatikan ini
biar aku yang terluka tapi jangan kesayanganku disana
kau lukai mereka aku terbang selamanya

pergilah kau bersama kesayanganmu jika itu mahumu
jika itu membahagiakanmu
kerna kau telah membuktikan padaku
makna sebuah penyatuan tidak semestinya hati itu bersatu 
dan kau juga telah membuktikan bahawa prinsip ku selama ini dusta
bahawa penyatuan itu menyatukan segalanya
maka aku satukan semua dalam hatiku
tetapi tidak di hatimu

Tiada ulasan:

Keguguran Part 1

Assalamualaikum semua. Terfikir untuk update blog ini dengan sebuah kisah yg agak sedih untuk sy. Kisah ini saya ceritakan bukan untuk men...