Jumaat, 25 Disember 2015

Kenangan itu jarum masa lalu.

Assalamualaikum..

Maafla ye..klini mmg xmmpu nk lelap mata sedngkn badan sgt2 letih..huhuhu..dr ari rabu lepas..ntah kenpa ht sy menjentik kenangan lama..perubahan yg dirasai oleh shbt sy.. kami mkn bsama tp sy xselera nk mkn..mmg dh mnjd kbiasaan klo sy terfikir sesuatu yg berat, selera mkn sy hilang..huhuhu..

Bru mlm ni sy jelaskn kpd dia mngapa sy bgitu.. katanya "sudah2 dan jangan igt pkra lama. Sedangkn org xpke pape. Jagn jd bodoh." Bila dia guna pktaan last tu sy tau dia marh sy..hehhe..xda apa yg sy boleh buat saat kenangan pahit dan manis mengusik jiwa..fuhhhh..mmg kne cri sesuatu yg boleh buat sy sibuk dan tidak terlalu memikirkannya. Kata shbt sy "please move on. Jangan igt pape pkra atau kata2."..move on? Sy dlm proses mencuba..mencuba utk menerima keadaan skrg.

Bahagia? Ya sy bersyukur ada klga yg sgt memahami..adik2 sy..abg sy..wlopun dorg tau alasan sy buat smua tu dorg cuma ckp sbr dan doa yg terbaik..Allah tahu keadaan sbnr kita..mereka sgt menghormati keadaan sy..tanye sekali dan mereka fhm keadaan sy..yg terbaik itu xkn dtg sekrg tp ambil masa..😊..


Tulisan tere liye adlh bacaan yg sy gemari.sejak umur2 semakin btambah sy lebih gemar baca tulisan yg realistik krn sy sedr novel2 yg sy bca selama ini hnya imaginasi dan tidak akn pernah wujud dlm alam nyata. Maka setakat tu shja angan2 sy.sy beli banyak buku dan tidak ada stu bku pun bkaitan dgn cinta. Bg sy cinta sejati itu tidak wujud. Cinta yg ikhlas juga ssh utk dicari. Apatah lg llki yg berani..mmg tidk ada zmn ni. Hnya keseronokan yg diinginkan.tp komitmen sering diletak ke tepi. Penat pulak rse meluah rasa.sy nk beradu dlu.menenangkn ht yg gusar mlm ni..slam buat smua.

Selasa, 22 Disember 2015

MOJO

Assalamualaikum..

Entah kenapa tiba-tiba sy dengar kembali lagu ni. lagu ni sy sukakan liriknya. sy ni jenis orang yg sukakan lagu melalui liriknya. kalau lirik best, insyaAllah sy suka.. :).. hmmm.. berkaitan dengan lagu ni.. sy mula terasa alangkah seronoknya kalau ada orang yg menghargai kita mcm dalam lirik ni kn.. :).. yg btol2 ikhlas dan faham cara kita. bukan yg buat2 faham dan akhirnya menyalahkan kita. bagi saya, sayangnya kita pd seseorang tu xplu nk ungkap selalu tp drpd cara.. kalau kita sanggup melakukan sesuatu utk buat dia bahagia tu dh kira bukti kita syg. mengingati juga sama. tp yela pandangan manusia ni berlainan. adakala tuduhan2 yg xsepatutnya tanpa tahu asbab@sebab sesuatu tu adalah tidak wajar. fuhhh.. lupakan!! hahahhaha.. memang betul memaafkan itu mudah tetapi untuk melupakan setiap yg terjadi itu ssh..but its okay.. be positif dan insyaAllah yg positif akan dtg.

Bab pasangan ni sy malas nk pke.. mana yg nk mengenali sy lbh suka terus bgtau ayah. yela kadang2 kenal bertahun tp masih xfhm dan akhirnya???.. bila xmmpu terima pengakhiran yg sebenarnya berpunca dari kesilapan diri sendiri maka ada sikap menyalahkan.. itu adalah perkara yg paling memedihkn tau.. :).. hehehehehe.. emosii sket petang2 ni sbb lapar..td makan separuh je kue teow pataya tu.. kenyang ya rabbi.. bak kata ayah "kalau betul orang tu sayangkan angah. dia mesti berani jumpa ayah. jumpa untuk minta izin untuk kawan ngn angah. jumpa xsemestinya sbb nk meminang. tp sekadar jumpa untuk kenalkan diri. baru nampak sungguh2.." panjang lebar sy kena ceramah ngn ayah..hehehehe.. xpela setiap yg berlaku ada hikmahnya.. sy cuba utk menjadi anak yg mendengar kata.. jadi apa pun yg sy rasa sy ketepikan dan pentingkan apa yg ummi dan ayah rasa.. setiap keputusan itu bersebab bukan sje2..renung2kan.. :)





Ahad, 20 Disember 2015

Bumi anbiya' 7

Assalamualaikum..

Lmbt sket update..ok sbnye xbyk cte n tmpt yg kmi g mse kt madinah sbb hanya 4 hari je kt madinah..so rsenye ni post last utk part bumi anbiya'..😊

Inilah kawasan dihadapan makan rasulullah..tempat ini namanya raudhah..nk masuk tu masyaAllah lautan manusia kita tempuhi..tp kenangan di situ sgt indah dan ketika seorg hamba Allah tu masuk ke situ, dia melambai dan memberi salam kepada rasulullah..katanya terasa seakan2 rasulullah sedang melambai2..begitu sayu dan sedih..


Ini merupakan masjid qiblatain..iaitu masjid yg mempunyai dua kiblat..selama beberapa tahun kiblat rasulullah menghadap masjid aqsa..dan org2 kafir memtertawakan baginda kerna kiblt yg sme.. maka baginda memohon kepada Allah utk menukar kiblt ke kaabah..ketika sedang solat 2 rakaat, baginda mendapat arahan utk menukar kiblat menghadap kiblat..maka baginda menukr kiblat pada rakaat seterusnya..maka sbb itu masjid ini dinamakan sbg masjid 2 kiblat..😊..klo slah harap maaf ye..

Pasport dan pas msuk utk balik..huhuhu

Ni gbr sy bersama mutawif sy di hadapan makam rasulullah..seharian berjalan menggunakan niqab dan sy sgt selesa sbb mmg sy nk pakai dh lme..hasrat tu smoga Allah panjangkn..😊..kata mutawif sy muka sy nmpk tembam ble pakai..hahaha..hari terakhir kami di madinah mmg rse xnk balik..xsanggup nk igt smua mslh dan kenangan di msia..xsanggup..tp realitinya itu adalah kasih syg Allah kn..Allah atur sesuatu tu secantik yg mungkin..maka pulanglah kami ke msia pd kol6 ptang wktu arab saudi..

Ini gbr ketika kami bru sampai di KLIA kol8 pg..menunggu bagasi yg lambat 30 minit..penatnya hanya Allah yg tahu..flight 8 jam..huhuhu..mengantuk sgt tp dsbbkn sdre mara kt umah sy xleh la nk tdo atau rehat.. adik spupu tgk mke sy dan soh sy rehat..tp sy xsampai ht..hehehe..so tahan mata smpai kol11 malam..pas solat mmg tdo xigt dunia..hehehe

Ini masjid quba'.. 

Baiklah sampai disini shj kisah slot bumi anbiya'..insyaAllah ada rezeki sy mohon Allah izin dan terima sy utk ke sana lg..insyaAllah..😊..semoga dimakbulkan..insyaAllah..

Khamis, 17 Disember 2015

Bumi anbiya' 6

Assalamualaikum..

Kalini nk cte perjalnan ke madinah.. selepas jemaah lain selesai tawaf wida' dalam msa 3 jam kami perlu selesai mengemas brang2..sbb harus meninggalkn kota makkah segera krn itu hukumnya..huhuhu..perasaan sedih dan sayu menghantui sy..insyaAllah kita akan bertemu lg.. kol3 ptang kmi bergerak ke madinah.perjalnan dr makkah ke madinah mengambil masa 6 jam menaiki bas. Keliling kawasan highway mmg bukit batu dan padang pasir.. menjelang separuh perjalanan cuaca di luar bas sudah mulai sejuk. Ketika itu suhu madinah 15°. Sejuk kn?hehehe..sy mmg xtahan sejuk..huhuhu..
Tu ketika sy duduk dalam bas tp smua org turun nk ke tandas dan mncri air panas..sy xsanggup keluar sbb sejuk..bas pun mmg xpasang aircond tp sejukkk..😊..sepanjang perjalanan kte digalakn utk terus berselawat ke atas nabi muhammad. Sepanjang perjalanan juga mutawif akan bercerita tentang sejarah tmpt yg dilewati..kami tiba di madinah kol 8 malam. Nampak cahaya lampu masjid nabawi..alhamdulillah hotel dekt ngn masjid..di madinah jalan xberbukit mcm makkah.. jd nk jln kki xjd masalh terutama utk mkcik2 yg dh berumur..

Ini merupakan minuman yogurt atau susu masam nama laban. Katanya kalau minum laban ni boleh elakkan drpd kte kena batuk2. Orang arab di sana akn minum laban masa musim panas utk neutralkn badan. Jd mmg bagus n mmg pekat n masam..hehehe..tp ok je sy boleh telan. Esoknya suhu di madinah jatuh ke 8°. Ummi belikan sy sarung tangan sbb tahu sy xtahan sejuk.. jd sy dh batuk sket2..mmg sy minum laban..

Kami melawat kawasan dimana saidina abu bakar dilantik menggantikan nabi ketika kewafatan nabi. Ini merupakan taman nabi dan di sini jgk jenazah rasulullah diuruskan. Taman ni xbesr tp mmg nmpk mcm taman..kemudian kamu bergerak ke muzium asma ul husna yg xjauh pun dr masjid..mmg sebelah masjid je..jd jalan kaki je nk g kawasan2 ni..


Kemudian kami ke pasar kurma yg jugak xjauh dr masjid. Tu gbr kawasan luar masjid nabawi. Kagum dpt tgk sendri payung2 besr tu..kawasan yg besr dan cantik. Di madinah keadaannya lebih aman dan teratur. Mungkin kerana itu rasulullah berhijrah ke madinah. Dan masjid ini pda zmn rasulullah dlu di bina beratapkan pelepah tamar .igt x bilal bin rabah? Ha dialah yg azan ketika tu.😊. Jd rumah nabi pun dlam kawasan msjid ni.nmpk x sy pakai glove. Mmg sejk sgt..sgt2..hehehe..

Ni kes menunggu ayah byr brang2 yg kami beli..hehehe..pasar kurma ni banyak pilihan. Tp kedai ni popular katenye..alasannya sbb de org indonesia bkrja di situ jd snang nk berbahasa melayu.tp bg sy dr segi hrge semua kdai sme je. De tu kdai arab lg kte boleh tawar menawar. So? Rezeki msing2 la ye..heheh..kebanyakn kami mmg beli kurma ajwa, sukari dan ambar. Tu mmg antara kurma popular..tp sy lebih sukakn rotab. Kurma yg masih sedikit muda de rasa kelat2..xmahal..1kg 10 riyal.tp mmg kne letak kt tmpt sejuk sbb klo x dia akan jd hitam dan lama2 jdlah mcm kurma yg bse kte makan tu..😊..rasulullah pernah bersabda, klo dalam sebuah rumah ada kurma dan xputus dengan kurma maka seisi rumah xkn kelaparan. Nampak x pentingnya dan bagusnya buah kurma tu..😊..jd jom slalulah beli kurma ye. InsyaAllah dpt berkat nnt. Lepas pasar kurma kami bergerak ke masjid. Lg 1 sy shorkan kpd sesiapa yg ske shopping baikl shopping di madinah..pilihan mmg lbh byk dan hrge agak murah berbanding makkah..jd di makkah boleh fokus sepenuhnya dengan ibadat.. di madinah agak santai sbb kte xberkejar nk tawaf..hanya jemaah di masjid dan kejar raudah..jd kesempatan yg ada di makkah tu jagn sia2kn..tgkla kaabah sepuas2nya..indah tau..😊.okla nk tdo dlu..sy jet lag sbnye..wktu tdo sy xmenentu sbb msih lg ikut wktu tdo arab saudi..doakan sy sihat dan dpt tdo seperti biasa ye..😊..jumpa nnt!

Rabu, 16 Disember 2015

Bumi anbiya' 5

Assalamualaikum..

Xsbr nk abhkn cte sbnye.hehehe.. baik petang ni sy nm smbung sket cte pengalaman sy mse wt umrah aritu..

Baiklah..hari seterusnya kami bergerak ke taif..taif ni terkenal ngn byknya buah2an yg dijual dan cuacanya sejukkk cm ala2 cameron highland tu..klo g sni rse cm g cameron..heheh..kmi gerak kol9 pg. Di taif kmi makan nasi arab dalam dulang..yaAllah boleh mkn 6 orang..tp kami berkongsi 3 org 1 dulang..mmg xabhla jwbnye..sy mkn kambing je byk..hehehe..so yg lebihnya kami bungkus..

Satu prangai sy ni, bila sy g satu tmpt yg bkn dlm msia..sy suka cri bnde yg xde dkt msia..mksudnya yg len drpd yg len.. jd sy jumpa buah kaktus dan buah apa ntah nme dia..sy lpe.. buah kaktus tu ala2 buah markisa isi dia..klo buah yg sy pegang tu rse dia cm jmbu cmpur epal kapas..hehehe..sedappp..😊.. kt arab ni, penjual mmg pemurah nk bg rse..dorg akan sebut 'halal'..jd rsela byk mne pun asal jgnla smpai sekilo kn....tu melampau sgt..hehehhe..

Kami solat di sebuah masjid nama Abdullah abas dia taif..masjid yg de perpustakaan besr di situ..mse kt msjid ni suhu mungkin dh 20 lbh..so xbpe sejuk sgt..lpas mkn kmi g masjid qarmul manazil utk miqot n niat umrah..tu dia ada tulis kt pintu msuk masjid pktaan miqot..dekt msjid ni la sy jmpe byk sgt kucing..hehehe..



Dalam kol 6 lbh kmi balik ke makkah..dalam perjalanan ustaz sobri xberhenti memberi tazkirah dan doa2 amalan harian dan sy sgt sukakan tjuk2 n cte2 yg diketengahkan..umrah ni merupakan unrah keempat dan terakhir sblm kmi bergerak ke madinah..😊.. nnt sy cte bab madinah ye..

Selasa, 15 Disember 2015

Bumi anbiya' 4


Assalamualaikum..
Sambungan lg arini..cm letih jgk nk cte sket2..hehehe..sbb dh bbrpa hri sy tdo kol5 pg..mmg rse letih sgt..hehhe..baiklah, pendek cte.. mse kt sne kami berpeluang g tgk unta. Ha tu mke sy bila tgk mutawif sy minum susu unta..dia kata sedap n soh sy rse..sbnye sy geli sbb tgk org yg perah susu n kawsan tmpt tu..hehehe..tp sy mnum jgk sket..rsenye susu unta ni kurang lemak xmcm susu lembu n susu unta ni masin sket. Ke tgn org yg perah tu mnyebbkn dia masin??erkkkkkk...😣😣..hahahha..

 Kemudian pd ptg jumaat, pelajr ayah yg duduk di jeddah dtg utk bwk kmi jln2..sbnye sy xnk ikut..sy mmg nk ke masjid sepenuhnya..tp yela xleh nk melawan kn..mutawif sy mintk sy ikut n dia ikut skali utk tman sy..huhuhu..maka sy ikut..perjlnan dr makkah ke jaddah, amek mase 2 jam. So dlm kreta dh mcm ayam n itik bercakap.. kmi xtau nk ke mana jd mutawif minta peljar tu bwk kami ke bab makkah..mknanya pintu makkah.. kt sni jrg dibenarkan pelncong masuk sbb kawasan ni kawsan ala2 jalan tar klo kt KL..nk jual borong or bli borong mmg murah..😊..
Smpai sne pelajar tu blanja sy minum jus delima..Allahurabbi..sorg lg peljar perasan muka sy berubah ble sy mnum..bkn xsedap cme terlalu manis..sy mmg xbpe ske bnde yg mnis2 ni..risau dia soh kwn dia order jus lain sbb dia ckp sy xbpe ske..sy pun explain la..then dia ok..heheh..kami jalan2 sekitr bab makkah..hmmm bg sy xdela murh sgt pun..hrge bse je n brg xbyk sgt pilihan..cme kpd sesiapa yg nk bli jubah ha mmg byk pilihan..tp madinah lg best rsenye..πŸ˜‰..hrge lbh kurang je..hehehe

Tp sempatla sy rembat 2 helai jubah..mutawif sy tau sy berdukacita xdpt ke masjid jd seboleh2nya dia nk mengembirakan sy..siap tmn g tgk jubah n tasbih yg sy ske..😊.. tq la ye..so lpas maghrib kami bergerak balik ke makkah..penatnye jangan ckpla kn..peljar ayah blanja mkn nsi arab..rse sme je ngn msia..heheh..atau sy xjmpe lg kot tmpt yg btol2 best..

Smpai hotel, peljr yg sorg lg tolong sy lintas jalan n sempt jerit "nice to meet u"..hahaha..sy ha kn je..pastu mutawif dtg kt sy n tau apa dia bgtau? Hahahaha.. "eh budak tu cm syok je kt ang..dlm kreta xabh2 menoleh blkg wlopun ngh drive"..sy gelak besrla..hahahahah..sy buat xtau je..mlsla nk pke..bsela mgkin jrg jmpe org msia kn..mke jawa plak tu..hahaha..so sy mkn n msuk bilik utk mndi n rehat sbb pg2 nnt nk ke masjid..

Selesai tawaf sunat n solat subuh..kmi bergerak ke hudaibiyah. Sy bab sejarah islam mmg ske sbb kne menghafal mse STPM dlu..hehehe..so kmi singgah di muzium al quran dan bayangkan setiap tetamu dpt senaskah al quran percuma..gembira xterkata sy..😊..

Kemudian kmi bermiqat di masjid hudaibiyah dan fbr tu merupakan kawasan masjid lama dimana termetrainya perjanjian baiatul ridwan..sempena nama sepohon pokok..😊..selesai solat sunat, kami niat umrah dan bergerak balik ke masjid utk selesaikan umrah kedua..😊..selesai unrah kedua kami melawat sekitar masjidil haram. Tapak rumah siti khadijah..tapak rumah abu jahal dijadikan tandas..hari tu kami xsempt nk msuk msjid utk dpt saf hdon sbb lmbt smpai msjid .jd yg sempt ialah solat di dataran masjid..kt sne smua kawasan boleh solat..sbb mmg bersih n pencuci sntiasa bersihkn..jd tanpa alas apa2 kami solat maghrib dia dataran masjid. Nikmat jgk sbnye..pengalaman yg xsmua org dpt nikmati.. okla batok dh smkin mnjd2..sy nk cuba tdo..nnt sy cte lg..😊

Isnin, 14 Disember 2015

Bumi anbiya' 3

Assalamualaikum..

Mata xboleh lelap sbb kshtn msih teruji..jd sy akn crite lg tntang pengalaman sy di bumi anbiya'.


Hari seterusnya kol 8 pg kami bergerak ke beberapa tmpt lawatan sebelum berniat umrah. Gbr atas ni merupakan gbr jabal thur. Jabal bermaksud bukit. Kisah jabal thur ni adlh kisah rasulullah dlm menyebarkn ajaran islam. Kerana jauh berjalan, kaki rasulullah luka dan saidina abu bakar mengendong rasulullah naik ke atas jabal thur. Besrnyeeee pengorbanan para sahabat. Huhu..utk pngetahuan, semua bukit di bumi anbiya' ni mmg berasaskn batu semata..xde rumput atau pokok.bygkn betapa sakitnye kki nk mendki..tp kerana cinta dan kasih, semua tu xterasa..masyaAllah!!..kemudian kami meneruskan perjalanan ke beberapa kawasan yg perlu dilalui semasa proses hji. Musdalifah, mina, padang arafah dll..

Di padang arafah, ada satu bukit yg dipanggil jabal rahmah. Kisahnya adalah di situ merupakan tmpt pertemuan adam dan hawa. Kebanyakn org yg dtg mmg akan panjt bukit tu dan berdoa utk dipermudahkn jodoh. Ttp kata mutawif sy, tmpt tu xmustajab doa kecuali pd musim hj.maaf tarikhnye sy tlpe..hehe..jd sy berdoa dr bawah dan sy pecya di mana shj kita berdoa Allah pasti mendengar.

Ha sy mmg xmint makan croison.. sejenis roti tu. Tp sepnjg kt sne roti nila yg mutawif bg. Lembut dan sedap. Jd roti ni mnjdi roti kgmran sy mse kt sne. Smpai sy cri dkt bin dawod. Bin dawod tu mcm mydinla klo kt msia. Brg murah2.πŸ˜‰.bekalan utk sy ble xlalu mkn..

Kami miqot di jaqranah. De sebuah masjid di sana. Maka pulang dr sne kmi harus selesaikan umrah kedua kami. Supaya xtlalu lama dlm ihram. Sepnjg pjlnan balik kami bertalbiah.. ustaz kadir membimbing kami sepanjang perjalanan. Beliau merupakan seorg mahasiswa tafsir hadis di sana. Berasal dr indonesia.nama mcm dh tua kn?hehe..sbnye beliau muda lg..20 an lg.. dan malam tu kmi di bawa utk mendki jabal nur. Jabal nur merupakan bukit yg rasulullah pilih utk sembunyi dr masyarakat ketika baginda menerima wahyu pertma. Baik sy sbnye xmerancang nk mendki bukit setinggi lbh 2000 kki tu.sbb xkonfiden bdn beratla ktekn.hehe. tp mutawif sy ttp memanggil nama sy dan ajak sy naik. Ketika sy dlm perjalnan ke kaki bukit, ustaz kadir berjalan seiring dgn sy dan berpedan kpd sy "kalau daki jangan pakai otak..tp sematkan semangat..ingat tu..sy tunggu awk di bawah..kuatkn semangat insyaAllah.." maka dengan pesanan tu sy dan mutawif mendaki bukit tersebut..dan mmg semangat yg liar biasa sy dpt ketika mendki..gbr yg ats tu adlh pemandangan jabal nur pd ketinggian 1500 kki..klo ikut sy mmg xigt dh nk bgbr..tp mutawif sy ambik kn gbr sy..maka sy akur..hehe. selesai mendaki dan kami pulang ke hotel jam 1pg.. jam 3 harus bangun utk ke masjid. Jd sy sempt tdo hnye beberapa jam. Bila bangun pg tu seluruh badan sy terasa sengal2 dan terasa nk dmm..hehe..tkejut lemak2 agaknye..haha..capai ubat dmm dan sy gerak ke masjid..maka rutin kami berjalan seperti biasa.menunggu azan subuh.. dan percayalah bacaan solat pd wktu subuh oleh seorg imam ni sgt syahdu.. boleh menitis air mata ketika solat mndgrkn kemerduan suaranya..sbnye ada jgk impian sy nk kn seorg imam yg suaranya merdu ketika melantunkn ayat2 al quran.. nyaman je rse .klo merajuk soh dia pujuk dengan bacaan ayat suci..😊..hrap Allah makbulkan.hehe..baiklah nk dkt subuh dh ni. Nnt sy smbung crite lg ye. Smoga Allah sentiasa menitipkan kekuatan buat ht sy dan keyakinan buat sy..

Ahad, 13 Disember 2015

Bumi Anbiya' 2

Assalamualaikum..

Masih dengan keadaan kesihatan yg menguji..perubahan cuaca mungkin..tp Alhamdulillah sepanjang kt sne xpnah la mengalami mslh begini wlopun suhu 8°clcs kt madinah.. baiklah, kita sambung cte semlm.. kami masuk sempadan tanah haram pada pukul12 mlm wktu saudi arabia. Klo wktu msia mse tu dh pukul 5 pg..mmg sgt letih dgn pjlnan yg xbrenti.. bila mutawif membaca doa memasuki kota makkah, sy trus pandang tingkap dan masyaAllah kota makkah masih penuh dengan kenderaan..sampai di hotel Al Mona Ajiyad, kmi dihidangkan dengan mkan malam..dan macm bse sy mmg xlalu nk mkn sbb letih sgt.. kami masuk bilik hotel kol1 pg dan harus berkumpul di lobi jam 1:30 pg wktu sne..kami perlu cpt selesaikan tawaf wajib sbb nk lepaskn ihram..
Kami bergerak ke masjid menaiki coaster. Sebuah coaster boleh muat 20 orang.. jd sy bersama mutawif sy yg tengah tu.😊..mmg sepanjang masa selesaikan umrah sy bersama mutawif yg sorg tu..saat kaki menjejakkn kaki ke bahagian dataran masjidil haram, ht sy sayu dan xsedr ada air jernih menitis. Saat doa dibacakan mmg bertambah sayu mengenangkan betapa bertuahnya sy sbb Allah masih sudi terima sy utk ke tanah haramnya wlopun sy penuh dosa..😒😒😒..selepas bca doa..perlahan2 kami semua bergerak ke dalam masjid..di dalam masjid xleh pakai selipar jd semasa di pintu masuk lg selipar dh diletakkan di dalam beg kasut dan perlu di bawa masuk bersama.jam 2:15 pg sy nmpk kaabah di hadapan sy....masyaAllah!!! Allahuakbar!! Allahuakbar!! Allahuakbar!! Itulah doa setiap kli kita melihat kaabah..berjurai2 air mata sy..hilang segala risau dan maslh yg mencengkam ht sy..huhuhu

Kami bermula di lampu hijau, lampu hijau adalah penanda bahawa itu adalah penjuru hajarul aswad..semasa melalui lampu hijau tangan melambai dan mengucapkan doa Bismillahi Allahuakbar Walillahilham sebanyak 3X.. ya rabbi..mse tu sy rse sgt2 sayu..sy xpnah terfikir yg sy akan ke sana dlm usia sblm 30 an..Allah maha kaya..Allah hadiahkan ubt kelukaan sy yg dalam dengan melawat ke baitullah.. maka sy smkin kuat utk melupakan semua kelukaan yg manusia beri kepada sy..semua tohmahan dan tuduhan manusia kepda sy..kerana benarlah, hanya Allah yg maha mengetahui ht2 kita.. jd sy lebih bahagia ketika tawaf dan tawaf hanya ambil masa dlm 30 minit kerna wktu2 begitu xramai jemaah ke masjid..selesai tawaf kami ke bahagian saie..saie antara bukit safa dan marwah..kisah siti hajar yg berulang alik utk mencri air buat nabi ismail..masyaAllah nmpk cm dekt tp sudh cukup buat kita rasa betapa kuatnya jiwa siti hajar..saie mengambil masa 2@3 jam bergantung kpd laju kita berjalan.. selesai saie kmi bertahalul bersama dengan menggunting beberapa helai rambut sambil berdoa.. 

Selesai smua tu kami mencari kedudukan utk solat sunat selepas tawaf..dan dengan rezeki Allah kawasan dihadapan multazam kosong pg tu..maka solat pertama di masjidil haram adlh di situ..sungguh wlo sy pendosa, tp Allah tidal berdendam malah memberi ruang utk sy nikmati semua tu..betapa kasih syg Allah sememangnya sejati..berbanding manusia yg hnye mampu berdendam dlm ht..di situ, menangis cm mne sekalipun, xkn de org pelik.tgk kita..sy mengadu semuanya kpd Allah..selesai solat subuh jam 6:30 pg kmi menaiki coaster ke hotel utk sarapan..dan mutawif memberi kami aktiviti bebas kerana memikirkn xckup rehat..maka kmi rehat di hotel.sehingga jam 12 tghri..😊..sesudah itu kami kembali ke masjid utk solat zohor, asar, maghrib dan isyak..😊..bahagia rasa..hnya masjid dlm fikiran..😊

Sabtu, 12 Disember 2015

Bumi anbiya' 1..

Assalamualaikum..

Rasanya dh berminggu xbtemu di sini..alhamdulillah terima kasih utk yg setia mendoakn perjlnan sy bru2 ni.. entry ni sy nk cte pnglm yg sgt2 bhrga buat sy selma hampir 2 minggu..


 Kami gerak dr rumah pukul 4:30 pg 1 disember 2015..smpai di airport pukul5 pg.. ramai sedra mara yg sanggup bangun pg utk hntr..terima kasih sgt2..baiklah..perasaan sy saat memegang pasport yg pkcik sy bg tu, bercampur baur..mcm2 sy doa..mcm2 sy risaukn..selepas selesai urusan check in bagasi,agihan beg dan sebagainya..menunggu masa utk masuk, shbt muslimah solehah sy cll bgtau dia dh smpai airport..dia adlh shbt yg Allah kirim dan pinjamkn utk sy selama ini..sentiasa bersama dlm apa jua situasi sy..sanggup ambil cuti semata2 nk jmpa sy di airport wlo hnye beberapa minit..terima kasih ya Allah kerana Engkau menarik sesuatu dr ku ttpi Engkau kekalkn apa yg aku perlukan..sy bersyukur sgt2..😊..


Jam 10:30 pg sy dh pun berada dalam perut kapal..Allahurabbi..perasaan teruja semua ada..buku yg ustaz bg mmg sy pegang sentiasa..perjalanan 9 jam membawa kami terus ke Jeddah..smpai di Jeddah, kami menunggu pasport disemak selama 6 jam..3 jam berdiri beratur..kata org yg sudh berpengalaman ke sana, di Jeddah adalah ujian pertama..mmg menguji kesabaran..tp Alhamdulillah selesai tanpa masalah..kami menaiki bas ke Makkah pukul 10 malam..

P/s: nanti sy sambung lg ye..nk msk sekejap..wlo badan masih penat tp xleh tdo..jd sy buat je pape yg ptot..hehehe..papepun, sy rindu utk ke sana lg..di sana mmg sy xpke apa2 mslh yg ada di msia..mmg indah persaan tu..semoga Allah jemput dan sudi terima sy utk ke sana lg..huhuhuhu

Ahad, 29 November 2015

Forget the past..

Assalamualaikum.

Pejam celik..dh tinggal beberapa hri sje lg..semoga Allah izinkan dan semoga dipermudahkan.. kepada sesiapa yg mengenali sy andai ada salah dan silap,sy minta maaf..dan kesalahan anda pd sy insyaAllah dh pun sy maafkan..cuma utk kembali sprti sediakala itu sukar bg sy kerana rse terpukul dgn semua kata2..sy doakan anda bahagia walau dlm apa juga bidang kerjaya..dalam kehidupan juga..esok sy akan selesaikan semua perkara..drpd kemas beg hinggalah menggosok smua bju yg nk dibawa..semoga saya tenang di sana dan semoga sy dpt melupakan semuanya termsuklah kenangan yg pahit utk sy kenang..doakan perjalanan sy..insyaAllah sy akan buka 2016 dengan kisah yg baru dan lembaran baru.. semoga Allah permudahkan..hanya allah yg berhak menilai kita dan berhak mengurniakan kpd kita sesuatu yg terbaik utk kita..jangan pernah mersakan diri kita baik dan sempurna jika sbnye kita hnyalah manusia pendosa..jangan riak dengan Allah..

P/s: jika kita mendoakan balasan buat org lain, ingatlah akan ada juga balasan utk kita yg mendoakan keburukan kpd org len..

Rabu, 25 November 2015

Hadiah...

Assalamualaikum..

Dah berkali sy xdpt memenuhi permintaan utk bersua..akhirnya hari ini sy gagahkn jgk utk bersua..wlau bru kenal..tp xtrasa janggal..nk bg barang katenye..lpas selesai anta anak bulus ke klinik..sy trus pecut ke ioi mall putrajaya..smpi di sana, mcm bse guna mse 1 jam utk berborak.. sblm sy balik,sempt dia hulurkn plastik berisi sesuatu..cuba teka apa?? Its telekung!! Allahurabbi..sy xtau mne dia tau sy ske telekung...tp yg psti itulh pmberiaanya..😊..insyaAllah akn sy gunakn sebyk mungkin..smoga phala tu smpi kpd si pmberi..okla penat..nk tdo..😊..

P/s: nk pke siapa itu terpulng..yg psti hnye sy yg tahu..πŸ˜‰..Allah itu maha adil dan xpernah tdo..😊

Ahad, 22 November 2015

Klik klik..snap2..shoot2..heheh

Assalamualaikum..

Nk kongsi cerita yg sy pertama kali di minta utk menjadi photographer utk 1 event besar.wahhh..kawn sy le tu..pdhl boleh je dia pinjam kmra sy n snap gbr sndri..tp nk jgk sy ada kt sne..pdhl klo sy kt sne bkn kami berborak pun..hehehe..klo lalu sebelah pun wt xknal je..sbb sy de ckp kt dia jgn tegur sy,sy tkut dia malu kwn ngn sy..tp kebiasaannya mmg dia beriya tegur sy dpn smua org n gurau2 ngn sy..so ofkos smua org pandang..nnt apa plak org kata kn..dia kwn ngn minah ketinggalan zaman..hehehehe..but tu bkn pointnya..pointnya ialah sy smkin menyukai aktiviti amek gbr ni..sbb selain kucing, sy rse hepi buat sesuatu pkra yg sy suka..utk sy mudah lupakan smuanya..sibukan diri 2 arini..keletihan yg teramat tp seronok..hehehe..msih belajar utk shoot gbr..so dia mempercayai sy dan sy bantu dia dan butikan pd dia yg sy boleh buat wlopun masih amatur..tq krna mempercayai sy..bedebar ble permintaan tu nk dipenuhi sbb sy mmg xde pengalaman shoot event and as a official photographer..huhuhu..but smuanya settle arini..alhamdulillah..keletihan smpai kol8 td sy rse nk tdo dh..tp cm bse selagi x pukul 12 selagi tu sy xleh tdo wlo letih cmne sekalipun..tp ni mata mmg dh ngantuk sgt2..heheh..so nk try tdo jgk sbb esok minggu terakhir sy ngajar..😊..semoga Allah permudahkn urusan sy bulan depan..insyaAllah..baiklah, stkr ni shj kot..sy ngntuk sgt2..last but not least..doakan saudara seislam kita.. bye..


Selasa, 17 November 2015

Thnk u all..

Assalamualaikum

Al-kisah hari ni..masuk kelas mcm bse..mengajar tp cara student2 pandang mmg cm lain..jeng jeng.. bila habis terangkan satu topik, sy ske tnye  "ada apa2 soalan?"..sorg student angkat tangan..beriya cikgu tunggu soalan dia..ble dgr soalan trus gelak..hahahah.. soalan dia "guru why u look chearfull n beautiful today?"..sy cm ha???haahaha.. sy just ckp "no mark will add if u try to"..hahaha..they said,no its so obvious teacher..u look so chearfull today..your face so glowing..hahahaha.sy belek baju n tudung..rsenye arini pleng selekeh sbb tudung xbpe nk jd..hahaha..tp mmg ht rse agak ringan sikit lepas peristiwa mkn2 smlm..😊..mmg agak hepi sket arini..janji allah itu pasti kn..πŸ˜‰..so mlm ni td abg ajak teman dia g pasar n g gunting rambut..sy tunjuk kt abg gaya rambut yg sy ske..heheheh.abg ckp org ensem slalu wt gaya gitu..sy pun rse cmtu..kemasss je..sbnye nmpk kemas sbb tu sy ske..πŸ˜‰..so abg blikn air cincau soya kgmrn sy..pastu blikn ikn utk kucing2 sy..n i am very hepi person today..ptg td pun rakan2 xbrenti buat sy gelak..de je lawak dorg..hehehe..tq semua..myb mke sy sgt jelas kusutnya sebelum ni..but now i feel.better..Allah help me to clear everything now..jelas ble nmpk sikap sebenar..thank u Allah..😊..okla, letih sket arini..nk tdo awl sket..nnt2 update lg ye..bye..

Isnin, 16 November 2015

Full of joy..

Assalamualaikum.

Janji Allah itu pasti..selepas kelukaan pasti ada yg dtg menyembuhkan.. Alhamdulillah emosi sy smkin stabil..wlopun kdang kala teringat setiap bait kata yg dihamburkan,tp sy tahu xkn ada yg tahu hakikat sbnr..atas alasan sy xnk org terasa ht jika sy jelaskn terus terang..bia dituduh mcm2, aslkn skit yg dirasa xsehebat skit yg sy rse..hmmm..back to reality.. setiap kli sy mengalami gangguan emosi kecil, dia sntiasa ada dan mcm boleh rasa keadaan sy..😊.. biar pun jrang bjumpa..tp bila jumpa, kami berdua akan manfaatkan masa sebaik mungkin..penuh gelak ketawa..penuh kata2 semangat..penuh dengan kata2 positif..dia xpernah mempertikaikan kptusan yg sy buat kerana dia tau kptsan yg sy buat bersebab..dia suka bertnya mengapa sy buat sesuatu kptsan..dia memahami sy..dia tahu slalui apa yg sy ungkap agak berbeza drpd ht sy krna sy sebolehnya xnk org rasa terhina atau terasa ht yg teruk..

Bermula dengan ambil sy di rumah..kami pergi ke tmpt makan kegemaran sy..😊..tmpt yg sgt tenang..penuh dengan pokok2..suasana yg xterlalu sibuk..dan sy amat memerlukn keadaan seprti itu..😊.. masalah kami bila nk order mkanan..dia tnye sy dan sy msih dgn selera yg ilang..maka sy mkn daging shj..tp dia tau apa yg sy suka..maka diordernya apa yg sy suka..drpd minuman smpailah makanan..sy hanya mampu tersenyum..hakikat yg sudah 10 tahun kami kenal mmg sgt2 memberi kesan kpd sy..selesai makan, dibawaknya sy jalan2..sambil berborak..bila smpai umah, sy rasa semua masalah sy hilang..terbang..sy mampu utk kembali tersenyum dan mmpu minum jgk..😊.. sy harap smoga hubungan kami kekal smpai Allah menjemput kami..

P/s: biarkan manusia bermain dengan teka teki..yg menyakitkan pasti akan terasa sakit..dan yg terasa sakit akan nampak pelangi bahagia dihujungnya..πŸ˜ŠπŸ˜‰..

Ahad, 15 November 2015

Never forgive..

Assalamualaikum..

No word can describe what i feel.. but only HIM knows what i feel..mengharap pd manusia memang menyakitkn..tp pd Allah wlopun xdpt tp kita xsakit ht.. i feel much better today..hari dh nk malm..so tomorrow is a new story..kelas dh abh cuti..jd kembali bertaut dengan student..kembali bz dan sy sukakan kesibukan..go away..go far away from my life..

P/s: de crita yg sy dh delete sbb terlalu over utk dibiarkn..

Masih terkesan..

Assalamualaikum

Pg lg sy menghadap blog ni.. pg ni de sesi bwk ummi kluar joging..bangun pg td, ayah dh de kt dpur.. ayah tanye "napa mata ko bengkak ngah?"..sy diam je..pedih smlm msih terasa..masih terasa org yg asik salahkn sy tntang kptusan sy..tp pernah x tnye sy knp sy buat kptsan tu dan pernah x tau puncanya.. org kata kalau kita rasa seseorang dh berubah, itu mungkin disebabkan diri kita..jd kptsan yg sy buat juga adlh dsbbkn org len jgk..pernah x tnye sy smua tu? Pernah x fikir btol2 knp kptsan tu dibuat? Pernah x sampai satu tahap kita rasa yg diri kota ni hanya boneka disaat kesunyiaan? Sbb pe sy ckp cmtu..sbb klo btol2 ikhlas kita ada cara yg lbh baik kn..tp pluang yg terbuka mcm xdigunakan..sy xpernah rse dendam atau apa..sy cuma harap terima kerana bg sy, kptsan yg sy buat adlh bila Allah menggerakkan ht sy..igt mudh ke sy nk wt kptsn? Igt mudah? Selma bertahun sy memikirkn perasaan org len..bru sekli sy wt kptsan, org menyalahkn sy mcm selama ni sy jahat dan xde ht dan perasaan..ht kering? Orang ht kering pun tau rasa sakit ht bila asyik dipersalahkn..belajarlah..belajar hormat kptsn org lain dan belajar mencari knp kptsan tu dibuat.. adlh silap drpd diri kita atau sebaliknya..sy xsangka itu sbnye yg de dlm ht dia..menyalahkn saya tu misi utama..berdendam rupanya..xpela,sy terima..sbb sy tahu Allah akan bls smua tu kpd sy..cme samada dr sgi kbaikan atau keburukan itu sy xpasti..jika ego itu lbh utama, julanglah setinggi langit..maka kamu akan hilang apa yg kamu syg..mengalah xsemestinya bukti kalah..hmmmm...sakitttt rasa..pedih xterkata..nk gembira dgn keadaan sy skrg? Silakan..sy joging dulu ye..nnt klo rjin sy update lg..so tghri ni sy kena g pusat perubtan..ayah dh buat temu janji..doakan sy berakhir di bumi Allah ye..

Hmmm

Assalamualaikum..

Malam ni sy sgttttt terasa ht..sgttt...smpai tahap rse nk menjerit dan lari..lari dr smua pkra yg menyakitkn ht sy...tp sy xboleh dan sy xmmpu..hmmm..btol kata org..sikap saling menyalahkn tu mmg sikap semulajadi manusia..tangisan sy mlm ni akn sy igt smpai bila2..ht sy sgtttt tergoris dgn gelak dan tawa disaat sy tertunduk malu seperti sedang di hina..mungkin ini hikmahnya knp Allah janjikn apa yg kita perlukan..sy xminta utk diberi blsan yg buruk..tp ckup skdr Allah berikn sy kekuatan jiwa utk hadap smua ni..semoga Allah jdkn sy manusia yg btmbh lembut egonya..krna sy tau ego itu adlh pemusnah segalanya..utk mlm ni..ckupla smpai sini..sy doakan kbhgiaan yg dicari olehnya ditemui..

Selasa, 10 November 2015

Merapu..hahahah

Assalamualaikum..
Hahahaha

Sy tahu ada stalker blog ni..perasan ala2 artis kn..hahahaha..de org intai2..xpela, klo nk intai..baiklah..bercerita tntang umrah yg dh tinggal 2 minggu lg ni..byk bnde sy kena fikir.. guru utk gantikn kelas yg tertinggal..tp insyaAllah semua akn ok pada masanya..hehehe..mood sgt baik mlm ni..baiklah sy nk doakan kpd yg xbkerja spya dibukakan rezeki utk dpt kerja..kpd yg dh bkerja jgn mls2..hahahaha..sekali sekala ok nk mls tp jangan selalu..okla sje je menaip ni..menaip klini de tujuan..hahahha..nnt sy update lg ye.. bubye..xoxo..

Khamis, 29 Oktober 2015

Trip to kelantan.

Assalamualaikum.

Sje update blog ngn kish beberpa hri lepas..hehehe..misi ke keΔΊantan berjaya..tp penat ya rabbi..heheheh..peljr pmpn kli ni agak sukr dijangka..tp alhamdulillah msih boleh dijaga..hehehe..ada beberapa mslh yg buat sy rse sy satu2nya guru pmpn yg perlu hadap semua tu..hehehe..bru nk mkn dh kne buat pemeriksaan..xsempt mnum..n mmg sy sgt letih..hehehe..cme sy hepi sbb kwn2 de yg tmn..πŸ˜‰..mcm bse..de bnyk kenangan dan mcm2 peristiwa.. balik drpd kelantan kmi bekerja mcm bse..cme hri ptama kerja, balik je kje pas solat maghrib sy rebah..hehe..seluruh bdn sy lembek xbmya..muka sy bengkak2..hahaha..bangun isyak kmudian rebah lg..hahaha..penangan penatnyree...so hari ahad kmi bertolak dr kelantan kol 11pg..smpai bangi kol 9:30 mlm..tunggu ayah smpai kol11:15 mlm..hahahahah..hmmm sy sbnye xde mood nk tulis blog..jd nnt la sy bg details kish kt kelantan ye..mata ngntuk sgttt..hehehe..slmt mlm!πŸ˜€

Ahad, 18 Oktober 2015

Kursus umrah 1

Assalamualaikum..
Cerita utk hri ini..😊..seawal pukul 7:15 pg sy dh bergerak ke seri gombak..kira2 1 jam dr rumah utk menghadiri kursus umrah..hmmm..nk dijadikan cerita..smlm entah knp sy rse sgt letih mgkin sbb seharian sy dirumah mkcik..hehehe..ble mlm selalunya sy akan tdo pukul 1 lbh..dh nk dekt sebuln wktu tdo sy begitu..jd setiap pg sy akn bangun lmbt iaitu pukul6:30..gulppppp..hehehe..ummi bsiing jgkla sbb subuh dh nk abh kn..eeee mkin jahat sy tau..huhuhu..bdn mmg terasa letih..pernh sekli sy xleh tdo n pukul 4 pg bru sy dpt tdo..bangun 6:30..g ngajar dlm keadaan letih bselamg dgn batuk dan selesema..haaaa amekkk!! Hahaha..dlm kelas cm nk tanggal kerongkong bercakap..heheh..

Okla, nk dijadikn cte pg td dikirasy dh lmbt..sbb bsenye ayah dh bgtau nk g kol bpe jd kne ready sblm wktu tu..so ayah kata kol 7..sy bangun, mandi n solat dan capai je bju yg xplu gosok..hahaha..tu la fungsi bju kain lycra kn..hehehe..pukul 7:05 sy dh siap bertudung..hahaha..c!! Spe ckp pmpn siap lmbt..lmbt sbb make up mungkin..tp nsib bek sy bkn jenis make up..😊..hehehe..

Smpai gombak pukul 8:15..sarapan dan kami mulakan kursus..banyak inpit yg diperoleh..cme kne banyak ulang kaji lg..tp mse ustaz sebut "labbaikallah humma labbaik..labbaikala syarikalakalabbaik...." berderau rse jantung sy..rse nk menitis air .rse cm xcye insyaAllah sy berpeluang ke sana..Allah memang maha pemurah dan maha penyayang..Allahu robbi..huhuhu..kursus kami tamat pukul 5 ptg td..hehehe..kami dh dpt beg bagasi dan beg galas..lg berdebr sy..byk dosa sy ni..huhuhu.. sy berdoa semoga Allah permudahkn urusan kami..sbnye barang2 nk dibawa sy xbli lg..xtau nk bwk pe sbnye..mkcik2 sy dh tnye mcm2..huhuhu..sy just minta dorg doakan sy dan semua jemaah menjadi tetamu allah yg paling istimewa..huhu..

Okla, nnt sy smbung lg..mata ngntuk sgt plak rsenye..seharian sy diluar..sy ni skrg mmg cpt letih..xtau npe..hehehe..agaknye sbb lemam mken btambh kot..heheheh..okla, insyaAllah jumpa lg nnt..n kepd sesiapa yg berkenaan, sy doakan Allah permudhkn juga urusan dia dan buka pintu rezeki seluas2nya utk dia..amin..

Sabtu, 17 Oktober 2015

Ikhlssss...

Assalamualaikum..

Senyummmmm...heheheh..pergilah jauh mne pun..larila tinggi mana pun..klo mmg dh dlm ht..mmg xleh nk buang..so itu kisah ari khamis ye awk2 smua..hehehe..

Arini sy batal smua temu janji semta2 nk memenuhi pmintaan mkcik yg nk sy membaking lg kt umah dia..smpai ummi n ayah ckp "moksu ni nk ko tiap2 minggu g umah dia ke ngah?..hahahahaha..sy gelak jela..mmg tiap2 minggu sy g umah dia..tp mi ggu dpn xleh g sbb sy ke kelantan mnjlnkn amanah..nasibla jd cikgu yg msih bujang..mmg dikerah ke sana kemari la kn..huhuhu.. tp xpela sbb sy mmg ske travel ni..😊..

Okla sy nk bsiap dlu..nnt lmbt plak..pastu nk kne g kinik bwk KJ..dia mcm kne selsema plak..huhuhu..ok bye!😊

Khamis, 15 Oktober 2015

karet kek..

assalamualaikum..

entah kenpa lately ni sgt ske membaking atau mask..hahahahha.. mengisi masa terluang dan ht yg kosong mungkin.. :).. yela cara sy merawat ht adalah dengan melakukan aktiviti yg sy suka.. so baking n cooking!!! wlopun xdela sedap kn..hahhahha.. tp bolehla utk kenyang,.. utk jual hmmmm cm xsmpai lg thap tu kot..hahahhaha.. ok, semalam merupakan cuti tahun baru hijrah.. SALAM MAAL HIJRAH semua!! semoga keazaman kita akan lebih kukuh dan kuat utk mnjadi hamba ALLAH yg lebih baik.. semoga Allah memberikan berita dan kenangan terindah tahun ni. insyaAllah.

sempena cuti, sy mmg suka melepak umah makcik sy sbb sy suka main dgn adik spupu sy yg 6 bulan tu..hehehhe.. cepat sgt rindu kt dorg tu..cenonettt je masing2..hehehehe..so sy mmg akn msk klo g umah dia.. smlm dia request soh sy buat carrot cake. sbnye sy mmg xbpe suka buat kek sbb sy rse ssh nk jd..hahahaha.. dlu first tyme sy buat, kek tu jd cm plawood..hahahahhaha.. baling ke dinding pun xpecah..hahahahhaha/.. so sy tawakal je bwk resepi yg sy google n kol 12 sy mula membaking.hehehe

sy sbnye xfhm dengan fungsi oven yg sbnr2nya.. yela smlm mse sy bakar kek tu klo ikut resepi 45 minit 175C.. tp bhgian tengah kek masih basah.. secara logik, klo tinggikan degres kek akan hangus? kn? so bg mengelakkan kehangusan itu terjadi, sy pindahkan kek ke dalam microwave.. saya bakar selama 5 minit lg n alhamdulillah kek sy menjadi!! yeayyyyy.. bhgian tengah mask elok n moise..hehehehe.. thaqif suka sgt ble sy dtg sbb dia tau sy msti nk buat sesuatu utk dia..hahahah.. di bau je kek, dia trus g dapur n ckp.. "dapnyeeee auuuuu"..hahahhaha.. so comeila u ni syg...hehehehe..


sy tambah wallnut dlm dia.. so ble mkn de kruncy2 sket..hehehhehee.. ni gbr tenet sbb sy ni klo wt something mmg mls nk amek gbr..hahahhaha..lbh kurg tu la rupa kek sy.. kre jd la kn utk beginner?? hahahhahah.. bila sy buat roti n kek, otak sy terigt seseorang.. hahahhaha..dia pun hebat bab2 membaking ni.. dlu sy slalu jgk tnye pendapat dia..agaknye dia pun dh xkenal dh sy.. ke dh lpe terus kn..hehhehe.. okla, sy nk bersiap siaga utk mengajar hari ni.. hmm.. minggu dpn sy akan ke kelantan selama 4 ari.. mcm bse bawa student.. nnt sy update cerita ye.. :).. terima kasih blog sbb sudi jd tempt sy bercerita.. :)..

.....

Assalamualaikum..

Nnt sy update cerita..mlm ni amek.msa skjp utk meluah rse.. kdang2 bila kita tau kte msih terhegeh2 mengingati atau merindui sesuatu akn mmbuatkn ht kte sakit..kn?? Tp sy tahu, jika skrg kita terhegeh2..insyaAllah klo Allah tahu yg kita xdperlukn, DIA akn hilngkn rse utk mengejar..selagi boleh sy akan hrgai apa yg ada..cuma yela cm terhegeh2 sketla kn..huhuhu.. hanya tinggal sebulan lebih shj lg.. masa itu emas kn..jika kita xhrgai skrg..maka xkn ada pengulangan..huhuhu..slmt mlm smua..



Sabtu, 10 Oktober 2015

Ruang utk diri..

Assalamualaikum..

Hari minggu utk sy berehat sepenuhnya..setiap hari letih memikirkan pelbagai mslh dan kaedah pengajaran..jd ptg smlm sy buat kptusan utk klua bertemu seseorang..kami keluar lepas solat maghrib.. masing2 xtau nk kemana..kami bz..susah nk dpt kesemptn utk kluar bsama berejam2..slalunya dpt jmpe sekejap je..huhuhu..xjauh kami g..kmi berehat makan2 di taman warisan putrajaya..tmpt pertama sy bekerja dlu..masih sama cuma kedudukan kedai dan meja yg berbeza..bila sy beritahu sy pernah bekerja di situ, tman sy itu seakan tidak percaya..hahahah..pusing jgk kmi nk pilih mknan..mklumla xlapar pun cme just nk mkn2.. sy mmg ske roti john yg banyaaaaakkkk mayonis sbb sy mmg antu mayoniss..heheheh..so kmi order roti john utk 2 org.. bila sy duduk di meja sy tgk dia xde..rupanya dia order sate utk kmi bedua..alasannya sbb dia tau sy suka sate..ketawa sy dgr sbb ntah dr mne dia tau..seigt sy, sy xpnah bgtau..hehehe..kmi mkn n mcm bse sy xhabis mkn..so kne bebel sekejp n sy bungkus..hehehe..



kmi bercerita mcm2..berborak mcm2..smlm sy rse sgt release ble apa yg terbuku kt ht sy ni dpt sy luah.. xsmua org sudi dgr kisah kita kn.. kdg2 kita tau ble kte cerita ada org jd bosan nk dgr..pukul11 mlm sy balik sbb dia tkut ayah sy bising balik lmbt..n sy tau ayah sy xkn bising klo sy klua dgn dia sbb sy bkn jenis slalu klua..boleh dikira dgn jari sy klua sebulan..hehehe..so ble sy klua smlm, ayah tau sy perlukan sseseorg utk bercerita..so ayah izinkn..😊..sy bersyukur kerna Allah mengurniakan sy seseorg yg sentiasa cuba utk menggembirakan sy mendgr sy menangis..melawat sy ktika sy sakit..sbb sy tahu kwn yg boleh bsama seumpma itu bkn mudh utk dmiliki..😊..sy bersyukur krna dikurniakn shbt muslimah sejti sprti zulaikha.. semoga persahabtn ini kekal hingga akhirat ats dar ilahi dan insani..amin..

#jangan salah sangka ye..sy klua ngn pmpn..bkn llki..hihi..sbb klo llki kompem ayh xizinkn..πŸ˜‰..

Jumaat, 2 Oktober 2015

No caption..

Assalamualikum..

Entah kenapa lepas perbincangan tmpt n de la org tu bgtau sesuatu kt sy..ht sy trus rse xsedap..cm de rasa sedih yg sy pendam..huhuhu.. keputusannya kmi akan ke kelantan 23-25 oktober ni.. tinggal bbrapa minggu lg.. hujung minggu sy padat dgn aktiviti bulan ni..berbalik pd cte td, ht sy xsedap smpai rse sesak nafas..bsenye klo sy cmni sy akan cuba tenang kn ht..tp td teknik bse xmnjd..xtau nk cte kt spe..sy amek telekung n solat isyak..pastu sy baca yassin..sy tau jauh di sudut ht sy ade sesuatu yg menyakitkn yg sy rse..dipertengahan ayat, suara sy dh bergetar..taranum ntah lari ke mana dh.. sy tahan..suara semkin slow..maka sy lrpaskn apa yg sy rse..maka berderailah air mata sy..berjujuran smpai sy xnmpk ayat2 dlm kitab yg sy pegang.. sy kesat dan sy sambung bacaan..melalui beberapa ayat lg, sy teresak2.. sy istighfar dan tertanya knp ngn sy mlm ni? Sy teruskan perlahan2 dan 3 ayat terakhir, sy dpt rasakan ketenangan dlm ht sy..tenang dan sy mampu bernafas semula.. ketika itu sy sedar bahawa tiada kuasa yg mampu menyembuhkn ht sy selain kuasa Allah dan ayat2nya..mmg betul, kalam Allah itu membawa ketenangan di ht kita.. semoga urusan sy esok berjalan lancar.. amin.. semoga Allah mmberi ketenangan di ht kte semua..😊..ma'assalamah wailall likoq..😊

Khamis, 1 Oktober 2015

Cherating lg????

Assalamualaikum..

😊😊😊😊..senyummm sy arini..senyum sbb suka ht..hehehe..cuma ada beberapa perkara yg mengganggu fikiran sy.. mcm bse, sy ditugaskan utk bawa pelajr utk selesaikan keperluan kursus.. maklumla hnya sy je cikgu wanita yg masih bujang..bulan ni insyaAllah..cuma tempat akan bertukr kerana maslh yg xdpt dielakkn..hmmm..hancur punah harapan nk pergi muzium 3D art tu..huhuhu..baiklah nk dipendekn cte, insyaAllah tmpt kedua yg dipilih ialah Cherating..mslhnya tmpt yg dituju tu dh berulang kli kmi pergi.mhahahaha..jemu jgkla kn..cme pilihan xde bila last minit ni..sy ditugaskn utk mncri tmpt lawatan..Allahu rabbi..sshnye nk cri tmpt yg fekt n sesuai utk pelajar..esok ahli yg lain nk tgk hasil pencarian sy..huhuhu..kepala letih jgk sbnye..hahahaha..n lately ni sy cpt tekejut..org tgur sy pun sy tekejut..smkin lemah smgt plak..hahahaha..so xsabar sbnye nk tunggu hari ahad..de temu janji..😊..semoga Allah permudahkan semua perancangan sy..😊..insyaAllah..okla sy ltih sgt arini..nk tdo awl sket..harapnya esok bgun dgn ht n fikiran yg tenang..😊..bye.

Isnin, 28 September 2015

hazama

Assalamualaikum.

saya orangnya suka pada cantiknya garapan sesebuah lagu.. terutama liriknya.. melalui lirik, kita boleh tahu kisahnya. kadang2 lirik itu sendiri bersangkutan dengan kehidupan yg sedang kita alami. :).. lagu ni lagu lama.. tp liriknya sy suka.. pedih ke ht gitu..hehehh..





Ahad, 27 September 2015

Muhammad Ammar Firdaus.

Assalamualaikum..
Nk habaq, anak buah kami balik dh limbang pg ni..hUhuhu..bijak dh skrg ni.. dh boleh agah2..hehehhe..ummi ngah harap ammar n ibu sentiasa dipelihara Allah kt sne ye..😊..


Ha muka dobot sgt ni..hehehehhe..ummi ngah will miss u ammar..no matter how hard life is, ummi ngah will always b with u..😊.. semoga kita dapat jumpa bulan nov nnt ye..doakan ummi ngah, atok n nenek utk projek bln 12 nnt..πŸ˜‰..

Khamis, 24 September 2015

Imposible to forget..

Assalamualaikum..

Janji yg hanya tinggal janji..semakin lama semakin hambar..tp jangan bersedih kerana pasti ada hikmahnya disebalik semua ni.. ngah sedap2 main game, mulut sy xabh2 nyanyi lgu francisca peter.. tjuk xtau tp lgu ni popular mse zmn ummi muda..😊.. liriknya sy xigt smua..de la sket2..

"Bercinta sudah lama
Berkasih dan bermesra
Sedang enak dibuai rasa
Perpisahan tercipta

Mengapa sementara
Cerahnya cinta kita
Mendung tiba tiadaku pinta
Gelapnya suasana.

Walaupun bagiku
Amat berat melepasmu
Dan rintangan mendatang sayang
Terpaksa ku leraikan"

Lirik xabh sbb xigt..cari xjumpa..heheh..Tajuk xtau tp ckup sekdr melantun bait2nya buat ht rasa lega..heeeee..masih berusaha utk meletakkan kerinduan kepda Allah itu no 1..tp kdg2 kerinduan lain menjelma..namanya pun manusia kn..huhuhu..tp yela siapa kita kalau kehadiran kita dh xdiinginkan..mungkin hnya menggangu hari2 yg tenang..wahhhh..ckupla kot memulakan langkah, xdisambut baik..jd diamkan diri mgkin lbh baik..peacee..😊.. bln dpn dan strusnya adlh buln yg sibuk utk sy..letih juga..sy akan ke penang bersama guru2 lain utk melaksanakan tanggungjwb dan memenuhi keperluan kursus utk pelajar nusantara..tahun ni hnya pelajar indonesia dan thailand shj yg mndftr..30 org pelajr..harap anda smua dgr kata ye..😊.. baiklah, setakat ini shja utk mlm ni..esok sy bkerja..org bcuti sy bkeja..heheh..bsela klo fikiran terganggu sy mmg xplukan cti..tp sy perlukn kesibukan utk melupakan apa yg ada.. ma'assalamah wailalliqo'.. πŸ˜‚

Sabtu, 12 September 2015

Makkah..

Assalamualaikum..
Mata xboleh nk lelap..sy tergerak nk.tgk berita online.. mata tertumpu pd satu berita..mata berair..hati terasa sungguh sayu dan risau.. Allahuakbar! Jemaah di sana sedang diuji.. secara fizikal mmg kita akan rsa betapa sayunya erti kehilangan..ttp dr sisi lainnya, betapa beruntungnya mereka, diambil nyawanya ketika memakai ihram.. insyaAllah akan dikumpulkan di akhirat dlm keadaan memakai ihram jga..amin yaAllah..semoga jemaah lain dipermudahkan urusan dan di beri pelindungan drpd Allah..

Rabu, 9 September 2015

Save the best for last..

Assalamualaikum..

Sy percaya setiap.manusia mmpunyai prinsip hidup msing2..kn???kn??? Tpu klo xngaku..hehehe..baik, pointnye gini.. sy scroll insta sy..tnmpkla stu gbr model llki yg merupakan  kwn sy sedang memegang pinggang si wanita..gbr tu diambil btujuan utk mempromosikan pakaian tersebut.. ttbe2, ht sy terdetik..klo suatu hari sy mmpunyai suami, adkah sy mahukan yg seperti itu..hahahaha..rse2??? Opkosla mintak jauh..hahaha..jhtnyeee mulut kn..bkn bmksud buruk ye..sy cme manusia yg mmg kuat cemburu..so bahayala kn klo bakal suami sy pegang pmpn lain..mau melenting makcik! Hahaha..prinsip sy adlah, sy menutup dan memelihara seluruh yg ada pada sy mmg utk suami sy..jd sy bdoa agar bakal suami sy nnt juga menutup dan memelihara apa yg dia ada hanya utk sy..wahhh!! Berangan sweet sekejap..hahahaha..i dont want any women c anything except muka dan tapak tangan dia je..even taik lalat pun bia sy je yg tau..hahahahaha..over x??hahahaha..tp yela..kte xtau jodoh kita kn?? Kdg2 msa silamnya hitam..tp masa dpnnye ke arah yg lbh cerah..well Allah will give us what we need not what we want..tu yg dup dap tu sbb cm surprise sgt kn..hehehehe..save the best for last..😊..today sy rse lbh siht jd mood ceria on..hihi..ok nnt chat lg..😊

Ahad, 6 September 2015

Cat in the house..

Assalamualaikum..
Sy xnk cte byk...sbb sy xleh stress buat mse ni..xtahan klo kple nyut2..hehehe..sy nk kongsi gbr kucing ksygn sy..😊..sbnye kmi xboleh kena bulu kucing..kami alahan..sbb asma..tp bmula dgn puss,adik sy bwk blek sbb ksian kt dia..dr umur 2 bln..smpi skrg dh 9 buln..mmbesr bgai juara..hihihi..kmi jge n lme2 jtuh syg..kisah KK n KJ nnt sy cte ye..ni sy knlkn dulu adk2 bulus sy..😊





Pengrang jantung..pengubat ht..peneman setia..pendengr yg baik..tp kdg2 kne cakar tu mmg pedihla..hahahaha..tp sy ttp syg mereka..😘.. kakak love u so much puss,KK, KJ n MCD..😊..semoga kalian sihat sejahtera ye..

Jumaat, 4 September 2015

salam jumaat.

assalamualaikum..
minggu ni terasa cepat masa berlalu.. dah seminggu rupanya. esok cuti.. so joging lg!! yeayyyy...heheheh.. minggu depan sy kembali bercinta dengan papan putih dan marker. so malam ni kte prepare brg ngajar ye.hehehhe.. fail kursus insyaAllah minggu dpn dh boleh edar. bila hari jumaat, waktu tengahari sy banyak habiskan masa dalam opis shj. mcm2 sy buat. :). tp arini tbe2 terasa nk tgk blog kawan2. de la dlm 2 atau 3 orag yg sy suka baca blog mereka. tp skrg blog tu dh di padam.. katanya malas nk menulis lg.huhuuh.. sy? sdakala rajin n adakala malas..hahahhaha.. klo rajin kje nk menaip jeeee.. kalau malas?? nauzubillah malsnya..hahhahaha. cm bse sy xdela hot story nk cte.. cme yela harini dpt jadual guliran jaga booth masa hari bersama pelanggan.. dan sy di padankan dengannnnnn... :/.. hehehehehe.. gosip yg menular membuatkan sy rse ksian dengan dri sendri..hehehehe.. tp sy jdkn ia satu hiburan utk mereka nk bercakap dengan sy. so biarkannn..ehehehhe. konon2 nk try berpuitis kt sni.. tp cm kaku plak rasa.. heheheh..nnt2 la ye sy cuba.. :)


Selasa, 1 September 2015

Liburan..

Assalamualaikum..

Harini kami diberi cuti sempena pendaftaran pelajar..tahniah kepada adik2 yg baharu mendaftar.. kakak pesan belajar rajin2 ye..dekat universiti bkn ssh nk lulus..kecualila medic atau yg seangkatn dgnnya.. sempena cuti sy dpt selesaikan banyak benda.. renew lesen memandu..beria sy bwk gbr baharu..sekali kena pakai gbr ic..ok fine..gbr ic mse tingkatan 6..hahahaha..mmg suci murnila mke..hahahaha..lepas selesai, sy terus bejmpa pakar..baik, yg ni sy rse ujian..ujian buat hambanya yg sorg ni..xpela..de org yg lbh teruk drpd sy..jd sy perlu relax dan keep calm..hahaha..asalkan mencegah dan mengaplikasikn ubat..insyaAllah smuanya akan ok...cme kdg2 ubat pun xde mkn..hahahahaH...mse tu geram je la yg bmkna..hahahahaha..pas sy selesai urusan tu sy g farmasi nk cri pesanan moksu sy..lepas tu prut sy kriok kriok,sy mkn maggi dan mnum jus buah..no sugar n its good..😊.. smpai umah sy main ngn kucing rse ngntuk pun de..tp wt xlyn..so ptg nk bwk kucing g spa..ttbe teringin nk mkn durian..so otw g nnt nk rembat 4 biji..hihihuhi.. okla nnt sy update lg..😊..

Isnin, 31 Ogos 2015

Sarang ht..

Assalamualaikum..
Selesai jog pg ni..bkn main mata ye..mmg niat nk jog spya kki kuat sket spya ble kne jln jauh lutut msih boleh tersenyum..hehehe..tau x apa yg sy suka dlm hidup ni..? Sy suka berbincang..perbincangan bg sy mmpu meleraikan apa yg kusut.. dengn bbincang kta akan lbh fhm dan jelas tntang sesuatu..tp cra baikla ye..jgn gaduh2..xmaula sbb tekanan darah bru je stabil..hehehehe..sy tau utk melepaskn bkn mudh..bg sy sndri, melepaskn yg hdir drpd mulut semudah msk gado2..hahaha..tp sbnye dlm ht, itu suatu pkra yg pleng sukar seolah2 kita msk rendang..ada rasa halia tp kita xnmpk halia tu..cmtu jgk dgn ht..terikat itu msih terasa sbb ht xmelepaskn dgn rela.. itu bg syla..org lain sy xtau..sy pcaya, jika mmg ditakdirkan berjodoh, Allah akan letak magnet antra satu sama lain yg smpai bleh tertarik dr kutub utara ke kutub selatan..hahahah..heng sekejap sbb bygkn jauh bebeno tu..heehhe..secra logiknya, sekali kita dh menyayangi seseorang bkn mudh utk kte hilangkn..dan klo sy, dri sy sy lebh rela biarkn syg itu bersarang dihati dan sy xkn buang.. biar Allah yg tentukn kemana sayang tu pergi..sehingga kini ia msih bertapak dihati..jd kepada mereka2 yg diluar sne..sy orgnye mmg senang berkawan..tp utk memiliki ht sy, sy rse mmg sukar..cewahhh bajet2 ramaila org nk ko tiqah kn??? Hahahahaha..pdhl sorg pun xde..jomla mkn maggi sorg2..jog sorg2..pendam rse sorg2..besfren sy kata dia tau ht sy sbnye xseiring dgn permohonan sy..hahahahah..okla, sy nk bersiap dlu..dh jnji nk bwk adik n spupu jln2..stadium ukm, kte jumpa lg minggu ni ye!! Tunggu syyy..😊..

#bknxsudicumatakutdisakiti

Jumaat, 28 Ogos 2015

Maaf..

Assalamualaikum..
Entry hari ni adalah sy nk menyatakan permohonan maaf kepada mereka yg masih xmmpu mndrngr suara sy.. insyaAllah sy dh pun memaafkan..tp sy blom bersedia utk berborak sakan kerana pedih di hati sy masih bersisa..jd maaf kerana tahap kesbran sy btol2 truji dan sy tpksa pndm smua.. maaf..mungkin diam lbh baik drpd bkta2..doakan kebahagiaan sy dan sy doakan kebahagiaan anda..

Khamis, 27 Ogos 2015

Anak angkat...

Assalamualaikum..

sekadar perkongsian.. mungkin juga pertanyaan.. ada seorang kawn bercerita kepada sy mengenai niatnya untuk mengambil anak angkat. sy mendorong dan sy rasa tiada salahnya.. kerana berbuat baik kepada anak yatim itu akan diberikan ganjaran pahala kn.. sebanrnya dulu sy pernah memasang niat ingin mengambil anak angkat. tp ayah mungkin xsetuju kerana status sy masih bujang. bila ditanya kepada sy sebab mengapa sy hendak mengambil anak angkat, jawapan sy ringkas. kerana sy tak tahu samada sy akan berkahwin atau tidak. tp sy menghormati keputusan ayah. dan hari ini sy berjumpa dengan seseorang yg juga mempunyai niat yg sama.. cuma disebabkan dia lelaki katanya dia nk bawk jalan2 setiap minggu memandangkan dia xde pengalamn mnjaga budak dan juga masih bujang. hehehhe.. sy kata kpd dia, untung sbb dia llki..mampu buat keputusan sendiri. :).. jujur, sy suka berkawan dengan mereka2 yang matang dan menerima pandangan orng lain. bukan hanya nk anggap diri sendiri betul. sekali sy xsuka, mmg susah untuk sy suka kembali. "terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya".. sebab tu kita perlu berhati2 dalam berkata2 dan juga bergurau. sebelum semester bermula, sy sibuk dengan rakaman MOOC.. sy suka jadual sy padat.. supaya sy boleh lupa apa yg sy nk lupakan. :)..



Sabtu, 22 Ogos 2015

Galau..

Assalamualaikum..

Xde apa sy nk cerita sbb rsenye biarlah ia kekal.rahsia dlm ht sy..pedih atau tidak itulah yg sy rse..hmmm..cuma..xseronok bila de pkra.yg kte pendam kn..ht rse nk luah sgt2..hehehehe..Allah  maha kuasa..hmmm risau jgk rse sbb mata wang makin jatuh..ntah xtau nk kata apa..huhuhu

Khamis, 20 Ogos 2015

Kisah..

Assalamualaikum..

Ntah kenapa sy tpke sy lbh senang menulis di sini berbanding di status fb atau mne2 laman sosial.. mgkin sbb sy tahu tulisan sy di sini xde org baca..hehehehe..jd xdela rse pelik sgt kn.. sy ske menulis..cme sy xde bakat menulis smpai jd ayat seindah tulisan novel yg de di pasaran tu.. menulis sekadar dpt menyampaikan apa yg terbuku..😊.. ketika ini ada perasaan yg Allah dh tarik drpd sy.. sy tahu bkn snang utk sy dpt perasaan itu..tp itulah hakikatnya..ia sudah smpai ke dasar..hampir kering..tp sy tahu akan ada hikmah yg Allah bakal berikan utk sy.. insyaAllah..

Kisah 2: bekerja dalam bidang yg sma bsama ayah mmg mencabar.. sentiasa harus menjaga maruah diri dan keluarga.. bcakap dengan org pun berhati2.. jika ada yg tidak berpuas ht sy diamkan je.. malas nk pke.. kalau org risau darah akan naik..tp sy len pula..heheheh..jd adalah lbh baik sy bertenang dan tidak memikirkan hal yg xpenting dan remeh..

Kisah 3: hanya beberapa hari lagi umur sy akan bertambah 1 angka..dan sy harap Allah makbulkan hajat sy utk dikurniakan keizinan sbgai hadiah ulang tahun untuk thun ni.. amin..insyaAllah..semoga apa yg dirancang berjalan lancar selancarnya.. ble ckp cmni msti org igt nk kawin kn?? Blom rezeki sy lg..😊.. sy percye kalau orang betul2 bersedia dan ingin menjadikan kita tman hidupnya sudah tntu dia yakin dan berani berjumpa kluarga.. jika tidak dan bnyk alasan mknenye itu hnye skdr perasaan suka..bukan cinta..itulah pesanan ayah kpd sy..maka serba sedikit mata sy terbuka menilai cinta..cewaaahhh..

Kisah 4: sy semakin selesa dengan kerjaya sy sekarang..walaupun persekitran ada sedikit kekusutan..tp dr segi emosi masih xterganggu..alhamdulillah..bersyukur sgt2..😊.. sy jga bersyukur dikurniakan kawn yg sgt memahami dan byk membantu..kawan mmg org penting dlm hidup..sbb xsmja pasangan boleh jd kwn kte..

Okla nk stop dlu.. maghrib dh cek oiii..sat g kne rembat ngn penyapu ayah..hahahahaha..len kli sy tulis lg ye.. (konon2 de org baca..hahahaha..perasan sungguh!)hahahahaha..bye..

Jumaat, 7 Ogos 2015

Izinkan aku..


Assalamualaikum..
kisah kali ini lebih kepada melahirkan rasa teruja sy jika ada rezeki untuk menjejakkan kaki ke rumah Allah.. Ya Allah panggillah aku untuk beribadat di rumahMU.. sebelum pergi kursus umrah.. sy ada jgk buat research serba sedikit supaya nnt xdela ternganga sgt ble ustaz sebut tmpt2 yg bakal dilawati.. jujur, sy rasa banyak sgt dosa smpai sy agak risau.. semoga Allah permudahkan urusan sy sekeluarga. izinkan kami ya Allah.. sy dh pasang niat dan tujuan bila sy diizinkan kesana. sy harap Allah beri sy petunjuk untuk semua kesulitan yang terbuku dlm ht..




kaabah


Safa dan marwa


hijir ismail


raudhah

jabal rahmah

p/s: ramai org yg dh ke sana melahirkan rasa rindu untuk ke sana lagi.. semoga sy diberi rezeki untuk merasai kerinduan yang tidak semua org fahami jika belum ke sana.. huhuhuhu