Jumaat, 13 November 2009

~bila hati terasa rindu~


teringat kenangan ketika bersama...
bergurau senda gelak ketawa...
indah sungguh rasa dijiwa...

sekarang masih sama..
walau tekadang jarang bersua muka...
jaringan tetap penghubung setia...
biar jauh namun tetap dihati jua...
semoga segalanya kekal sedia ada...
jangan berubah walau sedikit hatinya...
semoga Allah memberkati kita...

maaf kerana sering berburuk sangka...
semoga apa yang buruk hanya lah sangkaan semata..
jangan terjadi pd realitinya...AMINNNN...

p/s: klo dapat dibilang kasih,rindu dan sayang akan terluah ketika ini...namun,tekadang hati perlu kuat dan tahu menghadapinya...

Rabu, 11 November 2009

~koleksi baru~


tak sabar rsenye nk menambah koleksi baru....

wahai sang novel,nntikan kemunculanku ya!!!!=)

~jamahan pertama~


untuk hari ini...inilah jamahan pertama saya...merangkap makan tengahari sekaligus sarapan pagi...=)

menjamah sebiji roti sambil dendangan lagu endang s taurina mengamit memori yang sentiasa tersimpan kemas dihati ini...

bukan kerana diet, tapi kerana tekak saya terasa ingin berpuasa dari menjamah nasi buat sementara..=)

terbayang tibe2 betapa nikmatnya menjamah roti sambil menghirup kopi panas dalam keadaan cuaca yang renyai2 hujannya...sejuk dan menyegarkan bersaksikan nuansa alam semulajadi yg menghijau walau di kolej kediaman...nyaaaaammmm..=)..ada sesiapa mau sertai saya merealisasikannya?????hehehehehe
*big smile

Selasa, 10 November 2009

~sunyi suatu realiti~


setiap manusia akan ada dugaan dan cabaran dalam hidupnya...

setiap dugaan akan ada jalan penyelesaiannya....

setiap penyelesaian akan ada duka dan gembiranya...

Allah tidak akan menguji hambanya dgn sesuatu yg hambanya tidak boleh tangani...

makanya,setiap ujian dan dugaan yg diberi adalah dalam kemampuan kita untuk menyelesaikannya....

kesabaran dan kekuatan iman menjadi penguat dikala hati terasa rapuh...

semoga Allah permudahkan apa yang sukar dan semoga Allah memberi ketenangan dalam hati yang gusar...AMINNNN...

p/s: terasa sunyi bila teman2 semua sudah melangkah meninggalkan rumah kedua di UKM ni...

Isnin, 9 November 2009

~laparnyeeeeee~


topik petang bg menghilangkan tension adalah mknan...hehehehe
lapar rsenye petang ni...tambah plak dengan hujan...
hmmm...bertambah rancak bunyi prt ni...

time lpr cmni..teringat nasi ambeng nenek wt...
sdpnyeeeeeeee...
lme ga tak mkn...tringin nk makan....
yg original....spe org jawa msti dia tau mcm mane nasi ambeng stail org jawa...=)
de ayam msk kicap,sambal grg,mee grg,kuluban...
de lg ke yg tetnggal?????hehehe
takpela...papepun ptg ni menunya adaklah nasi lemk pakcik cafe...huhuhuhu
asalkan kenyang "alhamdulillah"..hehehehe






Jumaat, 6 November 2009

~2 paper lg~

aishhhh...

alkisah harini....

paper arabku yg berjaya membuat aku terasa seperti langsung tak membaca...huhuhh

ffeeeeeeeeeening!!!!!kpale ku seperti nk pecah jeeeee....ngeee *sad

harap2 ustaz terima la jawapan2 aku tu....

lg 2 paper lg..then kepalaku bertambah kusut dengan tesis...

tapi bak kata ayah
" kalau angah cakap semua yang angah buat susah...mmg jd susah.."

betul gak ble pke2 kn pe yg ayah cakap tu...thnks umi cll akk pg td sbb dia tau anak gadisnya ini sememangnya kecut perut setiap kali exm...

klo migrin tu mmg dh jadi
"sahabat sejatiku''..tiap kali perkataan exm menjengah hidup ni..

go!!!go!!!girl...2 paper lg...jia yo!!!!!

p/s: rumah nntikan kepulanganku petang ini!!!!huaaaaaaaaaa...aku tak sbr nk balik...hilangkan pening ple...hehehehe...ngh pke nk g merewang kt mne ngn adik2ku...hihihi

Selasa, 3 November 2009

~bosang~

sengaje ponteng study 5mnt..heheh

menggodek blog ni..hhehe

blog rakan yg sekejap menghilang dh kembali muncul..

wahai cik zira bersama blognya yg mcm ''cipsmore.''.*wink

mmng btl agak takde mood nk study..tak tau kenapa...hmmm

dalam masa yg sama sedang meneliti nota yg entah kemana...ehehhe

to cik zira,rse2 en shahidi marah tak kte lme tak jmpe dia???ngeeeee

scary ble tgk mke dia...hehehehe

to all my frenzzz gud luck 4 this semster...



to zira: i'm also de org ajak msuk bisnes cmtu...tp tula...hmmmm..MODAL...kuikuikui..

Selasa, 27 Oktober 2009

~derap-derap tasbih~


tasbih itu terbiar sepi disitu, kesunyian yang membelengku, membuat hati terpanggil untuk meraihnya. berteman tatkala sunyi, alunan zikir menghembus halwa telinga, menenagkan hati yang sering gulana.. tabahnya hati, berisi zikir yang tidak henti, menangkis ujian yang semakin kesisi, memberi kesedaran menginsafi diri, derap-derap itu akan setia menemani....

~tahniah~



segunung tahniah buat abg yang dh berjaya memegang segulung ijazah..
jeleeezzzznyeeee..
doakan aku pulak ea abg...heheheh


Rabu, 14 Oktober 2009

~yuhuuuu~

tangan gatal nk menaip..so..taip je la ye...
esk malam bebudak suksis de jamuan rye...
setiap skuad kne wt persembahan..aduiiiii..hehehe
diberi pulak tanggungjawab mendendangkan lagu....
no..no..no...tak nkla...takut hujan lebat berserta ribut plak nnt..heheh
cri idea,pujuk org yg gemar menyanyi utk gantikan tempat..hehehe
sori la ea miza...bukan aku tak nk..tp ko tau aku cmne kn..hehehe
malam ni ktrg bergot ryg hias dewan...nk wt cntik2..hehe
tak sbr jugak nk g jmaat ni...nasib bek clas arab takde...clas pelancongan harap maaf la ye...
pape pun tak sbr nk tgu jumaat..membara plak semangat ni...(*wink)..

~nak jgk..hehhe~

Bertuturlah cinta
Mengucap satu nama
Seindah goresan sabdamu dalam kitabku
Cinta yang bertasbih
Mengutus Hati ini
Ku sandarkan hidup dan matiku padamu

Bisikkan doaku
Dalam butiran tasbih
Kupanjatkan pintaku padamu Maha Cinta
Sudah di ubun-ubun cinta mengusik resah
Tak bisa kupaksa walau hatiku menjerit

Ketika cinta bertasbih nadiku berdenyut merdu
Kembang kempis dadaku merangkai butir cinta
Garis tangan tergambar tak bisa aku menentang
Sujud syukur padamu atas segala cinta

Selasa, 13 Oktober 2009

~0 tajuk~

"janji Allah bahawa setiap insan akan mendapat pasangannya"

entah kenapa,skang ni...terasa sunyi benar hati ni..
mudah sangat terasa hati..
mudah sangat menangis...
kadang2 bila melihat perubahan diri tetiba..
takut ajal mengunjung tiba..

aku takut tak sempat nk meluah apa yang aku rasa..
sebenarnya, aku ni jenis yg ego sket bab luah prasaan..
tak reti..
maafla kawan2,keluarga,dan semua yg berkaitan..
sebenarya dalam hati ni de prasaan syg pd semua insan2 ni..
cuma tak ditunjuk je..

rindu pada seseorang...
rindu pada kenangan..
rindu pada segala2nya...
aku bersyukur kerna dikurniakan rasa rindu..
kerna aku tau rindu itu anugerah dari Allah..

p/s: perlukah memendam perasaan rindu????sampai bila ek???sekiranya de rindu untuk seseorang,adakah org itu juga merindui kita????aish..mcm2 de dlm pikiran ni...kusot je...to cik zira,aku dh pning ngn tesis kita ni...cmne ni??????

Rabu, 7 Oktober 2009

~aigooooo~



bila hati terasa kosong...
pe yg akan kita lakukan???
pernah tak kita menyesal dengan keputusan yg kita amek??
pnh tak???
hmmmmmmmmmm...
knp ye pkeran kita terlalu negatif tentang sesuatu???
knp????
frankly,mlm ni terasa cm nk bercinta denan Allah satu malam.
tp keadaan dri ni tak mengizinkan....
semoga cintaku pada-Nya diterima..
kerana hanya cinta pada-Nya yang hakiki dan abadi.
itu lah yg sebenarnya...
DIA tidak akan kecewakan hambanya..
yaAllah..kuatkanlah hati hambamu ini...sekuat2nya...

~lebaran 2009~


lebaran yg lepas kani sekeluarga beraya di selangor utk rye pertama..
blek jhor rye kedua..
tgn ni gatal menekan blog kawn2..
betul la..terasa suram rye thun ni..
entah kenapa ek?????
papepun,kami sekeluarga tetap sedondon..
hehehe
bak kata cik ijah(semangat sang saka biru)..heheh
thnks umi..sesuai plak baju yg umi tempahkan utk akk tu..
selendang yg umi belikan pun sesuai ngn baju..hehehe
pertama kali beraya dengan selendang cmtu...
walopun rye,tapi tesis tetap dihati...
hadiah sakit kpale la dapatnye..huhuhu
tahun ni tak dpt jmpe kwn2 sbb keadaan kesihatan yg tak bpe sempurna..
maaf ye teman2..tak dpt nk merayap ngn korg thun ni..
thun lepas,pkai baju kurung kmi men bowling..hehehe
tak dpt nk uplode gbr coz kt umah gbrnye...
semoga persahabatan kita kekal selamanya walo ade yg terasa ht...:)

Isnin, 14 September 2009

~''salam lebaran''~


kusot cari bahan asignmnt..
tiba-tba terfikir tentang kedudukan seorang isteri yang ingin meraih kembali kasih si suami..hmmm..(*think)
tekadang saya terpikir jugak,betulkah kasih itu,
akan berkurang mengikut injak usia??????
scaaaaaaaaaaaaaaryyyyyynyee....
melihat wajah-wajah yang mengalami maslah ni,
rasa sedih n kesian..
frankly,saya sendiri kadang-kadang takut nak tempuh alam baru tu..
huhuhuhu..
semoga syawa kali ini,memberi manfaat dan,
menjadi jambatan dan pohon meningkatkan rasa cinta dan sayang
untuk semua pasangan didunia ini..
"cinta dan sayang itu anugerah Allah"
hargai dan jagalah ia sebaiknya...

p/s: SELAMAT HARI RAYA DAN SALAM LEBARAN BUAT SEMUA KELUARGA, KAWAN2, SAUDARA MARA,TEMAN,DAN SEMUA YANG MEMBACA BLOG INI..SALAM KERINDUAN BUAT YANG JAUH DIMATA TAPI TETAP TERTAMBAT DIHAT INI..=)

Rabu, 9 September 2009

~penawar hati di pagi hari~


disebabkan terlewat ke kelas arini.. saya mengisi waktu-waktu begini dengan satu perasaan indah.. ternyata hati saya terdetik dengan satu pertanyaan.. 'benarkah cinta itu indah'???=)

menurut saya,
cinta adalah suatu perasaan yang abstrak.. yang tidak bisa kita fikirkan makna yang sesuai dengan cinta.. tapi apa yang benar..cinta itu satu ANUGERAH..
anugerah yang tidak ternilai harganya, dari cinta kita belajar segalanya tentang hati dan perasaan.. bak kata pendapat teman lain..

'cinta sebenarnya lucu,kerna cinta mampu membuat seseorang menangis dan dengan sekelip mata insan itu akan tertawa kerana cinta.'(*bukn cinta gila ya..hehe)
semua orang punya rasa cinta..waimah dengan sesiapa pun.. namun cinta-Nya adalah cinta yang teragung..

p/s: walau suka atau duka menjengah kita dalam memberi dan menerima cinta,percayalah kesabaran dan kepercayaan penguatnya...jangan pernah memainkan cinta jika kita tidak bersedia menerimanya..sayangilah mereka sepertimana mereka menyayangi kita...cinta yang benar-benar ikhlas adalah cinta yang menerima kita apa adanya...seseorang yang menhargai cinta tak kn mudah mengunggap kata putus jika badai melanda hubungannya..jadi hargailah cinta yang ada di hati anda..=)

Sabtu, 29 Ogos 2009

~sekali lg ilmu~

terasa mahu berkongsi sesuatu malam ni..
hehehe
sekali lagi seorang teman dengan baik hatinya menhadiahkan saya dua buah bku..
sempena hari lahir yang bakal menjelma beberapa mnt sje lg..hihi..

jauh blinyeeeee...hihi
tajuknya "ada syurga dirumahku" dan "derap-derap tasbih"..
teruja kerana memilki sepasang bku yang begitu berharga..
tambah lagi modal nk membaca...
hihihihihi
thnks ,sbb sudi hadiahkn sy bku...
thnks sbb melihat dan mengenal sy,kerana sy adalah sy..
thnks for everything..

Jumaat, 28 Ogos 2009

~???????~

syahdu rsenye bulan2 puasa ni...
entah kenapa hati ni senang terusik di bulan yang penuh barokah ni...
kenapa wahai hati???
sempat seseorang bertanya kepada saya..
"cita-cita saya nk bahagiakan umi n ayah @ kekasih hati''???
menjadi persoalan dihati skang ni????
pandangn????

Selasa, 25 Ogos 2009

~anugerah kesabaran~

entah knp..dlm seminggu ni,de ujian yang dtg..
huhu
Allah itu msih menyayangi kita..
macam2 dia nk tunjuk pd kita..
kadang2 kita tak sedar..
tak semua yang sempurna dimata,
akan menjadi sempurna dihati...
penghargaan dan keihklasan merupakan anugerah..
anugerah yang tak terhingga..
kesabaran sebagai bunga-bunganya.
walau pe yg diterima..
kesabaran itu yang utama..
semoga kesabaran melindungi kita dari permusuhan....huhu

Jumaat, 21 Ogos 2009

~ramadhan al mubarak~


salam ramadhan sy ucapkan kepada semua umat islam..
semoga ramadhan kali ini membri sejuta rahmat..
dalam kehidupan dan diri sahabt sendiri..
malam ini, malam pertama tarawih..
teruja...:)
jangan lupa bertarawh...jdkan tarawih satu amalan di bulan yang penuh barakah ni..

"SELAMAT BERPUASA DAN AHLAN WA SAHLAN YA RAMADHAN"

Rabu, 19 Ogos 2009

~aaaaaaaaaaaaaa...hantu!!!!hihi~

berakhir sudah pesta konvo di UKM...
hehehehhe..
semalm mlm last pesta,so ktrg beramai2 jalan kaki g DG..
hihihi..
nk ckp best shopping,takde la sgt..
takde pe pun yg best yg dijual..
asek2 bear,baju,n de la sket2 ubat2..
tu je...huhu..
pendek kata,mlm td kami beramai2 masuk rumah hantu...
ngeeeeeee...
seram ke???
hahahahahahahahaaha
hantu tu mengusik kami..
kawan2 semua menjerit..sy kurangla sket sbb dh masuk sebelum tu..
tu yg second la..hehehe
de yg menangis...hahahha..ssh jgk nk ajak dorg masuk..
tp ble tgk dorg cmtu,kesian pun de...
tp mmg best la...tekekek dorg gelak mengnangkan prangai msg2...hahahahha

p/s: hehehe..sori kwn2...aku cme nk ilangkan tension korg wt tesis..hehehehe...papepun,thnks sbb korg mmg spoting...hhehehehe..aku hrp pas ni korg bersemangat nk wt tesis ye..to kak miza,sori mi,sonok aku tgk ko semalm...dlm tkut sempat ketawa..hahaha...ko brani sbnye...hehehhee

Ahad, 16 Ogos 2009

~penyakit buhsan melanda~

ini lah masaalahnya ble ahad menjengah..
penyakit buhsan dh kembali..
heheheh..
disebabkan takda kerja nk diolah..
ha,blog ni jd mangsa...
diharapkan setiap pelawat yang sudi melawat blog ni..
selesa dan tenang dengan wajah barunya..
hihihihi..
semoga hari-hari kalian diserikan dengan senyuman...:)

Selasa, 4 Ogos 2009

~musim bersin semakin menular~

semalam dan hari ini..
saya menjadi 'ambulans' teman-teman..hehehe
mne taknye,sekarang ni musim demam yang teruk..
kesian dengan teman2 yang minta tlg antarkan ke pusat kesihatan..
berjasa juga motor pemberian ayah..hihihi
sampai di PK td,masyaAllah,ramainye manusia..
sampaikan orang yang meneman kne tgu diluar..
jadi,tempat sy semestinya diluar..
lme menunggu...bosan juga..
tba2 nmpk seorang budak kecil yang menjinjin plastik berisi jajan..hehe
berjalan seiring bersama bondanya..
comel cara dia membawa plastik ditangannya..
membuatkan sy tersenyum sendiri..teringat pd adik dirumah..
perangai sebijik macam tu..hihi
sibuk perhatikan budak tu,sampai tak sedar yang teman sudah selesai diperiksa..
hehehehe...terfikir dibenak,pemandangan manusia tekadang
membrikan gambaran keseronokan,kedukaan,kegembiraan,kelucuan dan macam2 lg...
semoga kita semua dijauhkan dari penyakit yang merbahaya..

Sabtu, 1 Ogos 2009

~penaaaaattttttt~


adehhhhh!!!!
penatnye arini....
hari pertama kawat senjata,mmg memenatkan..
mengusung senjata 3kg..huahuahua
tp dapat hadiah dari kawat ni...
jeng..jeng..jeng..
haaaaaaaaa...
dapat melecet kt tangan,bengkak kat bahu n bengkak kt lengan..
kaki,jangan cakapla...
hhuhuhuhu...
disebabkan kesalahan beberapa orang...
kami semua kne double kawat..45 minit berlari n berjalan tanpa henti...
huaaaaaaaaaa!!!!tercabot kaki tau..huuhuhu
tapi,Allah itu maha adil..selang bberapa minit...
hujan turun....hehehehe
so kami terselama utk yg selebihnya...
tp papepun,latihan hari ni,mmg yg paling memenatkan..
ngak kebayang deh kepenatanye..hehehe
tpppppp.....suksis mmg best..

Sabtu, 18 Julai 2009

~atuk~

mata tak dapat nak lelap mlam ni..
entah kenapa tibe2 tringat pd arwah atuk..:(
but today,mkcik kepada member sy meninggal..
kesian dia..ketuk bilik ktrg kol5 pg..sedih tgk dia..
kuatkan semangat ye ija...
teringat pulak
masa kecil2 dlu,rapat benar ngn arwah atuk..
mintak je pape,msti arwah belikan..
penah sekali mse umur 8 tahun, kne marah ngn ayah..
sampai rumah atuk,pe lagi..
sy buat aduan kat atuk yg ayah marah sy..
habuan sebagai pujukan,atuk belikan keorpok..
"npe nangis ni??'soalan atuk.
'ayah marah akak'tu la jawapan sy wktu tu..
'dh,jgn nanges..jom kita bli jajan ea..'atuk sedaya upaya memujuk..
masa berlalu dengan pantas..
tahun 2002 adalah tahun yang sy susah nk lupa..
kami diberitahu atuk menghidap barah hati..:(
subuhnya,mak ngah call yng atuk dh nazak..
pe lg,tak sempat ikut tangga..
sy terjun je dr katil..
tak pke pe dh mse tu..
kami tunggu sampai jam 10..
entah kenapa ayah terus memaksa sy balik mandi..
rumah kami dengan rumah atuk jaraknya 10 minit je..
lama jugak sy degil tak nk balik...
sbb sy rse sy tak sempat nk jumpe atuk klo sy blek..
'angah,balik mandi dlu'ayat ayah pagi tu.
'taknk..a nk tunggu atuk'
'takpe,atuk tak pape'
'tak..a tkt tak dpt jumpe atuk'
'takpe,angah blek,nnt pape ayah cll'
dengan langkah yang berat,sy ikut mkcik sy blek rumah..
baru berhajat nk bukak pintu rumah,
ayah cll............
'angah,atuk dh meninggal'
yaAllah,macam dipanah petir rse jantung sy ni...
sy mntak mkcik sy anta sy blek rumah atuk..
sekujur tubuh itu dh ditutupi kain batik..
seminggu sy tak bercakap dengan ayah...
mungkin sbb rse terkilan ta dapat bersma ngn atuk kali terakhir..
tapi kenangan ngn atuk memang mengamit memoi indah d hati sy.,huhuhu:(

p/s: atuk,akk tak kn lupekan atk..maafkan akk kerana tak dapat menahan tangis setiap ali terkenangkan atuk..akk berdoa agar kiriman ayat suci itu,mampu membuat atuk bahagia disana..akk sentiasa rindukan atuk...

~rontaan hati~


inilah bku yg sy bli mgu lepas..hehehe
terbaru..????
hmmm terbaru,sy dapat lesen P..hehehehe
tp utk mtr dlu..
mse nk amek,bkn men tkt..pas dh amek..
ffffffffiiiiiiiiiiuuuuuuuuuuuhhhh...
leggaaaaaaaanyaaaa..hehehehe
blh la merempit sket ngn scooter kesayangan..hehehhe
so igt nk blnje yg berkaitan mkn..
sebagai tanda kesyukuran...hehehee..
pe yg penting.hati ni melonjak2 lg nk g kdai bku..
entah bku pe yg nk dcari pun tak tau la..
hehehehehe
myb klo dh jejak kdai,akan de la bku yg dicapai..
tp aritu dh de yg berkenan..
cme ongkos,tak mengizinkan...heheheh
harap sangat dpt bli lg..tambah lg koleksi pengetahuan..hehehe
salam membaca.....:)

Ahad, 12 Julai 2009

~pemilik cintaku dan dont b sad~

hehehehehe
semalam saya keluar berjalan dengan kawan-kawan..
kitorg g pkns bangi...
kebetulan de jualan buku kat situ..
sangat teruja!!!!!
so kami pun mampir la kt situ..
belek punya belek..
ternampak satu bku yg best tajuknye..
'pemilk cintaku setelah Allah dan rasul'
jeng..jeng..jeng..duit pun keluar dari dompet..hehehe
dalam proses membca..
so far mmg menarik..nnt saya uploadkn gbrnye ye..
satu lagi,bli bku yg mmg dh lme nk cri..
mmg sangat teruja..ble nmpk..
mcm nmpk artis..hehehe(bentuk bku)
yg ni tajuknye'dont b sad'
belum start bca lg..coz bukunye sangat tebal..
kne hbskan satu2..hehehhe
tu la hadiah utk dri sendri setelah penat bertugas bersama suksis semalam..
so,mne yg terasa nk membaca...
bli sendiri ea...hahahahaha *gelak tergolek2
ok,selamat membaca

p/s: jadikan budaya membca satu amalan..tak salah berhabis dalam mengumpul ilmu...tapi dah bli knela bce..jgn jd pekasam yeeeeeee...hehehe

Selasa, 7 Julai 2009

~aku terima nikahnya~


5 n 6hb mmg sangat best...
heheheh
tak tau kenapa...
benar kata orang,bahagia yang nak dirasa harus dicipta...
kalau bahagia alhamdulillah...
baru-baru ni, saya beli 2 jilid buku tajuknye...
jeng..jeng..jeng... 'AKU TERMA NIKAHNYA'
sangat best..beli buku yg sama tapi satu untuk orang lain...
harap orang tu suka baca...
dah kita yang mencadangkan...
kena la meyakinkan si pembaca..hehehehhe
smile...smile....smile....
spechless sbnye ni....terasa hepi je ni...
hehehehhehe..
kepada sahabat seperjuangan,selamat memulakan semster baru....

Isnin, 6 Julai 2009

~hadiah semester baru~

haaaaaacccccccccuuuuummmmmmmm...
letih melayan hidung yang tak brenti bersin ni...
huhuhuhu..
masuk semester baru,dapat hadiah ...
hadiah feverrr...
hehehhehe..
so ada orang paksa g pusat kesihatan...
wt checkup..
maklumla sekarang ni dah berleluasa selesema vavi...
kenalah ikot nasihat orang tu kan...
nanti daulat pulak..hehhehehe
jom ramai-ramai g PK...

Selasa, 23 Jun 2009

~menelaah menjelang exam~


kehangatannya semakin hampir...
beribu perkataan masih belum terusik...
sempat tak agaknye ye?????
hmmmmm...
semoga dapat menjawab dengan tenangnya...
25hb 6 2009....
tarikh memuntahkan apa yang ada dalam kepala...
semoga berjaya!!!

~selamat hari bapa~


hari bapa sudah berlalu...
buat ayah...selamat hari bapa dari kami..
semoga ayah tak jemu memandang kami...
menjaga kami...dan mendidik kami...
tiada apa yang termampu kami berikan...
bukanlah sebuah motokar,bukan juga sebuah mahligai nan indah..
tapi hanya sehelai celana...
walau tdak seberapa,namun harap ayah suka..

SELAMAT HARI BAPA KEPADA EN. MD SUHADA B. KADAR.

Isnin, 22 Jun 2009

~amik pahala nye ye..~

RAHSIA MEMOTONG KUKU

RASULULLAH S.A.W BERSABDA: YANG ERTINYA: Barang siapa yang mengerat kukunya pada ;

* Hari Sabtu : Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit

* Hari Ahad : Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan

* Hari Isnin : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat

* Hari Selasa : Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit

* Hari Rabu : Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.

* Hari Khamis : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit..

* Hari Jumaat : Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala

Sabtu, 20 Jun 2009

~berantakan~

huhuhuhuhu
hari minggu yang memenatkan..
kne angkt2 barang,sbb rumah sedang dibaik pulih..
hehehehehehe
sampai kami kne basuh kain kat rumah maktam...
thanks maktam bagi pinjam mesin basuh...
hehehhehehehe
berplastik2 baju kotor...
bawak naik motor plak tu..
memang macam bai jual karpet..heheheh
harap2 situasi ni tak lama...next week exm...so wish me luck..

Rabu, 17 Jun 2009

~esei yg tension~

lama jugak tak update blog ni..
smua kengkawan sibuk bertanya..
"tiqah,npe entri sme je"

sori la ye...tak berkesempatan lg..
kitorang sibuk mengedit esei yg dh bpe kali kne betulkan..hehehe
to pekjak,cah n miza...sme2 la kite memperbaiki esei tu ye...
gud luck exam mgu depan...

Rabu, 6 Mei 2009

~merdeka 2008/2009~


merdeka!!merdeka!!!merdeka.. akhirnya, peperiksaan yang menguji kefahaman dah berakhir tapi untuk semester ini.. yang depan bakal menanti.. tawakal kepada Allah dengan apa juga pemberiannya kelak.. semoga mendapat keputusan yang memuaskan dari yang sebelumnya.. amin..

p/s: kamik mau balit rumah...mau balit....

~hepi birthday buat sang puteri~


put...hepi besday...
semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki..
cepat jodoh dan cepat vaiva..
susah tau saya membikin kek ini...buat puteri sabah..

p/s: so,ble lg nk blnje teman mu ini????hehehehhe

Selasa, 5 Mei 2009

~perhatian~heheheh

blog yang berwajah baru...
tuannya tak tau la,ble nk baru..
daaaaaaaa...

p/s: comment ye sama ada wajah ini menarik atau tidak..

Isnin, 4 Mei 2009

(^_^).selamat hari ibu...


selaut kasih umi berikan,
sejuta harapan umi taburkan
selangit cinta umi hamparkan
buat kami anak-anakmu..

kemaafan diminta
untuk setitik airmata yang mengalir ke pipimu
kebahagiaan itu pemberian dari kami
khas buatmu

seraut wajah itu
menemani hidup kami
pelukan kasihmu memancing ketenangan hati kami
salam sayang kami buat umi

*Puan Pauziah bt Mohd Salleh*

p/s: semoga kebahagiaan dan keindahan menyelimuti hati umi sepanjang kehidupan besama kami anak-anakmu...

~penghargaan kepadanya~


lamanya tak update blog ni....almaklumla mgu exm..
tgl satu paper lagi...
lepas ni sekaligus blog ni di update dan diperbaharui...???


hanya satu yang terkesan di hati..
mengapa ketika di depan mata, sering manusia tidak mengindahkan...bila dikejauhan mengapa mesti berlari mengejarnya?????

kejernihan dan sifat tidak bersembunyi...
itulah sebuah penghargaan...
kepada sesiapa yang terasa dijauhkan...
1001 kemaafan dipinta..sesungguhnya,diri ini juga manusia biasa..
namun percayalah, jauh bukan bererti lupa...tapi jauh tetap dihati..
salam dekat dan penuh penghargaan selaut kerinduan dari saya..
khas buat..............???????? kemisterian tetap misteri.....itulah lumrah seorang manusia..
rahsia dan bak kata tajuk 'biarlah rahsia'..segala-galanya tetap rahsia....menjadi rahsia..

p/s: saya tetap menghargai apa yang telah dikorban dan diberikan kepada saya..sesuatu yang tidak dapat di bayar dengan selembar kertas bernilai..itulah keihklasan..terima kasih khas buatnya....

Selasa, 21 April 2009

lurah bilut dalam kenangan...




terasa lama sudah meninggalkan kamar internet...almaklumla, diri ni baru sudah menjalani ujian kehidupan.. apa yang hendak dikongsi bersama rakan sejawat hari ni ialah, selama 21 tahun nyawa dan roh didunia ini, pertama kalinya baru saya dapat melihat bagaimana pokok dipisahkan dari daunnya..takut, gerun dan sedih kerana sudah semakin berkurangan kilang oksigen semulajadi ciptaan Allah..namun jika tidak dilupuskan akan ada nyawa yang melayang..suasana di sebuah kampung begitu tenang tatkala terbau bakaran daun-daun kering..pohon yang berbagai bentuk menghiasi kawasan istana manusia milik pakcik..pucuk ubi celur, sambal tempoyak,sambal ketok,ikan masak pindang,sambal tumis digaul bersama nasi puth yang harum dan lembut..

sungguh membuka selera orang yang jarang ke kampung seperti saya ni..teringat waktu itu, mak indek mempelawa kami bersantap dihalaman luar istananya..suasana yang tidak dapat digambar seronoknya..bersama angin kami menjamah makanan sehingga habis seperiuk nasi..berbalik kepada pokok kehilangan daun..sore nya saya meminta pak indek memotong dahan pokok tadi mengikut bentuk yang saya inginkan..kami kerjakan serpihan itu sehingga menjadi satu hasil tangan yang cukup memuaskan..jarang ada pegawai polis yang menghabiskan waktu tamat kerja dengan hal seperti itu.itulah pak indek..skali lagi kami ditunjukkan dengan keajaiban dan kuasa Allah apabila, terdapat 3 biji telur berwarna biru mulik si ibu tekukur..sarang yang dimisnahkan dengan tidak sengaja kerana didalam pokok yang ditebang..selamat sudah si anak melihat dunia..kenangan yang dicipta 21 hb march sangat terlekat di fikiran dan terpaut dalam hati...


p/s: satu kenangan yang tidak akan dilupakan..thanks azhari kerana sudi mengajar akak membuat hasil tangan itu...terima kasih yang tidak terhingga buatmu...

Khamis, 2 April 2009

dalam minggu ni adalah minggu yang mengusutkan bagi diriku..mana taknye,assignmnt banyak sangat-sangat...ada satu peristiwa yang berjaya mengingatkan diriku agar lebh berhati-hati di lain masa..kisah ini terjadi pada 31 march 2009..beberapa hari yang lepas aku nyaris dirempuh hebat sebuah kereta proton waja..almaklumla aku hanya naik motor..namun, Allah masih memberiku peluang merasakan keindahan hidup di muka bumi milik-Nya ini..mujurlah kereta di sebelahku memberi isyarat bunyi(hon)..menjadikan aku berhenti serta merta dan berpaling kepadanya..dalam masa yang sama deruman kereta dari arah yang bertentangan lewat dihadapanku...perkara ini sebenarnya terjadi di lampu isyarat berhadapan universiti ku..memang salah dan merbahaya sekiranya undang-undang hanya diperlekehkan...akibatnya orang lain yang menjadi mangsa..ikutkan hatiku, teringin juga menyaman kereta itu kerana melanggar lampu merah..namun, aku lebh bersyukur kerana roh itu masih berada di jasadku..alhamdulillah barakallah..

p/s: patuhi undang-undang walau dimana anda berada kerana di situ adalah satu pembelajaran bagi meningkatkan disipln diri..

Jumaat, 13 Mac 2009

psanan buat sang putri...


Beritahu pada muslimah itu
dirinya ibarat kaca;
disentuh terguris,
dihantuk serpih,
dihempap berkecai.
Beritahu pada muslimah itu
jaga tutur kata;
cakap tinggi nanti dibenci,
terlalu rendah dipijak pula,
cakap sombong mengundang lawan,
hati-hati meluah kata,
kerana pulut santan binasa,
kerana mulut badan binasa.
Beritahu pada muslimah itu
jaga tingkah laku;
harga diri letaknya di situ,
jangan meluru ikut telunjuk nafsu,
sesekali tersilap langkah,
akan dihukum selamanya,
keturunan dicerca payah,
menyesal kemudian bukan faedah.
Beritahu pada muslimah itu
jaga pakaian;
ia cermin peribadi,
juga lambang bangsa,
di mana dan dalam keadaan macam manapun,
biar orang kenal...Dia orang ISLAM.
Beritahu pada muslimah itu
simpan secebis malu;
kerana malu itu,
sebahagian dari iman...

Khamis, 12 Mac 2009

buat yg dikenang....



takkan ada kesedihan yang menyelubungi kita yang tidak dapat kita atasi..namun,menangislah jka itu yang mampu mengurangkan kesedihan itu...kerana keperitan dan kekecewaan adalah luka yang tidak kelihatan...

romance....AIMH

reason...AIMH

erti sebuah kesetiaan...

Rabu, 11 Mac 2009

sentuhan keinginan...

indah sebuah pemberian....thanks..


Tanamlah 1 pohon cinta di hatimu,
Berakar kesetiaan,
berbatang kerinduan,
bercabang ketulusan,
berdaun kejujuran.

siramilah dengan kasih sayang,
pupuklah dengan pengorbanan,
berpagar ketabahan,
berbunga pengertian,
InsyaAllah akan berbuah cinta sejati,
rawatlah dengan keikhlasan dan kesucian hati...

Selasa, 10 Mac 2009

dapatan dari seorang teman...

Khamis, 26 Februari 2009


Malam yang dingn bersama rintik hujan..Allah itu maha kuasa dan maha mengetahui...setiap doa yg dipohon seikhlasnya pasti termakbul....saya betul-betul bersyukur pada-Nya...kesedihan serta kesunyian yang menyelubungi saya 3 hari belakangan ni,akhirnya digantikan dengan kebahagiaan dan kegembiraan yang mengukir senyuman sepanjang wajah saya ketka ini...yang jauh kembali bertaut,yang dekat semakin dekat,yang sayang semakin kuat sayangnya dan yang benci semakin merindui...betapa indahnya kehidupan yang Allah kurniakan kepada makhluk ciptaannya...agar semua merasai keindahan itu...semoga Allah mengekalkan kebahagiaan dan kegembiraan yang dirasai selamanya..insyaAllah...

Khamis, 19 Februari 2009

gelora???


berlabuh tirai siang,menjelma sang malam...hati itu bergelut dengan jiwa sendiri..namun hati itu tahu akan punca ia terjadi...sayangnya hati itu jauh...jauh di bawa pergi...kemana warna-warna itu..???perubahan apakah yang tercipta..dasarnya itulah yang kelihatan,namun nun disana hati itu masih tetap begitu..setia menanti sinarnya menyinari..

dulu,santapan gembira menjadi menu setiap hari.namun kini,ia berubah sunyi...kerana kejauhan itu ia tercipta...namun,kerap kali sinarnya muncul kini...lakaran senyuman indah menghias rupa...bunga-bunga hati yang indah peneman jiwa...jauh itu bukan pemisah..namun,jauh itu ada rindu yang tak sudah...

JAUH?????itulah hakikatnya kini....namun DEKAT tetap dihati...semoga mimpi kekal meyinari hari-hari yang pasti...

pe ye?????

ni,gambar kami sewaktu kem di ulu bendul..best tempat ni..terima kasih kak miza,tolong masak..sedappppp....hehehehe..terima kasih syaz tolong snap gambar ni.....

waktu jalan-jalan dengan awan-kawan sama blok...best skali sekala bergambar kat public macam ni.hehehe

speaker baru..borong waktu di pusanika tadi..almaklumla,ada sale ICT..hehehe

Isnin, 9 Februari 2009

jauh itu indah

jauhhhh...
terasa jauh hati itu..
kian jauh,semakin jauh..
janganlah sesekali ia terus menjauh..

jauh..
fikiran itu melayang jauh..
terus menjauh..
penasaran jika ia terus menjauh..

jauh..
disudut itu,hati bertapak..
disudut hati tersimpan..
sejuta rasa untuk sesuatu yang jauh...

jauh....jauh dan jauhh....

Isnin, 2 Februari 2009

beraya dimana???(CNY)


salam buat semua...

waktu cuti haritu,orang cina beraya..yang kte ni merayap pergi ke johor..balik kampung...besssssttttttt..tp bukan kt muar,tapi pergi rumah makcik di kulai..sangat jauh..sampai jiji asek tanya kat ayah ble nak sampai...entah berapa hentian ktrg berenti sbb prt kte asek meragam jeeee...sian kat pert..heheheehe..ktrg bertolak jam 8 pagi...mulanya nak betolak malam..tu yg kte bwk motor mcm nk terbang tp tak terbang pun petang sabtu..siap mintak balik awal kt jurulatih...nasib baik mood dia ok...bermulalah perjalanan sehingga tiba di rumah mak andak jam 2 ptg..penat+lapar...ktrg tros mkn je pe yg de kat rumah mak andak haritu..eh,tak bagitau lg kn knp ktrg kne pergi rumah mak andak??????sbb adik makandak kahwin..tu je sbbnye...hehehe..kte ni satu badan sakit sebenarnye aritu coz ari sabtu aritu baru lepas kawat senjata n blajar menembak gne 3 jenis senjata..berat2 jugak senjata2 tu..tp gagah jugak la pergi sne..paling seronok,kte masak lauk pengantin ngn makteh..jd kitrg hentam je ikot kata hati..alhamdulillah jadi..mana tak jadinya,makteh mmg hebat bab masak ni..so semuanya selesai seperti yang dirancang dan pengantin pun makan bertambah...bertambah ke???entah...hehehehe..sambil menghabiskan masa,kte sempat pegang camera nikon d50 cik jul...best sgt2..macam pro je..tapi memang puas amek gbr gne camera tu...dh jadi impian nak beli camera tu..tapi tak tau ble..yelaaaaa,mahal kn..dh puas melaram ngn camera,jam 3 ktrg bertolak balik bangi...sebelum tu seinggah 101mall kulai...jaraknye beberapa km je dari rumah makandak..rancangnye nak bli jeans..tapi ktrg bli mcm2..dapat jugak la jeans tiga pasang..adik2 len dapat baju...pastu gatal tangan,masing2 amek slipar baru...hehehe..bli bayar..haaaaa..sampai beratus...nasib ayah yang bayar...ffuuuuuuuhhhhhhhh..sampai rumah jam9 kot...semua dah letih,kte paling awal tido..yela,badan memang dh tak larat..semua dah bengkak2..tapi jurney tu mmg best dan klo de kesempatan lagi memang nak merayap lagi...

Ahad, 1 Februari 2009

ku berharap(hijau daun)

disini aku mash sendiri,
merenungi hari-hari sepi,
aku tanpamu...masih tanpamu...

bila esok hari datang lagi,
ku cuba tuk hadapi semua ini,
meski tanpamu..meski tanpamu...

bila aku dapat bintang yang berpijak,
mentari yang tenang bersamaku disini,
ku dapat tertawa menangis merenung,
ditempat ini aku bertahan...

suara dengarkan lah aku,
apa khabarnya pujaan hatiku,
aku disini menunggunya masih berharap didalam hatinya...

suara dengarkanlah aku,
apakah aku slalu dihatinya,
aku disini menunggunya mash berharap didalam hatinya...

dan aku masih tetap disini,
ku lewati semua yang terjadi,
aku menunggumu..aku menunggu...

Selasa, 20 Januari 2009

sekadar mimpi

mimpi...
sering saya diganggu mimpi belakangan ini...kenapa ye agaknye?mimpikan sahabat lama yang sudah lama tidak bertanya khabar...bermimpikan seseorang yang saya sendiri tidak mengenali namun seperti ada perkaitan dengan diri saya...kenapa ye...?petanda apa yang hendak disampaikan agaknye...mimpi itu terus menjadi tanda tanya diri dan hati saya....namun,mimpi tetap mimpi dan bisakah ia menjadi suatu realiti???hmmmmm...

Rabu, 14 Januari 2009

ainun satu kurniaan...

mata...
sesuatu yang indah,
melaluinya dapat kita menilai dunia,
dapat kita nikmati nikmatnya,
dapat kita kenal sekitarnya...

namun,
mengapa mata ini tidak dijaga,
dari pandangan dusta,
dari pandangan nista,
dan dari segala yang mencemarkannya..

mata,
dibekalkan mutiara jernih untuk menyucinya,
dari segala khilaf dan dosa,
dari segala pandangan yang tercela,
dan dari segala keindahan yang tidak sepatutnya...

mata,
kini ia kembali bersinar,
setelah taubat penyuci dosa,
teralir deras sewaktu menghadap-Nya,

mata itu,
kini bahagia bersama pandangan barunya...

unik dan menarik..


ingin saya kongsikan disini,sesuatu yang agak unik dan tak kurang menariknya bagi saya..mungkin ada yang sudah mengetahui tentangnya..tapi bagi yang baru hendak mengetahuinya,saya ingin berkongsi tentangnya..baru-baru ini ada seorang teman yang jauh asalnya,membawa buah tangan untuk saya...terima kasihnya..xiexie..walau hanya sebungkus "permen" namun ianya cukup istimewa dan amapu mengukir senyuman yang tidak terhingga pada wajah saya..pemberian itu unik..di belakang,pembalutnya terdapat luahan kata yang mungkin kita tidak mampu meluahkannya kepada seseorang...namun dengan hanya memberikan sebiji gula-gula,seseorang itu mampu menebak apa yang ingin hati kita sampaikan..terasa kreatifnya manusia zaman sekarang sehingga terciptanya manisan sebegitu..seronok,indah dan membahagiakan...:)

Selasa, 13 Januari 2009

milikku????

kegusaran,kebimbangan yang menyeliputi diri saya beransur lalu...sekeping kad walau hanya bertanda 'L' namun begitu besar ertinya di jiwa yg halus..gegar tangan membawa kenderaan kembali ke tempat kuliah..sekan jantung berada di tanah..(seramnyeeeee)..hampir mencium tanah tubuh saya semasa memandunya..maklumla "buah hati" baru yang harus dikenali..walau pun tubuhnya agak besar,namun aku selesa dengannya kerana ia pemberian dr ayah..:)..segala timbunan maslah seakan hilang dan jiwa saya yang bergelora ini kembali pulih dan tenang dirasai..tenang meneruskan kuliah bersama sejawat..tenang melakukan aktiviti rutin...juga tenang ketika bertemu dengan-Nya...alhamdulillah..syukur kerana masih ada yang sayang...kepada yang jauh dimata dasarnya,tapi dekat dihati halusnya...salam kerinduan dan salam kasih-sayang dari saya yang tdak pernah lupa memikirkan tentangnya....

Isnin, 12 Januari 2009

tangisan palestin..

bergema tangisan yang tiada penyudahnya..
selingan raungan kesakitan yang tidak lagi tertanggung..
lantang jeritan pertolongan di bawa angin peperangan..
insan yang hilang segalanya..
pengganas yang kejam tidak berjiwa,
bumi tandus itu nanar bersama bedilan api besi,
bak hujan darah di bumi palestin.
tiada pintu aman di tanah itu
pengganas yang semakin mengganas,
semakin kering hatinya..
meragut nyawa anak2 kecil yang kekal sucinya,
wahai pengganas laknatullah,
bebaskanlah bumi itu dari jiwa tamakmu..
wahai mukmin palestin,
kami kirimkan doa sebagai senjata buat kalian disana,
agar bisa menjadi kekuatan menghadapi ujian Allah ini...
semoga tadahan doa dimakbulkan-Nya...

Sabtu, 10 Januari 2009

buntu..anugerah@ujian

keletihan,kebingungan,keserabutan fikiran benar-benar membuatkan diriku letih..masalah yang bertimpa-timpa seringkali mengangu diriku...emosi yang sedikit terganggu membuatkan aku menjadi lebih menjauh..menjauh dari dunia luarku dan adakala enjauh dengan rakan-rakanku...mungkin sesekali berseorangan dapat menenangkan jiwaku..melewati isi hati yang bercampur aduk...apa yang terjadi pada hatiku,aku sendiri tak tahu..dibiar pergi pilu menghantui,jika dihalang kekusutan dilayari..entahla...pada blog aku meluah..kerana dia tidak berkata-kata..cukup sekadar menelan setiap deretan huruf yang tertaip di dalamnya..aku buntu namun,Allah tetap membantuku...

Khamis, 8 Januari 2009

gombalan hati..

Kekaburan hati mencari jiwa,
peneman malam celikan mata,
bayangan memoir menari tiada hentinya,
buat diriku yang gundah gulana..

Sepi kian merantai jiwa,
laska indah menjadi renungan,
menutur kata bintang dilangit,
sayup-sayup mengapai hati..

Kasih itu dambaan hati,
namun jarak menjadi batu,
kesal terjadi berlalu seiring waktu,
namun wajah itu tetap bersamaku..

setulus doa penguat jiwa,
agar ia tenang sentiasa,
mengapai impian rezki dari-Nya,
semoga segalanya akan terlaksana...

Isnin, 5 Januari 2009

dalam kebisuan seekor kucing..

kekaguman saya pada yang maha esa bertambah memuncak"subhanallah"...malam yang semakin larut..saya tetap menyemai keberanian agar menjadi pohon supaya lebih tegar dalam larutnya malam..bersama sepasang kaki kurniaan ilahi in,saya melangkah pulang ke kolej jam 11.40 mlm..tugas sebagai seorang pelajar mengajar aku berjaga malam...dalam kelarutan malam,diterangi cahaya lampu jalan hasil bakti TNB,aku meneruskan perjalanan,namun seawal gerakan kaki melangkah tatihan pertama,aku diikuti sesuatu...ku amati sehampir yang boleh,kelihatan seekor kucing menjadi "bodyguard"ku..kemana sahaja aku membelok,pasti dia juga membelok..namun,setibanya giliran ku untuk melintas jalan,kucing tadi seakan melihat ku dan berhenti sebelum menyambung mengekoriku..sejenak aku terfikir,apa akan ada bahayakah yang menatiku di hadapan kelak??benak terus tertanya-tanya..namun hati mengalun ayat kursi tidak pernah berhenti..sebagai pendinding diri semestinya..sang kucing tadi tba-tiba memberhentikan langkah tatkala tiba di lain putih putus-putus di bahagian tengah jalan raya..kelihatan kenderaan yang laju bukan kepalang datan seakan mahu membahan mangsanya..gerun aku melihat keadaan ketika itu.apa yang terfikir di minda adalah berlari menyelamatkan kucng tadi kerana dia sudah berbakti denganku..walau hanya berteman bisu denganku,namun dia menjadi kawanku ketika malam bermaharajalela..namun,aku sempat menjerit dan meminta kucing itu lari dari situ..agak pelik namun itulah hakikatnya..seakan faham kata-kataku,kucng tadi melarikan diri dari pertengahan maut itu..sesampai di kolej sesudah selamat aku mendekati blok kediamanku,kucing itu beredar meninggalkan aku...secara tiba-tiba mata ku sekan berkolam..mungkin sayang mengejut ku beri kepada sang kucing yang baik hati..walau apapun,malam ini adalah malam yang aku tidak akan lupakan kerana kurniaan teman bisu untukku berbicara bersama kelam malam..alhamdulillah atas pertolongan Allah,aku terhindar dari segala bahaya..

kisah dan tauladan

Aku cuma ada seorang adik. Usianya tiga tahun lebih muda daripada

aku. Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang menjadi

keperluan anak gadis ketika itu, aku ambil 50 sen dari poket seluar

ayah. Petang itu, pulang saja dari sekolah - ayah memanggil kami

berdua. Dia meminta aku dan adik berdiri di tepi dinding. Aku

menggeletar melihat rotan panjang sedepa di tangan ayah.

"Siapa ambil duit ayah?" tanya ayah bagai singa lapar. Aku langsung

tidak berdaya menentang renungan tajam mata ayah. Kedua-dua kami

membisu,cuma tunduk memandang lantai.

"Baik,kalau tak mengaku,dua-dua ayah rotan!" sambung ayah sambil

mengangkat tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke belakang

aku. Tiba-tiba, adik menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah

tangannya sambil berkata, "Saya yang ambil!"


Belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kata-kata itu,

hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh adik. Aku

gamam,lidah kelu untuk bersuara. Walau perit menahan sakit, setitis

pun airmata adik tak tumpah. Setelah puas melihat adik terjelepok di

lantai, ayah merungut:


"Kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri. Apakah lagi

perbuatan kamu yang akan memalukan ayah di luar kelak?" Malam itu,

emak dan aku tak lepas-lepas mendakap adik. Belakangnya yang

berbirat dipenuhi calar-balar cuba kami ubati. Namun adik cukup

tabah. Setitis pun air matanya tidak mengiringi kesakitan yang

mencucuk-cucuk. Melihat keadaan itu, aku meraung sekuat hati, kesal

dengan sikap aku yang takut berkata benar. Adik segera menutup

mulutku dengan kedua-dua belah tangannya lalu berkata,"Jangan

menangis kak,semuanya dah berlalu!"


Aku mengutuk diri sendiri kerana tidak mampu membela adik. Tahun

bersilih ganti, peristiwa adik dibelasah kerana mempertahankan aku

bagaikan baru semalam berlaku. Adik mendapat tawaran belajar ke

sekolah berasrama penuh dan aku pula ditawarkan menyambung pelajaran

ke peringkat pra-universiti. Malam itu ayah duduk di bawah cahaya

lampu minyak tanah bersama ibu di ruang tamu. Aku terdengar ayah

berkata, "Zah, kedua-dua anak kita cemerlang dalam pelajaran. Abang

bangga sekali!"

"Tapi apalah maknanya bang... !" aku terdengar ibu teresak-

esak. "Dimana kita nak cari duit membiayai mereka?" Ketika itulah

adik keluar dari biliknya. Dia berdiri di depan ayah dan

ibu. "Ayah,saya tak mahu ke sekolah lagi!"


Perlahan-lahan ayah bangun, membetulkan ikatan kain pelekatnya dan

merenung wajah emak,kemudian wajah adik dalam-dalam.

Panggggg... .sebuahpenampar singgah di pipi adik. Seperti biasa yang

mampu aku lakukan ialah menutup muka dan menangis.

"Kenapa kamu ni?Tahu tak,kalau ayah terpaksa mengemis kerana

persekolahan kamu, ayah akan lakukan!" "Orang lelaki kena

bersekolah. Kalau tak, dia takkan dapat membawa keluarganya keluar

daripada kemiskinan," aku memujuk adik tatkala menyapu minyak pada

pipinya yang bengkak.

"Kakak perempuan... biarlah kakak yang berhenti." Tiada siapa yang

menyangka, dinihari itu adik tiada dibiliknya. Dia membawa

bersamanya beberapa helai baju lusuh yang dia ada. Di atas pangkin

tempat dia lelapkan mata, terdapat sehelai kertas yang

tercatat... ..

"Kak... untuk dapat peluang ke universiti bukannya mudah. Saya cari

kerja dan akan kirim wang buat akak."

Apa lagi yang saya tahu selain meraung. Ayah termenung, jelas dia

cukup kecewa. Begitu juga emak yang menggunakan air matanya memujuk

ayah.


Suatu petang ketika berehat di asrama, teman sebilik menerpa: "Ada

pemuda kampung tunggu kau kat luar!" "Pemuda kampung?"

bisikku. "Siapa?" Tergesa-gesa aku keluar bilik. Dari jauh aku

nampak adik berdiri dengan pakaian comotnya yang dipenuhi lumpur dan

simen. "Kenapa sebut orang kampung, sebutlah adik yang datang!"


Sambil tersenyum dia menjawab, "Akak lihatlah pakaian adik

ni.Apayang akan kawan-kawan akak kata kalau mereka tahu saya adik

kakak?"

Jantungku terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannya. Aku

cukuptersentuh. Tanpa sedar, air jernih mengalir di pipi. Aku kibas-

kibas bebutir pasir dan tompokan simen pada pakaian adik.


Dalam suara antara dengar dan tidak, aku bersuara, "Akak tak peduli

apa orang lain kata." Dari kocek seluarnya, adik keluarkan sepit

rambut berbentuk kupu-kupu.Dia mengenakan pada rambutku sambil

berkata, "Kak, saya tengok ramai gadis pakai sepit macam ni, saya

beli satu untuk akak."

Aku kaku. Sepatah kata pun tak terucap. Aku rangkul adik dan dadanya

dibasahi air mataku yang tak dapat ditahan-tahan.


Tamat semester, aku pulang ke kampung sementara menunggu

konvokesyen. Aku lihat tingkap dan dinding rumah bersih, tak seperti

selalu. "Emak,tak payahlah kerja teruk-teruk bersihkan rumah sambut

saya balik."

"Adik kamu yang bersihkan. Dia pulang kelmarin. Habis tangannya luka-

luka." Aku menerpa ke biliknya. Cantik senyum adik. Kami

berdakapan. "Sakit ke?"

aku bertanya tatkala memeriksa luka pada tangannya. "Tak... .Kak

tahu, semasa bekerja sebagai buruh kontrak, kerikil dan serpihan

simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh saya sepanjang masa.

Kesakitan yang dirasa tidak dapat menghentikan usaha saya untuk

bekerja keras.

" Apalagi... aku menangis seperti selalu. Aku berkahwin pada usia

menginjak 27 tahun. Suamiku seorang usahawan menawarkan jawatan

pengurus kepada adik.

"Kalau adik terima jawatan tu, apa kata orang lain?" kata adik.

"Adik takde pelajaran. Biarlah adik bekerja dengan kelulusan yang

adik ada."

"Adik tak ke sekolah pun kerana akak." kata ku memujuk.

"Kenapa sebut kisah lama, kak?" katanya ringkas, cuba menyembunyikan

kesedihannya.


Adik terus tinggal di kampung dan bekerja sebagai petani setelah

ayah tiada. Pada majlis perkahwinannya dengan seorang gadis

sekampung, juruacara majlis bertanya, "Siapakah orang yang paling

anda sayangi?"

Spontan adik menjawab,

"Selain emak, kakak saya... ."katanya lantas menceritakan suatu

kisah yang langsung tidak ku ingati.

"Semasa sama-sama bersekolah rendah, setiap hari kami berjalan kaki

ke sekolah.Suatu hari tapak kasut saya tertanggal. Melihat saya

hanya memakai kasut sebelah, kakak membuka kasutnya dan

memberikannya pada saya. Dia berjalan dengan sebelah kasut. Sampai

di rumah saya lihat kakinya berdarah sebab tertikam tunggul dan

calar-balar."

"Sejak itulah saya berjanji pada diri sendiri. Saya akan lakukan apa

saja demi kebahagiaan kakak saya itu. Saya berjanji akan menjaganya

sampai bila-bila." Sebaik adik tamat bercerita, aku meluru ke

pelamin, mendakap adik sungguh-sungguh sambil meraung bagaikan

diserang histeria.