Jumaat, 12 Disember 2014

terbang sempena penutup tahun 2014..

Assalamualaikum..
mcm bse sy sudah jarang mengupdate gerak kerja dan ceritera dalam blog ni..maklumla sibuk dengan pelajar yang nk final..hehehe..kononnnn...hehehe..insyaAllah 30hb ni sy akan terbang ke satu tempat.. dlu secara berseorangan..kali ini terbang dengan ditemani.. teruja..ya sgt teruja... minggu hadapan adalah minggu terakhir semester 1..maka jadual sy akan kosong drpd kelas selama 2 bulan setengah..hehehe..semester baru harus dimulakan dengan jiwa dan azam yang baharu.. juga tahun baru yang bakal tiba..semoga naluri sy tentang tahun baharu akan datang dimakbulkan Allah..😊.. semoga dipermudahkan semua urusan..okla mata dah terkatop2 dh..selamat mlm dan insyaAllah kalau rajin sy menaip lg..wlaupun xde pe sgt nk cte..heheheh..

Rabu, 26 November 2014

ilmu itu harus dikongsi...

Assalamualaikum..
lama rasanya sy membisu..maklumla sy selesaikan apa yang patut utk layak bergraduasi 4 nov yg lepas..alhamdulillah dengan izin Allah sy dpt gapai apa yg sy citakan.. hadiah kami buat ummi dan ayah utk 2014.. 😊.. melihat ayah menitis air mata tanda berbangga sudh cukup memadai buat kami.. sbb ayah lebih cpt menangis drpd ummi.. jd ummi akan cool je..hehehehe.. tahniah buat adik yg dpt cemerlang dlm UPSR.. diharapkan ilmu yg sedikit itu tidak dibangga2 kan dan memadailah jika dikongsi bersama.. entah kenapa sy memang xske org yang menilai kebijaksanaan melalui peperiksaan.. kerana sy dulu pun bukan lah pelajar  cemerlang.. jd sy alergic jika bedasarkan kptusan ppriksaan, kita nk nilai tahap kepandaian seseorg.. bg sy peperiksaan hanyalah bukti usaha seseorang.. jika bijak tp tidak berusaha maka keputusannya sama tidak akan memuaskan..ttpi jika tidk bijak tp berusaha maka pintu kejayaan akan sentiasa ada.. betul x? Hmmmm..apa2 pun pengalaman sy dlu cukup menyakitkan..syukur Allah itu maha pengasih dan penyayang.. kasihNye DIA memberi keizinan utk sy selesaikan sarjana sy..Alhamdulillah... apa yang pasti sy teringin utk pergi bercuti lg..tp bila ye?? Hehehehehhe...

Jumaat, 24 Oktober 2014

setia???

Assalamualaikum..


Atas ni merupakan gbr laptop yg dh 8 tahun bersama sy..8 tahun...lama kn..sy pun xsangka sbnye... bermula dr thun 2007 hingga sekarang...sgt xbyk ragam..cme bru2 ni terjadi sesuatu dluar jangkaan sy..tali beg putus maka dia pun ketanah..huhuhu..sy xprasan bhgian yg pcah shinggalh bbrpa ari lpas..huhuhu..luluh ht rsenye..lptop yg ayh bli sbg adiah sbb lyk ke uni..betapa ssh sy nk miliki..maka sy akn sentiasa syanginya..huhuhu.. mmg sifat sy bgitu..jika sy sukakn sesuatu sy akn bsama dgnnya lmeee...ssh utk sy tinggalkn.. mmg de byk yg canggih..tp buatan msia ni jgk yg mlekat dht sy..hehehe.. jam yg sy pkai juga xkurg lmenye..bru 3 thun..ptma kli tgk sy dh jtuh cinta..hihihi..ble nk tukr bru mmg ht sy xikhlas..jd sy ttp akn pkai wlopun sy tdo..😊..pyung adiah seseorg kpd sy..msih sy gunakn dan umurnya sudah 7 thun..hihihi..krn gbrnye bunga tulip..😄..bju sy wlo dh berlubng tp dsbbkn sy skeknye maka sy ttp pkai tp kt umh je..hehehehe...de lg bbrapa brg yg mnerima nsib sbgai brg kesygn sy..😊.. mgkin sy akn setia menyayangi..ttp adakalanya sekali sy membenci, maka sy tidk akan berpaling lg..huhuhu..hmm papepun esk sy xsabar nk jmpe ngn sahabat sy.!! Chess biskut n jeruk asam boy dh sy siapkn utk dia..kejutan atas permintaan dia ble jmpe sy..hehehe..konon2 sy xsempt buat..pdhal semacam lipas kudung sy wt smua pesanan mkanan dia tu..heheheeh..she is someone who can accept me n talk to me when iam wrong.. when i fall..when i sad..when i hepi..when i give up..she is someone who r cheer me up whenever i feel bad..😘.. thanks Allah for sending me the best person as my friend...

Ahad, 19 Oktober 2014

piano itu kesygn sy..

Assalamualaikum...
antibody yang semakin berkurangan..:).. semalam sy kembli keluarkn keyboard yg sy simpn bawah katil hampir setahun.. sy bukanlah reti main tp sbbkn minat yg teramat terhadap piano jd sy bli..insyaAllah klo de rezeki sy akan mengikuti kelas piano..tp masih dlm perancangan..hehe.. jd semalam sy keluarkn keyboard yg dh seinci habuknya.. dengan menggunakan s5 sy, sy cati di utube video tutorial..sy tertarik dengan melodi lagu kiroro miraei.. sbnye lagu tu mudh dimainkn menggunakan tangan kanan...sy msih ssh nk gunakan tangan kiri..jd sy trus menggunakan tangan kanan yg bg sy lebih cepat... hujan lebat smlm, sy trus cuba main dan hafal setiap note...sy gembira wlopun xsempurna tp bunyinya tetap ada..sy sngt sukakan piano..sgt n terlalu..instrumental musik mmg sy gemari smenjk sy sekolah lg.. sbb sy xske musik yg terlalu rncak dan bising.. okla sy nk berkongsi gbr keyboard sy..


Sabtu, 18 Oktober 2014

tempt kenangan 8 tahun...

Assalamualaikum..

Selama beberapa.hari sy tidak mengupdate blog ni... Alhamdulillah hari ni sy kembali bekerja dengan semangat.. sudah penuh dengan tenaga.. :).. sudah mampu bergerak lincah wlopun xseperti dlu kelincahannya..tp masih mampu..:).. insyaAllah bulan hadapan sy akan ke Perak untuk melunaskan tugas yg diamanahkan... pelbagai tempat menarik akan sy lawati.. sememangnya sy ialah org yg ske melihat budaya dan cara khidupan sesebuah masyarakat.. itulah lawatan bg sy..bkn semata2 shopping ye..sbb sy penat ble shopping..hehehe... dan tengah hari td selepas mesyuarat, seorg kwn sy ajak sy makan di bakery.. tekak sy teringin makan 2 mkanan kegemaran sy..tp malangnya bukn rezeki sy..huhuhu..insyaAllah klo de rezeki sy dpt melunaskn hajat sy yg beberapa minggu putus selera mkn dsbbkn manusia berkot putih..:).. kawan sy mcm boleh membaca apa yg sy fikirkan..maka diheretnye sy ke tingkat paling bawah pusanika.. berdenyut jgkla sy rse..tp sy seronok sbb dh lme rse x pergi ke sana... lama..ya sgt lama rsenye..smpai mungkin ada yg dh lpe akan kewujudan sy..:)..tp sedang sy sibuk menikmati makanan sy... telefon sy bergetar.. tnda ada msj masuk di laman fb sy..tbe2 sy tpke..cmnela agaknye ye seandainya suatu hri sy tiada.. bagaimana org sekeliling sy terutama mereka yg mengenali sy mengetahui ketiadaan sy... maka blek.shaja ke rumah, sy menulis satu amanah kepada adik llki sy.. selembar kertas sy ambil dan tuliskn email dan pasword fb sy.. pesan sy padanya "ayie, jika sesuatu berlaku pd aku..dan menyebabkn aku tiada lg nafas didunia ni..ko tolong aku tuliskn di status aku bahasa pemilik akaun ini sudah pun bertemu dengan pencipta-Nya.. biarkan selama seminggu status itu disitu dan kemudian, aku nk ko delete fb aku.. cukupla mereka mengingati wajah dan sikapku lewat kenangan yg ada ketika bersama.. tak perlu ditatap wajah kakuku di layar fb.. " Alhamdulillah pesanan itu disambut dengan anggukan.. maka sy berasa sedikit lega.. semoga sy sempat mempersiapkan diri sebelum bertemu dengan-NYA..



Selasa, 14 Oktober 2014

400 sahaja...

Assalamualaikum..
Hari yg bermakna bg sy..hari selasa dan khamis kebiasaannya jadual sy akan penuh menimbun... dr pukul 10 pg hingga pukul 4 petang sy akan mnjlnkn proses pengjran..tp arini berlainan..selepas jam 4 sy ke tempt manusia kot putih untuk melunaskan apa yang perlu..klini agak mncbr bila mereka katakn darah sy perlu diambil sebnyk 450 pain...apa yg merisaukn sy adlh dr tgh hari sy xmnjmah apa2 mknan.. tu mmg rutin sejak semester dbuka..mknan mmg jrang dpt smpi ke mulut.. hihi.. jd oleh kerana ianya ttp plu diambil, jd sy diamkn sje knytaan bhwa sy msih klprn..hihi..sy berdoa agar sy tidak jtuh terjelopok dhdpn mereka..ktka mngmbil drah, jururawat kata pd sy yg drah sy xselaju biasa.. darah sy seperti tersangkut2..huhu..sy dh tau apa yg hndk dlkukn olehnya..maka diteknnye jarum berlubng besar yg dicocok kpd sy..digoyang2nya agar dpt mncri laluan utk darah keluar..Allah hu rabbi..terus trang sy kta bhwa sakitnye sy rse..sy cme diam tnpa bsuara dan bila tangn sy dh mle membengkak luar biasa jururawat td mula menimbng drah sy..masih tidak ckup ktanya..dia mahu darah sy genap 400.. dikurngkn 50..mka sy dgn tgn yg dh sejuk mcm xde darah terus pam darah sy n alhamdulillah ckup 400..penglmn luar bse bg sy..slalunya tidk sesush ini..stlh selesai,sy gagahkn diri balik ke ukm..sy singgah di pjbt ayh..sudh mau lelapkn mta rsenye.. melepskn lelah seketika kmudian sy kmbli mmndu balik ke rumh..smpi drumh sy plu mngnti pelekat luka kerana darah trus kluar n sy plu solat.. mgkin krn lubng yg agk bsr dr biasa..:)..tp sy biakn shja..hnye spu ubt utk kurgkn bngkak shj.. mlm ni pula sy plu bertemu dgn NC di UKM.... jgn sy terlelap sudah la..hihi..dhrpkn smuanya bjln dgn lncr n baik2 shja.. papepun sy ttp gembira arini..:).. terima kasih pihk hospital...

Sabtu, 11 Oktober 2014

merapek lepas tgk korea..

Assalamualaikum..
Tak banyak nk dibicarakan..satu hari sy penuhkn aktiviti dengan mwngemas bilik dan ubah susun atur barang dlm bilik.. biar pun suara xde..biarkn hidung xmmpu nk bau ape2..tp sy gembira dpt buat sesuatu yg buat sy gembira..sy tambah lg cermin dlm bilik sy..supaya sy mudah dan sentiasa igt dan cermin diri sy sendiri..huhuhu.. jika terjadi sesuatu yg mengecewakan sy, sy ske cermin diri sy dan tnye pd diri..layakkah sy dpt semua tu? .. sy rse lebih bagus buat cmtu drpd bising dan membebel bila marahkan org atau kecil ht.. sy ske diam..diam dan perhatikan apa tindakan seterusnya..jika tidak ada apa2 tindakan maka sy akn terus berdiam kerana sy sedar diri sy siapa.. oH!! Teremosi pulak..biyannn2.. beberapa hari ni jgk otak sy asek melantunkn lagu ciptaan sendiri..ntah kenp tiba2.. siap sy rakam dengan lirik yg ntah sy bedal je..sy terus send pd kwn baik sy..komen membina sy terima..dia sgt menghargai hasil kerja sy wlopun xseberapa.. kamsahamnida ika..:).. soalan dia pada sy 'lirik n musik tu kenapa de gaya cm org putus cinta cik tqah?' ... jawab sy ' biasala sekrg org mmg ske dgr lagu2 cmtu..tu idea automatik meletus..':).. dan dia bertnye sy tentang setia.. maka ni pendapat sy..

'Jika dalam sesuatu perhubungan itu hadirnya org ketiga.. janganlah disalahkan 100% org ketiga tu..cukup sekadar 50%.. selebihnya pandangla pada pasangan anda.. jika dia seorg yg setia..dia tidak akan membiarkn hatinya disuntik org lain.. dia akan menjaga perasaan dan tingkah lakunya.. bagi sy pula, jika kita tau pasangan kita ada org ketiga..maka seeloknya lepaskn dia..sebab, jika dia mmg de org ketiga bermakna kasihnya lebih kpd org tersebut..sakit mmg sakit bila terpaksa melepaskn..tp dari sudut positifnya, berterima kasihlah kpd pasangan tu kerana disebbkn ketidaksetiaannya itu menyebabkn kamu berhak mendapat pasangan yg jauh lebih baik..insyaAllah.."

Begitulah pandangan peribadi sy yg tak seberapa ni.. bg sy kesakitan dan kkecewaan akan terubat seiring waktu berjalan..



Jumaat, 10 Oktober 2014

selimut tetangga 2...

Assalamualaikum..

Malam sy masih ditemani selimut tetangga.. saat ptma kli dgr sudh jatuh cinta.. maka sy ulang2 dengr..tp entah knp ht terasa pedih.. mgkin tlalu menghayati agaknya..sy kurang suka bila naluri wanita sy terdetik pkra negatif.. sbb kbiasaannya akan spt yg sy pkekn..tp jika ia benar berlaku, maka sy xberhak utk merasa pedih..malah sy harus mendoakan yg terbaik..

"Mana mungkin, selimut tetangga,
Hangati tubuhku, yg kedinginan.."

P/s: akan memulakan hobi lama yg terkubur.. mengisi setiap ruang kosong dan waktu yg ada..

selimut tetangga..

Assalamualaikum..

Mulai semalam sy hrus membyr kafarah utk dosa2 yg terdhulu..Allah uji sy dngn menarik salah satu nikmat yg diberikan..Alhamdulillah sy bersyukur kerana sy tau Allah masih ingat pd sy.. sy menikmati setiap yg diberikan.. memandangkn esk adlh hari cuti, maka sy perlu menggunakannya dengan sebaik mungkin.. 2 ari yg lepas, seorg rakan dr aceh ada menghantar pesanan bahasa mereka meminta derma kilat untk pelajar malaysia di sana.. penemptn pljar di sana di sana musnah akibat banjir..belaiau memerlukan dana sebanyak 10k.. sedih mengenangkan nasib para pejuang ilmu di sana..ujian dan terus diuji..insyaAllah Allah akan bg jalan..insyaAllah.. sedang sy memikirkn cara utk membntu, terdgr adik pasang 1 lagu..musiknya sy ske..teramat suka..tp apabila diulang2, sy terperasan sesuatu..ada bait2 dlm liriknya seperti sy pernah dgr atau baca.. 3 mnit masa berpke, dan sy tau dr mana sy baca lirik lgu tu.. berdetak lg jantung sy mengenangkn dimana sy membacanya... sy terus hayati bait2 lagu itu..terdetik dlm ht sy, bagaimana seorg penulis lirik mampu memikirkan plot cerita yg begitu mengena dgn kisah hidup pendengar..kagum sy.!..ingin sy menulis seperti itu jika diberi peluang..hihi..apa yg pasti, sy doaka  semoga semuanya baik2 sja dan bahagia selalu..insyaAllah..

Khamis, 9 Oktober 2014

malam bulan penuh..

Assalamualaikum..

Rindu itu adalah,
Anugerah dari Allah

Mari nikmati dan hayati rasa rindu..krna rindu itu bukn selalunya hadir..fahami dan nikmati..bekalkan doa insyaAllah semuanya akan tenang... :)..


Selasa, 7 Oktober 2014

tq Allah..:)

Assalamualaikum..
Hari ini ht sy rasa sedikit ceria bila sy dpt merapek bersama kwn baik sy..kami jauh..xselalu berhubung..apatah lg nk berjumpa..tp apa yg pasti kami sentiasa merasai bahawa kami saling ada antara satu sama lain..Alhamdulillah,terima kasih Allah kerana mengurniakan sy seorang teman yg jujur dan ikhlas serta menerima segala buruk laku perangai sy..sy pernah ditikam dari belakang oleh teman yg sy btol2 percaya..sakit mmg sakit.. tp janji Allah itu pasti..Allah menghadiahkan sy seorang teman yg sememangnya teman yg sy perlukan.. :).. keluarga kami saling mengenali..ibunya dan ummi sy juga kwn baik..betapa cntiknya Allah aturkan perjalanan hidup hambanya.. :).. keadaan diri semakin membaik..cuba ubatan moden jarang sy kunyah.. lebih rela sy makan halia, jus peria, daun belalai gajah dan sebagainya.. itu lbh selamat sy rse.. malam ini insyaAllah sy mampu tdo dengan lenanya.. insyaAllah.. :)..


Isnin, 6 Oktober 2014

penat lipat baju..idea merapek datang..

Assalamualaikum...
Terasa mahu berhenti menaip di blog ini.. ntah knp tbe2 rse dibuku lbh baik drpd di blog.. :).. hanya tinggal beberapa minggu sja lg.. masih sy tidk membuat apa2 persiapan.. ohh sungguh terasa tidak teruja kali ni.. banyak perkara difikirkan.. banyak aktiviti yg masih mahu dilakukan.. siap sy mengagihkan pakaian yg masih elok untuk mereka2 yg memerlukan.. ikutkan ht sy mahu memberi semua..hanya tinggl beberapa helai utk sy..tp kata ummi, simpan sedikit untuk diri sendiri..  berseorangan xbmkna hidup kita xde keceriaan.. maka ciptalah keceriaan kita sendiri.. kerana jauh dia sudut ht, kita dpt merasakan mereka sedang ceria dan gembira..mengapa kita harus terus berduka.. oh sy merepek lg di petang yg mendung arini.. :).. yela, kdg2 kala sesuatu yg berlaku tu menyedarkan kita bahawa kita bukanlah yg terbaik utk org len..tp kita adlh yg terbaik utk diri kita..maka sy harus sedar diri.. bangun dan jangan terus bermimpi..kelak merana ht.. seperti biasa..de kata2 yg sy rasa sedap utk dibaca dan dihayati.. dlam apa juga situasi.. masih punya kesempatan utk bertakbir..jadi masa gunakan sebaik mungkin..


Ahad, 5 Oktober 2014

salam eiduladha..

Assalamualaikum..
Esok, insyaAllah seluruh umt islam akan menjalankan ibadah kurban.. 2014.. banyak kenangan dan pengorbanan yg sy perlu lakukan.. dan yg terbaru, pengorbanan yg sy rasa amat menyakitkan.. sy tidak bersedia utk pengorbanan itu, ttpi ats desakan ht demi memberi cahaya kebahagian kpd org lain, maka sy harus melakukan pengorbanan itu.. sy bukan yg terbaik dan di dalam diri sy banyak yg tidak sempurna.. tp sejujurnya sy redha dgn segala ketentuan Allah buat sy.. sy percaya setiap jalan dan takdir hidup kita, telah Allah atur secantiknya buat kita..mungkin ada babak suka dan duka.. itulah yg harus kita terima..namun sy bersyukur kerana dgn ujian Allah buktikan yg sy masih diingati-NYA... perit sememangnya sy rasa.. sy berharap agak kebahagiaan akan menyelubunginya berkat pengorbanan ini.. malam ini malam eiduladha..sy xmampu melelapkan mata.. mmg xmampu.. otak sy ligat mengenangkan peristiwa setiap kli raya.. itulah kenangan yg sy ada..namun ia juga yg membahagiakan sy.. semoga Allah mengurniakan kebahagiaan yg sejati buat kita..


Sabtu, 4 Oktober 2014

hobi...

Assalamualaikum..

Baru balik dr hospital... sedang kaki melangkah nmpk sorg adik ni sebuk amek gbr gne intax mini.. alahaii best rse.. pnah jgk mengidam nk kamera cmtu.. konon2 ble travel mne2 atau de pristiwa penting, leh amek gbr n instant trus klua..:).. nmpknye kne tulis dalam senarai 2015.. sebab bg sy, sekeping gbr mmpu membuat kte rse pelbagai emosi.. sbb malas nk usung DSLR sbb berat..jd sy memilih instax mini..boleh buat diari travel.. :).. bahagia rse.. ceriakan diri dengan apa yg kita ske buat adlh sngt membantu..:).. xleh stress2 n byk pke..



heartstrings...

Assalamualaikum..

I will forget by Park Shin Hye ( Heartstring OST): http://youtu.be/XOEKccPS93c

Adik2 sy smua de mlm ni mnemni kakak mereka.. insyaAllah i am gonna b fine.. kuenchana!! :)

Jumaat, 3 Oktober 2014

tenang itu senyum..

Assalamualaikum...
Hari jumaat..hari ini..entah kenapa mood dan perasaan sy terasa tenang.. bila klua dr pjabat, sy dapat rasa angin sejuk menanti hujan turun ke bumi..Allah, tenang sy rse..rasa nk dduk je dekat parking kereta sambil menikmati pelukan angin yang membahagiakan sy..:).. banyak perkara yg terjadi diluar jangkaan sy akhir2 ini.. ada yg perlu sy lepaskn...ada yg perlu sy simpn..dan ada yg perlu sy kenangkan... semuanya indah dari sudut positifnya.. sy mahu ke pantai atau bukit lg..sy mahu dipeluk angin yg jarang sy nikmati..mmg benar janji Allah..hanya DIA sahaja yg mampu menenagkn ht kte.. semua org berhak bahagia kn.. bahagia dtg xsemestinya melalui kegembiraan..tp bahagia dtg dalam pelbagai bentuk dan cara.. terpke utk berhijrah ke negara org.. dalam perancangan dan pertimbangan utk sy pkekan setiap keputusan.. umur yg sudah ckup matang pd pmikiran sy.. jd sy perlu lbih berani membuat kptusan.. sy bukan la pungguk yg hanya merindui bulan..sekarang, sy perlu menjdi sperti pokok yg mampu membesar dan bahagia walau bersendirian..suatu hri nnt Allah pasti kurniakan..

Smpi dsini shja idea dan smgt mnaip.. masa ptg hrus dnikmti sblm mnjlng mlm.. mlm dan esk bakal bertemu dengan si kot putih..huhuhu

Selasa, 30 September 2014

jalan masih panjang...

Assalamualaikum..
Takda apa sangat nk diluahkan.. atau nk dikongsi.. hanya sekadar menghempas lelah setelah penat sehari.. semester yang mencabar..kelas yang penuh setiap hari.. drpd pagi sampai jam 6 petang.. wahhh...mmg terasa lelahnya..tp sy gembira bila mengajr.. hadiah buat pelajar sudh sy sediakan.. sebagai obor pembakar semangat.. esk sudah masuk bulan oktober.. bermakna sebulan sahaja lagi.. tiada apa2 persiapan yang sy lakukan.. kalau orang lain mungkin jiwa penuh keterujaan..tp sy lebih gembira menyibukan diri dengan perkara lain.. bersama cerita korea dan keyboard kegemaran... 😊.. sudah bbrapa kali ada sahaja wajah, suara, dan gaya pelajar sy yang mengingatkn sy dengan teman yang sy kenali.. kebetulan mungkin.. jd bolehla membayangkan yg sy sedang mengajar teman2 sendiri..jd lebih selesa dan boleh lantang melontar suara biar satu PPS dengar suara sy..hihi.. semalam sedang sy duduk dlm kereta bersama ayah, perjalanan kami dihiburkan dengan lagu casey.. liriknya..ya liriknya amat menyentuh ht sy yang robek ni..huhu..kata ayah, liriknya ni yg mahal..tinggi royaltinya ni dlu..hehe.. sy melayan jiwa sambil melantun bait2 kata dalam liriknya.. seperti terkena batang hidung sendiri.. pedih ht semakin terasa.. 😊. Pulang sahaja, sy kembali dengan dunia korea.. dengan cara itu dapat membantu sy melupakan kepedihan yang saya rasa.. jd kepada sesiapa sahaja diluar sana yang terasa pedih ht..maka tenangkanlah ht anda sendiri kerana ht anda hanya anda yang tahu dan rasai.. cukuplah setakat ini bebelan sy.. jumpa lg bila rajin menulis nnt.. slmt mlm..


Rabu, 24 September 2014

hari ini...

Assalamualaikum...
Mcm2 yg berlaku semalam.. alhamdulillah n tahniah kpd mereka yg dpt naik pangkat..😊.. trima kasih jgk sbb sudi igt jnji utk bkongsi kegembiraan... sy doakan semoga kegembiraan sentiasa menyelubungi mereka.. Alhamdulillah sy juga mampu mengatasi semua masalah yg datang... cuma ada kisah lucu mlm td... 😊.. sy orgnye mmg ssh dpt mimpi.. tp dsebabkn mmpi mlm td, harini sy ke tempat kerja dgn mata yang bengkak dan mken sepet...huhuhu... kdg2 kesedihan yg kte pendam mgkin bleh mmbawa sampai dlm mimpi... hihihi... ayah pesan pada sy, klo bleh jangan tdo lambt sgt.. u need n really need some rest too.. thats y ayah blikn air terjun hiasan dlm opis...thnks ayah...u understand me well...😢.. so now sy sibukn diri ngn 1 aktiviti wajib setiap hari... so insyaAllah ia akan membantu...terima kasih Allah kerana memberi sy kekuatan dan kecerian diri sendiri...

Selasa, 23 September 2014

yurima instrumental music

Assalamualaikum...
Insomnia datang kembali... bila otak ligat berfikir, semuanya jadi letih dan kesudahannya sy hanya mampu terima apa yang berlaku pada diri sy... secara jujurnya, sy mahu tahun 2014 cepat berakhir... agar tahun 2015 membuka cerita baru dan lembaran baru buat diri saya.. dalam keadaan kesihatan 50% yang tinggal untuk bertahan... tapi saya harus terus tersenyum dan tersenyum.. 😊. Sy bahagia tgk org lain bahagia..jujur...wlopun kebahagiaan mereka adakalanya sy trasa cemburu, tp sbnye itulah yg membahagiakan sy dan mmpu buatkn bbir sy sentiasa tersenyum... dh beberapa hari ini, sy suka dgr instrumental musik drpd yiruma-kiss the rain...dalam alunan musik yg memberi pelbagai emosi... jika gembira maka kita akan gembira ble mendengarknya.. bila sedih maka pedihnya ht akn trasa... bergantung kepada emosi seseorg... jd sy memilih utk 'menikmati' irama itu sehingga apa yg pedih dapat diubati dan apa yg hilang dapat diganti... insyaAllah..

P/s : sudh tdk mmpu mengadap skrin hp.. semoga pembedahan berjalan dengan lancar... insyaAllah..😊😄 masanya utk tdo..harus dipaksa..maka selamat malam dunia...😊


Isnin, 15 September 2014

terlintas dalam ht...

Assalamualaikum...

Tiada yg istimewa dalam entry kali ini..hanya ingin menyatakan bahawa sy tidak sabar menanti semester baharu..pelajar baharu..performa dan kaedah mengajar yang baharu..segalanya baharu... namun dalam segalanya baharu, tercalit satu garis dalam ht ini..garisan duka yg terasa terlalu dalam impaknya kali ini... mungkin sudah tiba masanya sy melepaskn semua dan kembali kepada sang khaliq..😢..kesedihan yg lebih kepada ratapan kesalahan sendri yg mgkin banyak kekurangannya...membuatkn mereka di sekeliling mungkin terkesan dengan keadaan... jd sy memilih utk redha dan berdoa agar ada lembaran kebahagiaan kepada mereka di sekiling sy... Allah memberi wanita naluri yg tidak ada pada lelaki.. wanita boleh merasakan sesuatu yg jauh.. wanita boleh merasakan jiwa mereka yg disyg tidak bhgia...tp.wanita juga boleh merasakan jika dirinya ditipu... kelebihan yg buktinya ada pada seorg ibu.. itulah bukti betapa Allah mencintai wanita sehingga cara berpakaian dan sikap juga sudah Allah aturkan..masyaAllah!!! Wanita yg melaksanakan 3 pkara dlm hidupnya dengan sempurna iaitu mentaati suami, menjaga puasanya, dan menjaga solatnya..maka wanita itu berhak memilih mana2 pintu syurga yg dikehendakinya...Allah!!! Sy sgt teruja dengan 3 syarat itu...apa yg sy pegang dlm diri adalah, jika kita dikecewakan..mka redha dgn ketentuan Allah dan insyaAllah ht akan.tenang.. jgn tanam sifat ingin bls dendam..sy ikhlaskn semua perkara yg terjadi kerana sy hanyalah hamba Allah yg xberhak membals apa2 keslhn mnusia pd sy...sy percaya Allah sudah mengaturkn jalan hidup sy sebaik dan secantik yg boleh..😊.. insyaAllah sy redha dan ikhlas..

Ahad, 7 September 2014

GBM di PD..

Assalamualaikum...
Xde pe nk diceritakan secara details..ari jmaat baru2 ni kmi tenaga pengajar GBM di hantar berbengkel di Institut Latihan Fama di PD.. bsenye ble dgr institut ni dh leh byangkn bilik cmne kn..tp kali ni bilik dan suasana mmg terbaik!!..😄.. view bilik sy mengadp pantai..mmg sgt best...hehehhe..brangan kjap kn..hehehe.. tidak meronda kemana2 kecualj mengambil kesemptn mnikmati ikan bakar di pasir panjang...sedappp..😊..

Apa yg pasti mmg de kenangan yg tcipta... insyaAllah semoga Allah tunjukan apa yg terbaik utk kte..😄.. mari sy jamu dengan gbr yg sempt sy amek..sbb sy mmg mls nk amek gbr sbnye..mengharapkn ikhsan gbr org je..hehehehehe..







Selasa, 2 September 2014

Alhamdulillah i did it!!!


Assalamualaikum...
Jarak antara entry terakhir boleh dikatakan jauh jgk kn...sibuk yg teramat bila semuanya harus patuh pada deadline.. nme pun dead line..klo diterjemahkn jd garisan mati...heheheheh..jd sama ada suka atau tak, mahu atau tak..sy perlu habiskan dan selesaikan..Allahurabbi..jjur ketika berperang bersama ilmu, sy de jgk rasa putus asa.. terasa mahu mengangkat bndera putih tnde menyerah..tp ble terpandang ummi dan ayah...serta mrta mulut menghina diri sendiri kerana khilaf dan alpa dek ht dan perasaan yg xpnah puas..huhuhu..ampunnnn..😂.. Alhamdulillah, setelah siang dan malam di marah, ditegur kmudian dipujuk dgn air mata..mgu lepas sy dan kwn2 dpat melaksanakn VIVA dengan jayanya elopun hntaman bom kata bertalu2..kami adlah al qassam utk dri kmi sndri ketika mempertahankan sebuah kajian ilmu...😊 .. maka minggu lepas juga kmi berjaya menyelesaikan semua atas bantuan mua'llim...trima kasih kpd guru yg sentiasa mmberi tegurN dan kta semangat utk kmi trus berlapar mrncari ilmu..😀 .. maka tahun ni adalah tahun hadiah buat ummi dan ayah serta utk diri sy sendri..berbagai kisah terjadi dlm 2014.semoga hajat 2015 tercapai dengan izin-Nya..insyaAllah.. baiklah sampai disini sje utk kegembiraan ini..semoga kita berjmpe di entry akan dtg..😀






Jumaat, 15 Ogos 2014

......


Assalamualaikum...
Sy tahu Allah sedang menguji sy... Sejauh mana kesabaran sy.. Sejauh mana sy meletakkan kepercayaan kepada manusia.. Sejauh mana sy redha dgn ujiannya.. Sejauh mana sy kuat untuk menghadapinya.. Ya, Allah sedang mnguji sy.. Alhamdulillah... Segala rasa mula surut sedikit demi sedikit... mungkin akan kontang tidak lama lagi.. apa yang pasti sy mengharapkan yg terbaik.. mengapa hendak mengharapkan sesuatu jika kita tahu yang kita tidak diberi harapan... terdetik dalam ht, alangkah indahnye jika ketika ini sy mmpu membuka jendela dn menikmati pemandangan indah lautan dan hijaunya bumi Allah... tapi itu takkan tertunai...ye sy tahu.. sedang sy diselimuti duka, datang seorg hamba Allah bertanya soalan yg sy rse entah dr mana dia dapat kekuatan tu.. insyaAllah, istikharah mampu menyampaikan kita apa yang Allah inginkan buat hambanya.. 










merapek mak limah..

Assalamualaikum...
Xsabar nk menghabiskan lg 4 ari..selepas itu keadaan akan menjadi lebih lega dan bernafas..😀 terasa nikmat menaip di blog bsama s5.. nikmat lg pabila sang kenangan menerjah saat pertama kli bertemu s5..sy xsangka awk ditakdirkn bsama sy.. sy akan jge awk sebaik mungkin..😂

Alhamdulillah bab 2 dan 3 settle.. bersengkang mata utk mengedit bab 4 dan seterusnya..klo org kata mata panda tu mengerikan..ngeri lg bengkak bawah mata sy..☺ papepun sy percye itu bkal mnjdi sebuah knangan yg terpahat sampai ble2..sampai bunga plastik bertukar jd bunga segar..

Selesai jga mncri adiah utk mjlis ari sabtu..selesai juga majlis arini..selesai baca segala makalah yg de utk mmbantu menebalkan tesis..bru tau ble SV tegur penggunaan kata tesis dan latihan ilmiah..berbeza rupanya..kusangkakan sama..heheheh..xpasal kne conteng pp ngn marker..😯

Insomnia kembali..sy pula menikmatinya..harus apa lagi..yg terjadi jangan dikesali tpi nikmati krna ia terjadi atas kehendak ILAHI.. jadi igtlah pesanan penaja, walau sesibuk mana pun kita..jangn pernah lpe insan tersyg..senyum kpd mreka itu memadai..bertanya khabr juga memadai..

P/s: merapek pgi2 celik ni...xtau pe yg dirapek tp nk merapek 😆😆


Khamis, 14 Ogos 2014

OgoS!!!!

Assalamualaikum..
baca tajuk? yes bln ogos... bln mencabar.. berperang dengan tesis yang mmg perlu ke hulu hilir.. bertemu kerap...huhuhuhu... siyes nk termuntah.. semuanya kulakukan demi sekeping ijazah.. :).. tarikh viva insyaAllah 28 ogos..semoga Allah permudahkan urusan sy 6 hari ni.. perlu menghantar draf sekali dengn pembaikan ayat..hhuhuhu..

penat? mmg dan terlalu.. tp insyaAllah nikmat selepas penilai kata "baik, awk lulus viva dan boleh jilid"! syok xterkira..heheheheh..doakan ye.. dalam masa kritikal ni, sy perlu menghadap sorg diri.. yg lain sibuk dengan urusan masing-masing..so sabar kne tebal...papepun doakan sy ye.. :)

Isnin, 11 Ogos 2014

Rindu Konvo...

 
 
 
Assalamualaikum...
Sedang menikmati teh hijau panas di pagi hari.. memang nikmat kadangkala menikmati secara solo... :).. Sambil mengunyah 2 biji telur rebus sy selak album gambar dalam labtop.. tesis sy letak tepi takut de yang termandi teh hijau nnt..heheheh..Klik open kt gambar 2010.. hari konvokesyen... gambar kt atas tu mse konvo 2010.. org de outdoor utk wedding.. sy plak wt outdoor utk konvo..heheheh... insyaAllah nnt de la jgk outdoor utk wedding..(Brangan jp)..bila tgk blek gbr2 tu rse nk konvo cepat2... Dalam ht ni nk sgt berkonvo tahun ni.. tp pergerakan menandakan kemalasan yang melanda..heheheh.. insyaAllah yakin diri.. Pasti Boleh...!!! Gambar kredit to my pak usu n abang sebagai model dlm gbr tu.. konon2 nk buat gbr ala2 bayang leh bg ucapan.. tp xjd.hahahhaha.. ok semoga jumpa di entry akan dtg.. jom siapkn tesis!! :)

Ahad, 10 Ogos 2014

u feel better? so do i..

Assalamualaikum.. nothing  much to say.. juz something suddenly come out n make me think dis way... i am not dissapointed it just u know sometimes u will feel something in ur heart that makes u down.. so i'm searching some quote that i think i like.. atleast this is the way to feel better for a while.. insyaAllah.. 

SEARCHING MOD ON!!









Aidilfitri 2014..

Assalamualaikum..
tahun ni aidilfitri kami bersama orang baru dan Alhamdulillah masih bersama semua ahli keluarga.. :)
tahun ini juga ht ni menerima perkara yang dlunya sukar untuk diterima.. Alhamdulillah semakin ikhlas.. :)
Ikhlas itu memang indah.. Syukran Jazilan Ya Allah.. :)



raya kedua kami di penuhi dengan kedatangan sanak saudara sebelah atok.. MasyaAllah kami memang daripada keluarga besar sebelah atok mahupun sebelah nenek.. hehehehe.. insyaAllah semoga keturunan seterusnya juga melahirkan generasi dan deligasi yang ramai insyaAllah.. :)

Meriah meraikan di kampung.. cme sesuatu terjadi diluar jangkaan sy menyebabkn sy hanya bermalsan di rumah sahaja.. tiada mood untuk kemana-mana.. dan pertama kalinya memandu pulang sy hampir kemalangan sebanyak 2 kli.. oh ketika itu kelalaian org lain nyaris menyebabkan sy jd mangsa.. dek kerana lesu dengan memandu 3 jam.. tp Alhamdulillah Allah masih melindungi sy adik beradik.. :)..

tidak banyak kenangan raya yang mahu dikongsi bersama kali ini.. cukuplah setakat ini..kerana mengingatkannya terasa sedih sendiri.. ceriakan hari kerana ada yang bertanya "blog ini hanya penuh dengan kisah duka sahaja?"hehehehe.. maka ubah mood dan cheer up!! ..:)


tanah rencong bahagian akhir

Assalamualaikum dan selamat pagi..
ha ni la padahnye klo sekali dah menaip kt blog.. akan menaip je kje nye kn.. bile nk menaip tesis?? opsss..hehehehe..

berpagi-pagian harini.. sy akan selesaikan hutang gambar dan crite tanah rencong bahagian terakhir. dalam entry ni mungkin tidak banyak aksara.. tp banyak pada gambr.. biarlah gambar yang berbicara..cewahhh..hehehe

terus terang sy katakan, kepada sesiapa yang ingin bercuti sambil mengutip ilmu rohani, silalah datang ke aceh.. melihatkan kepada setiap sudut tanah rencong yang menyimpan sejuta kesedihan yang tidak akan pernah berakhir memberikan kita peringatan bahawa MATI itu pasti.. Allah berhak mengambil kita pada bila2 masa yang DIA kehendaki.. siapa pun kita.. sejauh mana seseorang sayangkan kita..tp sentiasa tanam dalam hati dan aqli bahawa semua itu hanya pinjaman.. jangan pernah merintih jika kehilangan kerana Allah berhak mengambil haknya kembali.. :)

baik, hari seterusnya sy dan rombongan dibawa melawat ke semua masjid utama yang terkena bah tsunami.. sebelum pergi mmg sy dh niat mahu pergi ke setiap masjid n klo diizinkan Allah sy mahu bersolat sunat di sana.. Allahu rabbi.. hajat sy termakbul, Alhamdulillah.. sy sempat ke masjid utama iaitu masjid Baitul rahman (corak dalaman mirip masjid Madinah).. satu2 nya masjid yg tidak rosak dan air hanya melalui sekeliling ttpi tidak memasuki isi ruang masjid.. MayaAllah! kuasa Allah! siapa kita untk menidakkan kuasa Allah?

Masjid Baitul Rahman, Aceh..

kami juga di bawa berjalan menikmati pemandangan indah si tanah rencong.. Pemandangan dan suasana yang nyaman.. 

 berselfie sambil menikmati jagung bakar...:)

 lawatan ke UIN al-Raniry.. ramai student malaysia di uni ni.. :).. guide kmi pun drpd uni ni.. :)


 Tempat ni sy terlalu suka.. Anginnye sagt menyegarkan.. suasana redup.. sejuk dan segar.. rindu!!!

Bangunan itu hancur akibat tsunami.. itu merupakan sebuah hospital dan disinlah juga merupakan tanah perkuburan untuk 14,000 mangsa tsunami..

 Kawasan berumput yang lapang dibelakang kami adalah sebenarnye sebuah resort mewah.. namun ia lenyap sekelip mata.. 

 Guide kami ajak minum air tebu.. Manis ya rabbi.. jd sy memilih untuk berkongsi.. :)

 Disini adalah laut lepas yang menjadi bukti ombak tsunami sampai ke banda aceh.. jambatan yang menghubungkan juga hancur dan tidak dibangunkan kembali.. ia dibiarkan menjdi simbol ingtan kepada penduduknya..

 Hanya yang jjur sahaj boleh berbelanja di kantin ini.. hehehehe

 Seakan-akan ABC. tetapi berlainan sedikit.. disana ini dipanggil sop buah.. biji warna warni kecil tu menjadi kesukaan sy.. meletup2 bila sampai ke dalam mulut..hehehehe

 Tanah perkuburan terbesar.. memuatkan seramai 270,00 mangsa klo tak silap sy.. 

 Teringat akan Mas Azam dan Ana Altafunnisa..:)

 Berkelana berhari2 sehingga kasut minta yang baru.. terkorban juga dibanda aceh.. 

 ini adalah tempat bermain puteri pahang yang diperbuat daripada putih telur sepenuhnya.. lihat bagaimana kerabat diraja ketika itu kreatif sungguh.. :)..


 Murtabak aceh.. teruja hendak mencuba.. sekali rasa, Allah.. telur dadar rupanya..hehehehe



 jagung bakar aceh.. mmg terbaik pedasnye.. macam pijo bibir dibuatnye..heheheh

 masjid yang dibina menggunakan dana drpd kerajaan turki sepenuhnya... 

ini menu istimewa.. untuk mendapatkan roti bakar aceh ni, de kenangan lucu yang memang xkn sy lpe.. peristiwa indah yang akan sy kenang dan igt sampai bila2.. sungguh manis untuk dikenang... 
:)

 suasana bandara saat kami ingin pulang.. Terasa rindu menjengah lg! 

 Kata Aizu: kapal ini merupakan kubur mangsa yang di hempap dibawahnye ketika arus membawa kapal ini ke darat.. huhuhu.. bergetar ht mendengarnye..

 perpustakaan disana menyediakan tempat untuk kanak2 seperti ini.. seronok sy dduk di dalamnya..

 kopi aceh.. sempat sy membeli serbuknya utk di bawa pulang.. kerana sy juga penggemar kopi ais.. :)

 Masih kekal disitu tidak dibaiki..perkarangan masjid rahmatullah yang terkena tsunami..

 Makan Syeikh Kuala.. sy gemar mencuba sesuatu yang baru.. maka sy cuba rojak buahnye.. lain..mmg lain..tp msih dapat diterima oleh tekak sy.. :)

 Kapal sangkut diberi nama.. kapal ini tersangkut di atas bumbung rumah seorang penduduk ketika bah menghanyutkannya.. ketika peristiwa, kapal ini dalam proses dibaiki.. maka seramai 50 orang penduduk berlari memanjat masuk ke dalam kapal ini.. dan Alhamdulillah semuanya selamat dan masih ada untuk menceritakan gambaran peristiwa ketika itu.. 



 Menikmati air kelapa dengan dihidangkan panorama indah sesuai buat mereka yg dalam htnya ada cinta.. :).. 




Gambar terakhir ini merupakan gambar hari akhir kami disana.. Abaikan badan sy yang serupa belon udara panas tu ye.. hehehehe.. suka sy ingatkan kpd mereka yang suka bershoping, maaf di aceh tidak banyak bnde boleh dishopingkan.. jd utk lawatan rohani sy galakan anda kesini.. mendengar maulid di masjid2nya.. suara maulid menemani malam anda.. sungguh itu adalh suasana idaman sy di muka bumi ini.. ht akan tenang sentiasa.. pakej yang kami gunakan memang terbaik di antara smua.. pakej drpd pelajar malaysia di aceh.. seandainya berminat boleh trus hubungi mereka.. :).. berbaloi2.. 

Maka dengan ini tamatlah kisah tanah rencong daripada sy pengrang tidak bertauliah.. :).. semoga kita berjumpa di entry akan datang yng mngkin jika sy rajin nk menaip sebutir2..hehehehe.. salam ukhuwah dan salam mujahadah buat semua dan salam aidilfitri.. :)